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Induratio penis plastica

Konservative und operative Therapie

Peyronie’s disease

Conservative and surgical therapy

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Zusammenfassung

Bei der Induratio penis plastica (IPP) führt ein Plaque der Tunica albuginea durch narbige Schrumpfung mit konsekutiver Penisverkürzung zur meist nach dorsal gerichteten penilen Deviation. Die Ätiopathogenese ist unklar. Der natürliche Verlauf ist mit spontanen Remissionen bis hin zu chronischen Verläufen uneinheitlich. In der frühen schmerzhaften, progressiven Phase sollte die Therapie konservativ sein. Derzeit gibt es kein konservatives medikamentöses oder semiinvasives Verfahren, das alle Symptome bei den betroffenen Patienten heilen kann. Alle kontrollierten Studien zeigen schlechte Therapieergebnisse, die häufig dem natürlichen Krankheitsverlauf entsprechen. Eine operative Therapie sollte erst in der stabilen Phase der Erkrankung erfolgen, d. h., dass die IPP mindestens 12 Monate besteht und dass der Patient mindestens über einen Zeitraum von 6 Monaten schmerz- und progressionsfrei ist. Die operativen Verfahren bestehen aus den Plikaturoperationen (Essed-Schroeder, Nesbit), Plaqueinzisionen und Graft-Prozeduren sowie der Implantation von Penisprothesen mit gleichzeitiger Korrektur der Deviation durch „penile cracking“ oder Plaqueinzisionen.

Abstract

Peyronie’s disease is characterized by the formation of a plaque of the tunica albuginea that leads to a mainly dorsally directed penile curvature and penile shortening due to scarification. The exact ethiopathology remains unclear. The natural history of the disease is variable, ranging from spontaneous remissions to chronic, and including severe penile curvature. Therapy should be conservative in the early, painful, progressive phase. No conservative medical or semi-invasive treatment modality, such as extracorporeal shock wave therapy or radiation therapy, is currently available for curing all of the symptoms of this disorder in all patients. All studies with a controlled design showed poor therapeutic outcomes that are frequently identical to the natural course. Surgical therapy should only be performed in the stable stage of the disease. This means that Peyronie’s disease should have been present for at least 12 months, and the patient should not have suffered from pain or the progression of symptoms for at least 6 months. The surgical treatment modalities comprise plication procedures (Essed-Schroeder, Nesbit), plaque-incisions with grafting, and the insertion of penile implants with simultaneous correction of the curvature by “penile cracking” or incisions of the plaque.

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Hauck, E.W., Diemer, T. & Weidner, W. Induratio penis plastica. Urologe 45, 243–259 (2006). https://doi.org/10.1007/s00120-005-0988-0

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00120-005-0988-0

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