Zusammenfassung
In diesem Artikel werden mittels eines narrativen Literatur-Reviews innovative Modelle psychiatrischer Versorgung für Menschen mit Schizophrenie beschrieben, strukturelle Aspekte der psychiatrischen Versorgung, insbesondere hinsichtlich einer integrierten Versorgung schizophren Erkrankter, werden behandelt sowie neue Paradigmen und Forschungsansätze diskutiert. Ein wichtiges Ziel bleibt die Verbesserung der therapeutischen Kontinuität, die Einrichtung teambasierter gemeindenaher Behandlung, insbesondere bei schwer psychotisch Erkrankten, die Verbesserung der Zusammenarbeit aller Therapeuten und die Integration von medizinischer Behandlung und sozialer Betreuung. In fast allen Modellen integrierter Versorgung ist eine verstärkte Einbindung psychosozialer Behandlungen vorgesehen. Die Herausforderung eines psychiatrischen Versorgungsmodells besteht darin, einerseits Ziele der Betroffenen abzubilden und gleichzeitig die biologische Vulnerabilität und die Krankheitssymptome und kognitiven Beeinträchtigungen der Patienten zu berücksichtigen, die spezifische Interventionen erfordern. Leitgedanke einer integrierten Versorgung sollte das Ziel einer möglichst selbstbestimmten Lebensführung sein. Dies beinhaltet, dass die Betroffenen immer die Behandlung erhalten sollten, die bei gleicher Zielsetzung mit den wenigsten Einschränkungen für sie verbunden ist.
Summary
In a narrative literature review, innovative models of mental health care for people with schizophrenia are described. Structural aspects of mental health care such as the integration of services, new care paradigms, and innovative research questions are discussed. Key targets of innovative care include: improving continuity of care, introducing team-based community care, improving cooperation of all therapists, and integrating mental health, medical care, and social services. Models of current care for people with schizophrenia such as case management, crisis intervention, home treatment, and supported employment are described; and the evidence supporting these interventions is discussed. In the models of integrated care, there is an enhanced integration of psychosocial modules or service elements. One of the key challenges in mental health service systems is to consider the needs and aims of people with severe mental illness, to take into account biological vulnerability, symptoms of illness, and cognitive impairment of patients (whenever interventions are possible). One of the guiding principles is patient/user autonomy and a focus on user perspective. This implies that people suffering from schizophrenia should have the right to live in the least restrictive environment possible.
Literatur
(1965) Rodewischer Thesen Internationales Symposium über psychiatrische Rehabilitation vom 23.–25.05.1963 in Rodewisch im Vogtland. Z Ges Hyg 11:61–65
Becker T, Hofmann H, Puschner B, Weinmann S (2008) Versorgungsmodelle in Psychiatrie und Psychotherapie. Kohlhammer, Stuttgart
Berhe T, Puschner B, Kilian R, Becker T (2005) Home Treatment für psychische Erkrankungen. Begriffsklärung und Wirksamkeit. Nervenarzt 76:822–828
Brenner HD, Hoffmann H (2004) Den Schweizern sind die Betten teuer! Psychiatr Prax 31:166–168
Burns T, Catty J, Becker T et al (2007) The effectiveness of supported employment for people with severe mental illness: a randomised controlled trial. Lancet 370:1146–1152
Burns T, Catty J, White S et al (2008) Continuity of care in mental health: understanding and measuring a complex phenomenon. Psychol Med 23:1–11
Burns T, Catty J, Wright C (2006) De-constructing home-based care for mental illness: can one identify the effective ingredients? Acta Psychiatr Scand 113 [ Suppl 429]:33–35
Burns T, Creed F, Fahy T et al (1999) Intensive versus standard case management for severe psychotic illness: a randomised trial. UK 700 Group. Lancet 353:2185–2189
