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Schmerztherapie in der Geriatrie

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Zusammenfassung

Primäres Therapieziel bei geriatrischen Patienten ist der Erhalt der Funktion als Voraussetzung für Aktivität und Partizipation. Bei Patienten mit chronischen Schmerzen kann dieses Ziel am besten multidisziplinär unter Einschluss pharmakologischer, invasiver, bewegungstherapeutischer, pflegerischer und psychologischer Ansätze erreicht werden. Die Pharmakotherapie sollte—am Stufenplan der WHO orientiert— die veränderte Stoffwechsellage Älterer sowie die häufig anzutreffenden Komorbiditäten berücksichtigen. Körperliches Training sollte nach lernpsychologischen Prinzipien erfolgen und wie die psychologischen Maßnahmen zur Schmerzbewältigung die Motivation zur Eigenaktivität fördern. Den Pflegekräften kommt die Aufgabe zu, Therapiebedarf zu erkennen und Therapieschemata umzusetzen. Insbesondere im terminalen Stadium wird die palliative Versorgung bedeutsam. Eine Sterbehilfe durch den Arzt ist in Deutschland nicht zugelassen.

Abstract

A primary goal of pain treatment in geriatric patients is the maintenance of physical and mental functions. This is a precondition for activity and participation. In patients with chronic pain, multidisciplinary treatment, without excluding invasive procedures, is the most effective approach. The medication ladder, initially suggested by the WHO for cancer pain, provides a guideline for pharmacological treatment. Due to age-dependent alterations in the kinetics and dynamics of pharmaceuticals, the titration of the medication follows the rule “start low-go slow”. The same principle holds true for the maintenance or augmentation of physical activity in order to escape from the activity-deconditioning cycle. Training should be based on learning theories, include pain management strategies, and incorporate psychological approaches to facilitate the active participation of the patient in the treatment program. In hospitals and nursing homes, nurses play an important role in defining the need for pain treatment and in supervising the patient in the treatment process. Despite these endeavours, a significant number of patients remain whose pain cannot be controlled sufficiently. Euthanasia on demand for a patient with untreatable pain is not admitted in Germany.

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Correspondence to H. D. Basler.

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Dieser Beitrag wurde ursprünglich für die Zeitschrift „Der Schmerz“ eingereicht.

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Basler, H.D., Grießinger, N., Hankemeier, U. et al. Schmerztherapie in der Geriatrie. Urologe [A] 43, 321–332 (2004). https://doi.org/10.1007/s00120-004-0541-6

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00120-004-0541-6

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