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Prä- und paraklinische Verbundstudien beim Hodentumor

Hintergründe und aktuelle Studienübersicht

Pre- and paraclinical cooperative trials on testicular cancer

Background and overview of current trials

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Zusammenfassung

Der Hodentumor ist eine seltene Erkrankung. Die Mehrzahl der Kliniken in Deutschland behandelt weniger als 3 Fälle im Jahr. Erkenntnisgewinn beim Hodentumor ist daher nur durch Kooperation in Verbundstudien möglich. Neben Therapieoptimierungsstudien unterstützt die „German Testicular Cancer Study Group“ derzeit u. a. 4 para- bzw. präklinische Verbundstudien.

Die Körpergrößenstudie prüft die Hypothese, dass Hodenkrebs vornehmlich Männer mit überdurchschnittlicher Körpergröße befällt. Eine Erfassungsstudie untersucht den vermuteten Zusammenhang zwischen M. Down (Trisomie 21) und Hodentumoren. Eine andere Erfassungsstudie analysiert Fälle von Myokardinfarkt während der PEB-Chemotherapie bei Hodentumor. Die Spätrezidiv-Studie untersucht Häufigkeit, Prognose und Risikofaktoren bei Rezidiven, die nach mehr als 2 Jahren auftreten. Alle genannten Projekte sind einfache Fall-Meldungs-Studien ohne größeren Dokumentationsaufwand und ohne aktive klinische Interventionen.

Der Hodentumor wird in Deutschland – anders als im internationalen Vergleich – überwiegend von Urologen behandelt. Die Urologie als Fachgebiet steht somit auch in der Pflicht, diese Tumorerkrankung wissenschaftlich zu begleiten, um die entsprechende Gesamtkompetenz zu dokumentieren. Die hier vorgestellten Studien eröffnen auch nichtakademischen Institutionen und Praxen eine einfache Möglichkeit zur aktiven Mitarbeit.

Abstract

Testicular malignancy is a rare disease. On average, no more than three patients per year are seen in the majority of urological departments in Germany. Thus, progress regarding management and biological understanding of testicular cancer can only result from cooperative trials. The “German Testicular Cancer Study Group” initiates and supports multicentric studies on testicular cancer focusing on both treatment modalities and basic (“paraclinical”) issues.

The body size study evaluates the hypothesis that testicular cancer is associated with adult stature. An exploratory study looks at the putative association of testicular cancer and Down syndrome (trisomy 21). Another study documents events of myocardial infarction during chemotherapy for testicular cancer. Finally, late relapses after a disease-free interval of more than two years are evaluated regarding risk factors and prognosis. All of the projects listed here are simple recording studies, i.e. no extended documentation work is required and no clinical intervention is intended.

In Germany, chemotherapy for testicular cancer is usually applied by urologists, which is in marked contrast to international custom. Accordingly, urologists are not only facing the responsibility to care for their testis cancer patients but they must also adopt the task of advancing knowledge and clinical expertise with respect to this disease. Opportunities for simple but fruitful contributions to clinical research are offered to even nonacademic institutions by the projects highlighted here.

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Literatur

  1. Aass N, Klepp O, Cavallin-Stahl E et al. (1991) Prognostic factors in unselected patients with nonseminomatous metastatic testicular cancer: a multicenter experience. J Clin Oncol 9: 818–826

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  2. Albers P, Siener R, Kliesch S et al. (2003) Risk factors for relapse in clinical stage I nonseminomatous testicular germ cell tumors: results of the German Testicular Cancer Study Group Trial. J Clin Oncol 21: 1505–1512

    Article  PubMed  Google Scholar 

  3. Aparicio J, Germa JR, Del Muro XG et al. (2005) Risk-adapted management for patients with clinical stage I Seminoma: The Second Spanish Germ Cell Cancer Cooperative Group Study. J Clin Oncol 23: 8717–8723

    Article  PubMed  Google Scholar 

  4. Bokemeyer C, Kollmannsberger C, Stenning S et al. (2004) Metastatic seminoma treated with either single agent carboplatin or cisplatin-based combination chemotherapy: a pooled analysis of two randomised trials. Br J Cancer 91: 683–687

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  5. Classen J, Schmidberger H, Meisner C et al. (2004) Para-aortic irradiation for stage I testicular seminoma: results of a prospective study in 675 patients. A trial of the German testicular cancer study group (GTCSG). Br J Cancer 90: 2305–2311

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  6. Dieckmann KP, Albers P, Classen J et al. (2005) Late relapse of testicular germ cell neoplasms: A descriptive analysis of 122 cases. J Urol 173: 824–829

    Article  PubMed  Google Scholar 

  7. Dieckmann KP, Hartmann JT, Pottek T et al. (2006) Myokardinfarkte während zytostatischer Therapie beim Hodentumor. Urologe (Suppl 1) 45: S88; Abstract V 2.4

  8. Dieckmann KP, Kulejewski M, Pichlmeier U, Loy V (2007) Diagnosis of Contralateral Testicular Intraepithelial Neoplasia (TIN) in patients with Testicular Germ Cell Cancer: Systematic two-Site biopsies are more sensitive than a single random biopsy. Eur Urol 51: 175–185

    Article  PubMed  Google Scholar 

  9. Dieckmann KP, Linke J, Pichlmeier U et al. (2007) Spermatogenesis in the contralateral testis of patients with testicular germ cell cancer: histological evaluation of testicular biopsies and a comparison with healthy males. BJU Int 99: 1079–1085

    Article  PubMed  Google Scholar 

  10. Gesellschaft der epidemiologischen Krebsregister in Deutschland, in Zusammenarbeit mit dem Robert Koch Institut (RKI) (Hrsg) (2006) Krebs in Deutschland. 5. Aufl. RKI, Saarbrücken

  11. Heidenreich A, Albers P, Hartmann M et al. (2003) Complications of primary nerve sparing retroperitoneal lymph node dissection for clinical stage I nonseminomatous germ cell tumors of the testis: experience of the German Testicular Cancer Study Group. J Urol 169: 1710–1714

    Article  PubMed  Google Scholar 

  12. Heidenreich A, Weissbach L, Höltl W et al. (2001) Organ Sparing Surgery for malignant Germ Cell Tumors of the Testis. J Urol 166: 2161–2165

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  13. Horwich A, Oliver RT, Wilkinson PM et al. (2000) MTTW. A medical research council randomized trial of single agent carboplatin versus etoposide and cisplatin for advanced metastatic seminoma. MRC Testicular Tumour Working Party. Br J Cancer 83: 1623–1629

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  14. Krege S, Boergermann C, Baschek R et al. (2006) Single agent carboplatin for CS IIA/B testicular seminoma. A phase II study of the German Testicular Cancer Study Group (GTCSG). Ann Oncol 17: 276–280

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  15. Loehrer PJS, Johnson D, Elson P et al. (1995) Importance of bleomycin in favorable-prognosis disseminated germ cell tumors: an Eastern Cooperative Oncology Group trial. J Clin Oncol 13: 470–476

    PubMed  Google Scholar 

  16. Oliver RT, Mason MD, Mead GM et al. (2005) Radiotherapy versus single-dose carboplatin in adjuvant treatment of stage I seminoma: a randomised trial. Lancet 366: 293–300

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  17. Rick O, Bokemeyer C, Beyer J et al. (2001) Salvage treatment with paclitaxel, ifosfamide, and cisplatin plus high-dose carboplatin, etoposide, and thiotepa followed by autologous stem-cell rescue in patients with relapsed or refractory germ cell cancer. J Clin Oncol 19: 81–88

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  18. Schmidberger H, Bamberg M, Meisner C et al. (1997) Radiotherapy in stage IIA and IIB testicular seminoma with reduced portals: a prospective multicenter study. Int J Radiat Oncol Biol Phys 39: 321–326

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  19. Schultz HP, Arends J, Barlebo H et al. (1984) Testicular carcinoma in Denmark 1976–1980. Stage and selected clinical parameters at presentation. Acta Radiol Oncol 23: 249–253

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  20. Unger G, Wegener G, Günther B (Hrsg) (1996) Hodentumoren in Niedersachsen und Bremen. Kassenärztliche Vereinigung Niedersachsen, Hannover

  21. Weissbach L, Boedefeld EA, Horstmann Dubral B (1990) Surgical treatment of stage-I non-seminomatous germ cell testis tumor. Final results of a prospective multicenter trial 1982–1987. Testicular Tumor Study Group. Eur Urol 17: 97–106

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  22. Weißbach L, Bussar-Maatz R (Hrsg) (1988) Die Diagnostik des Hodentumors und seiner Metastasen. Ergebnisse einer TNM-Validierungsstudie. Karger, Basel

  23. Weißbach L, Hildebrand G (Hrsg) (1982) Register und Verbundstudie für Hodentumoren – Bonn. W. Zuckschwerdt Verlag, München

  24. Wozniak AJ, Samson MK, Shah NT et al. (1991) A randomized trial of cisplatin, vinblastine, and bleomycin versus vinblastine, cisplatin, and etoposide in the treatment of advanced germ cell tumors of the testis: a Southwest Oncology Group study. J Clin Oncol 9: 70–76

    PubMed  CAS  Google Scholar 

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Dieckmann, KP. Prä- und paraklinische Verbundstudien beim Hodentumor. Urologe 46, 1180–1184 (2007). https://doi.org/10.1007/s00120-007-1399-1

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