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Sonographische Frakturdiagnostik

Sonographic fracture diagnostics

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Zusammenfassung

Hintergrund

Bei klinischem Frakturverdacht gilt die konventionelle Röntgendiagnostik als Standard, deren Einsatz jedoch streng indiziert sein sollte. Die Sonographie bietet eine sichere und strahlenfreie Alternative zur Frakturdiagnostik.

Fragestellung

Sensitivität und Spezifität der Fraktursonographie und Sicherheit sonographischer Algorithmen in der Frakturdiagnostik.

Methode

Darstellung typischer Einsatzgebiete der Fraktursonographie und Etablierung sonographischer Standards zur sicheren Frakturdiagnostik.

Ergebnisse

Distale Unterarmfrakturen lassen sich allein sonographisch diagnostizieren (Sensitivität 96 %, Spezifität 97 %). Bei Ellenbogenverletzungen ist das sonographische Fettkörperzeichen („sonographic fat pad“, SOFA) nützlich in der Primärevaluation. Ein positives Fettkörperzeichen (SOFA+) weist auf eine Fraktur hin und eine Röntgendiagnostik ist indiziert (Sensitivität 97 %, Spezifität 91 %). Bei subkapitalen Humerusfrakturen liegt der sonographische Nutzen im Frakturausschluss (Sensitivität 94 %, Spezifität 100 %) und in der Achsbestimmung bei vorliegender Fraktur.

Schlussfolgerung

Sonographische Algorithmen zur Frakturevaluation (SAFE) ermöglichen bei bestimmten kindlichen Frakturen eine sichere Diagnostik und Therapiesteuerung und verringern so eine unnötige Röntgenstrahlenbelastung.

Abstract

Background

In clinically suspected fractures taking radiographs is the standard procedure but the indications should be strictly limited. Ultrasound offers a safe and radiation-free alternative for fracture diagnostics.

Objectives

Sensitivity and specificity of sonographic fracture diagnostics and safety of sonographic algorithms for fracture evaluation.

Methods

Presentation of useful applications for sonographic fracture evaluation and establishment of sonographic algorithms for safe fracture diagnosis.

Results

In children distal forearm fractures can be diagnosed solely by ultrasound (sensitivity 96 % and specificity 97 %). The sonographic fat pad sign (SOFA) has been proven to be a useful primary screening tool for occult fractures of the pediatric elbow. A positive fat pad sign (SOFA+) is indicative of a fracture and radiographic diagnostics are necessary (sensitivity 97 % and specificity 91 %). Ultrasonography is also useful to exclude subcapital humeral fractures (sensitivity 94 % and specificity 100 %) and for correct estimation of displacement when present.

Conclusions

Sonographic algorithms for fracture evaluation (SAFE) offer a safe diagnosis and guidance of the therapeutic course of certain pediatric fractures, thereby reducing unnecessary radiation exposure.

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Correspondence to K. Eckert or O. Ackermann.

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K. Eckert und O. Ackermann geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Dieser Beitrag beinhaltet keine Studien an Menschen oder Tieren.

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Eckert, K., Ackermann, O. Sonographische Frakturdiagnostik. Radiologe 55, 992–999 (2015). https://doi.org/10.1007/s00117-015-0003-8

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