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Kontrastmittelverstärkte Refluxsonographie bei Kindern

Ein Vergleich zur herkömmlichen radiologischen Untersuchungstechnik

Contrast medium-enhanced reflux ultrasound in children. A comparison against conventional X-ray diagnosis

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Zusammenfassung

Die Miktionszystourethrographie (MCUG) stellt die Methode der Wahl zur Diagnostik des vesikoureteralen Refluxes (VUR) dar. Mit der Entwicklung ultraschallverstärkender Kontrastmittel wie Levovist® (Fa. Schering, Deutschland), war es möglich, die diagnostische Effizienz dieser Substanz in der Evaluierung des VUR zu überprüfen. Ziel dieser Studie ist, die herkömmliche strahlenbelastende MCUG durch die Ultraschalltechnologie zu ersetzen.

104 Kinder wurden einer kontrastmittelverstärkten Refluxsonographie unterzogen. Die sonographischen Ergebnisse wurden den Resultaten der MCUG gegenübergestellt und einer statistischen Auswertung unterzogen.

Die Diagnose eines VUR wurde bei 37% mit beiden Methoden gestellt. Allerdings war bei 5 Harnleitern die Refluxdiagnose nur mit der Sonographie möglich, sowie bei 3 Harnleitern nur mit der MCUG. Insgesamt konnten alle Refluxgrade identifiziert werden. Die Spezifität und Sensitivität der kontrastmittelverstärkten Refluxsonographie waren signifikant hoch. Die lange Verweildauer des Ultraschallkontrastmittels sowie der gute Kontrasteffekt resultierten in überzeugenden Bildern mit hoher diagnostischer Relevanz.

Unsere Ergebnisse belegen eindeutig die diagnostische Sicherheit und Genauigkeit der kontrastmittelverstärkten Refluxsonographie. Damit bietet diese sonographische Technologie eine hervorragende Möglichkeit, die Zahl der Kinder zu reduzieren, die insbesondere während der konservativen Verlaufsbeobachtung jährlich wiederkehrenden strahlenbelastenden Refluxprüfungen ausgesetzt sind.

Abstract

Voiding cystourethrography (VCUG) has long been the method of choice for the diagnosis of vesicoureteral reflux (VUR). Especially in the course of conservative treatment, the radiation dose involved might become quite high over the years. Since the development of such ultrasound echo-enhancing agents as Levovist (Schering, Germany), we now have the ability to assess the diagnostic efficacy of this agent in the evaluation of VUR with a view to replacing VCUG with the radiation-free ultrasound methodology.

A total of 104 children with a mean age of 5.4 years were examined using echo-enhancing ultrasound after informed consent had been obtained from their parents. For control purposes, all children were examined by standard VCUG as well. The diagnosis of VUR was judged to be positive when microbubbles appeared in the ureter or renal pelvis. Correlations were sought between the sonographic findings and those obtained by standard VCUG.

In 76 (37%) of the 208 ureter-kidney units investigated, VUR was detected by both technologies. VUR was diagnosed by ultrasonography only in 5 units and by VCUG only only in 3 units. All reflux grades (I–V) were identified. The specificity and sensitivity of the contrast reflux ultrasound were significantly high. The long contrast time of up to 30 min combined with the high contrast effect resulted in convincing images with high levels of diagnostic confidence.

Our results clearly demonstrate that the safety and accuracy of the diagnosis of VUR by means of contrast-enhanced ultrasound is statistically comparable to those of standard radiologic VCUG. Therefore, this methodology is an exceptional approach to reducing the number of children being exposed to ionising radiation especially during conservative follow-up of children with reflux.

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Radmayr, C., Oswald, J., Klauser, A. et al. Kontrastmittelverstärkte Refluxsonographie bei Kindern. Urologe [A] 41, 548–551 (2002). https://doi.org/10.1007/s00120-002-0242-y

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00120-002-0242-y

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