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MR-Bildgebung bei seronegativen Spondyloarthritiden

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Zusammenfassung

Von 25 Patienten mit der klinischen Verdachtdiagnose einer Sakroiliitis zeigten konventionelle Röntgenaufnahmen bei 10 Patienten keine Auffälligkeiten. In 13 Fällen konnte mittels CT und MRT eine Sakroilitis nachgewiesen werden. Bei 2 Patienten mit unauffälligen konventionellen Röntgenaufnahmen und CT zeigten sich para- und intraartikuläre MR-Signalveränderungen, die auf eine Sakroilitis verdächtig waren. Bei 18 Patienten mit der sicheren Diagnose einer ankylosierenden Spondylitis und konventionellen Röntgenaufnahmen der thorakolumbalen Übergangsregion fanden sich bei MR-Untersuchungen destruktive Romanus und entzündliche Anderson-Läsionen. Bei 10 Patienten entsprachen die MR-Veränderungen einer aktiven entzündlichen Enthesitis an der diskovertebralen Verbindungszone. In 8 Fällen fanden sich fokale und lineare Signaländerungen innerhalb der Diszintervertebralis, die einer aktiven Entzündung entsprachen. Bei seronegativen Spondylitiden findet sich in der MRT offensichtlich häufig ein atypisches Bild: in mehr als 50 % der Fälle treten Weichteilveränderungen wie bei einer Enthesitis auf. Diese könnten die differentialdiagnostische Abgrenzung von seronegativen Spondylitiden erlauben. In 9 Fällen waren Verteilung und Ausdehnung der Weichteilveränderungen unterschiedlich, nämlich den Veränderungen in der Enthesitis. Bei 5 Patienten mit der Diagnose eines Reitersyndroms und Kalkaneus Enthesitis ergab die MR-Untersuchung Veränderungen wie bei einer akuten Entzündung und entsprachen damit genau dem Befund an der diskovertebralen Übergangszone und den Kollateralligamenten an den kleinen Handgelenken.

Summary

In twenty-five patients with a clinical diagnosis of suspected sacroiliitis conventional radiography, CT and MRI were performed. In ten patients no abnormalities were demonstrated. In thirteen cases CT and MRI revealed sacroiliitis. In two patients with normal plain films and CT para- and intraarticular changes of signal intensity suggested suspicious sacroiliitis. MRI can be considered as an important imaging modality for early diagnosis of sacroiliitis. In eighteen patients with a firm diagnosis of ankylosing spondylitis and plain films of the thoracolumbar junction suggesting destructive Romanus and Anderson inflammatory lesions MRI was done. Two distinct groups of inflammatory changes were found. In ten patients MRI findings compatible with active inflammatory enthesitis were revealed at the disco-vertebral junction. In eight cases focal and linear changes of signal intensity within the intervertebral disks suggested an active inflammation. Using MRI the spectrum of inflammatory changes in sero-negative spondylitis can be presented. In sixteen patients with definite clinical diagnosis (psoriatic arthritis – thirteen cases and Reiter's syndrome – three cases) plain films and MRI of small hand joints were performed. The patients fell into two distinct groups. In the first MRI findings could not be differentiated from those seen in rheumatoid arthritis. In nine cases the distribution and extent of soft tissue findings were different, similar to changes seen in enthesitis. Therefore, on the basis of MRI findings in small peripheral joints easier differential diagnosis between sero-negative spondyloarthritides and rheumatoid arthritis is possible. In five patients with a diagnosis of Reiter's syndrome having clinical signs of enthesitis plain films and MRI of calcaneus were done. MRI revealed findings compatible with active inflammation which resembled those seen at the attachment of the annulus fibrosus and collateral ligaments of the small hand joints.

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Eingegangen am 1. April 1996 Angenommen am 16. April 1996

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Jevtič, V., Rozman, B., Kos-Golja, M. et al. MR-Bildgebung bei seronegativen Spondyloarthritiden. Radiologe 36, 624–631 (1996). https://doi.org/10.1007/s001170050120

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s001170050120

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