Crowther R, Marshall M, Bond G, Huxley P (2001) Vocational rehabilitation for people with severe mental illness. Cochrane Database Syst Rev (2):CD003080
Deutscher Bundestag (Hrsg) (1975) Bericht über die Lage der Psychiatrie in der BRD – Zur psychiatrischen und psychotherapeutisch/psychosomatischen Versorgung der Bevölkerung. Bonn, Report No. Drucksache 7/42000 und 7/4202
Joy CB, Adams CE, Rice K (2006) Crisis intervention for people with severe mental illness. Cochrane Database Syst Rev 18:CD001087
Kunze H, Priebe S (2006) Integrierte Versorgung – Perspektiven für die Psychiatrie und Psychotherapie. Psychiatr Prax 33:53–55
Lambert MJ, Hansen NB, Finch AE (2001) Patient-focused research: using patient outcome data to enhance treatment effects. J Consult Clin Psychol 69:159–172
Lehman AF, Goldberg R, Dixon LB et al (2002) Improving employment outcomes for persons with severe mental illnesses. Arch Gen Psychiatry 59:165–172
Lester H, Tritter JQ, Sorohan H (2005) Patients‘ and health professionals‘ views on primary care for people with serious mental illness: focus group study. BMJ 330:1122
Marshall M, Gray A, Lockwood A, Green R (2000) Case management for people with severe mental disorders. Cochrane Database Syst Rev 2:CD000050
McGrew JH, Bond GR (1995) Critical ingredients of assertive community treatment: judgments of the experts. J Ment Health Adm 22:113–125
Mueser KT, Bond GR, Drake RE, Resnick SG (1998) Models of community care for severe mental illness: a review of research on case management. Schizophr Bull 24:37–74
National Institute for Health and Clinical Excellence (2002) Schizophrenia: core interventions in the treatment and management of schizophrenia in primary and secondary care. Clinical guideline 1. London:NICE
Nelson G, Aubry T, Lafrance A (2007) A review of the literature on the effectiveness of housing and support, assertive community treatment and intensive case management interventions for persons with mental illness who have been homeless. Am J Orthopsychiatry 77:350–361
Priebe S, Badesconyi A, Fioritti A et al (2005) Reinstitutionalisation in mental health care: comparison of data on service provision from six european countries. BMJ 330:123–126
Puschner B, Steffen S, Gaebel W et al (2008) Needs-oriented discharge planning and monitoring for high utilisers of psychiatric services (NODPAM): Design and methods. BMC Health Serv Res 8:152
Roick C, Deister A, Zeichner D et al (2005) Das Regionale Psychiatrie-Budget: Ein neuer Ansatz zur effizienten Verknüpfung stationärer und ambulanter Versorgungsleistungen. Psychiatr Prax 32:177–184
Roick C, Heinrich S, Deister A et al (2008) Das Regionale Psychiatriebudget: Kosten und Effekte eines neuen sektortübergreifenden Finanzierungsmodells für die psychiatrische Versorgung. Psychiatr Prax 35 (im Druck)
Schaedle R, McGrew JH, Bond GR, Epstein I (2002) A comparison of experts‘ perspectives on assertive community treatment and intensive case management. Psychiatr Serv 53:207–210
Schmidt-Michel PO (2008) Die Integrierte Versorgung per Gesetz ist für die Psychiatrie gescheitert. Psychiatr Prax 35:57–59
Smyth MG, Hoult J (2000) The home treatment enigma. BMJ 320:305–308
Weinmann S, Gaebel W (2005) Versorgungserfordernisse bei schweren psychischen Erkrankungen. Nervenarzt 76:809–821
Ziguras SJ, Stuart GW (2000) A meta-analysis of the effectiveness of mental health case management over 20 years. Psychiatric Serv 51:1410
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Weinmann, S., Puschner, B. & Becker, T. Innovative Versorgungsstrukturen in der Behandlung von Menschen mit Schizophrenie in Deutschland. Nervenarzt 80, 31–39 (2009). https://doi.org/10.1007/s00115-008-2616-x
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