Skip to main content
Log in

Kalzifizierende Tendinitis mit Einbruch in den Knochen

Eine diagnostische Herausforderung

Calcifying tendinitis with osseous involvement

A diagnostic challenge

  • Übersichten
  • Published:
Der Radiologe Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Ziel

Ziel dieses Beitrags ist die radiologische Darstellung der oft sehr schwierig einzuordnenden pathoanatomischen Verhältnisse von kalzifizierenden Tendinitiden, die in seltenen Fällen den Knochen arrodieren und schließlich in ihn einbrechen können.

Material/Methode

Bei 11 Patienten mit einer kalzifizierenden Tendinitis wurden die Lokalisation und Wertigkeit von Projektionsradiogrammen, Magnetresonanztomographie (MRT) und Computertomographie (CT) untersucht. Acht Läsionen fanden sich an der oberen Extremität (4 Supraspinatussehne, 2 Deltoideusansatz, 1 Pektoralisansatz, 1 Tuberositas radii), 3 Läsionen an der unteren Extremität (2 Gluteusansatz an der Linea aspera, 1 Adduktorenansatz am Condylus femoris medialis). Das Durchschnittsalter der Patienten betrug 56 Jahre, 8 waren weiblich, 3 männlich.

Falldarstellungen und Diskussion

Das Hauptproblem der korrekten Diagnosestellung einer in den Knochen eingebrochenen kalzifizierenden Tendinitis ergab sich aus der primär durchgeführten MRT mit schwieriger Differenzierung gegenüber kortikalen und periostalen Tumorentitäten, wie z. B. periostales Osteosarkom, Osteoidosteom und Chondrom. Erst eine additiv durchgeführte CT mit sicherer anatomischer Zuordnung der Kalzifikationen ließ eine korrekte Diagnose zu.

Abstract

Objective

The goal of this article is the radiological visualization of the often very difficult pathoanatomical changes associated with calcifying tendinitis, which in rare cases may erode and ultimately invade the bone.

Materials and methods

We investigated the diagnostic reliability of radiographs, magnetic resonance imaging (MRI) and computed tomography (CT) in 11 patients with calcifying tendinitis. Eight lesions were located in the upper (4 supraspinatus tendon, 2 deltoideus tendon, 1 pectoralis tendon, 1 biceps tendon) and 3 in the lower extremity (2 gluteus tendon, 1 adductor magnus tendon). The average age was 58 years (8 women, 3 men).

Case studies and discussion

Calcifying tendinitis is the consequence of overuse of an enthesis with consecutive necrosis and calcification. However, in rare cases, erosion of the underlying bone with bone invasion, which is associated with sudden escalation of long-term pain, is observed. The detection of the pathoanatomical changes using MRI is problematic because with this method calcifications and ossifications are only indirectly visualized and, thus, can only be interpreted with uncertainty. The method of choice is CT, which can be used to demonstrate the three key elements of calcifying tendinitis, i.e., the calcified/ossified part of the tendon in the insertion area, a defect in the cortex, and calcification in the medullary space.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3
Abb. 4
Abb. 5

Literatur

  1. Neumann S, Freyschmidt J, Holland BR (1996) Die kalzifizierende Tendinitis am Femur – Diagnose und Differentialdiagnose am Beispiel von 5 Fällen. Z Rheumatol 55:114–121

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  2. Flemming DJ, Murphey MA, Shekita KM et al (2003) Osseous involvement in calcific tendinitis: a retrospective review of 50 cases. AJR Am J Roentgenol 181:965–972

    Article  Google Scholar 

  3. Cham R, Kim DH, Milett PJ et al (2005) Calcifying tendinitis of the rotator cuff with cortical bone erosion. Skeletal Radiol 33:596

    Article  Google Scholar 

  4. Zagarella A, Castoldi MC (2013) Sixty-five-year old female with complaint of spontaneous acute pain at the lateral aspect of the knee (calcific peritendinitis of the lateral gastrocnemius tendon with bony involvement). Skeletal Radiol 42:747–748

    Article  Google Scholar 

  5. Malghem J, Omoumi P, Lecouvet F et al (2015) Intraosseous migration of tendinous calcifications: cortical erosion, subcortical migration an extensive intramedullary diffusion, a SIMS series. Skeletal Radiol 44:1403–1412

    Article  Google Scholar 

  6. Marinetti A, Sessa M, Falzone A et al (2018) Intraosseous migration of tendinous calcifications: two case reports. Skeletal Radiol 47:131–136

    Article  CAS  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to J. Freyschmidt.

Ethics declarations

Interessenkonflikt

J. Freyschmidt, C. Seyffert und A. Sternberg geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Für diesen Beitrag wurden von den Autoren keine Studien an Menschen oder Tieren durchgeführt. Für die aufgeführten Studien gelten die jeweils dort angegebenen ethischen Richtlinien. Für Bildmaterial oder anderweitige Angaben innerhalb des Manuskripts, über die Patienten zu identifizieren sind, liegt von ihnen und/oder ihren gesetzlichen Vertretern eine schriftliche Einwilligung vor.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

Freyschmidt, J., Seyffert, C. & Sternberg, A. Kalzifizierende Tendinitis mit Einbruch in den Knochen. Radiologe 60, 1069–1076 (2020). https://doi.org/10.1007/s00117-020-00695-1

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00117-020-00695-1

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation