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Epilepsietherapie mit Antiepileptika der dritten Wahl

Felbamat, Tiagabin und Sultiam

Treatment of epilepsy with third-line antiepileptic drugs

Felbamate, tiagabine, and sulthiame

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Zusammenfassung

Hintergrund

Wir analysierten retrospektiv die Wirksamkeit der Komedikation mit Felbamat (FBM), Tiagabin (TGB) oder Sultiam (STM) bei Patienten mit fokalen Epilepsien.

Ergebnisse

Einundvierzig Patienten (25 Männer, 16 Frauen, mittleres Alter 29 Jahre, Erkrankungsdauer im Mittel 25 Jahre) erhielten FBM. Bei 9 Patienten (21,9%) wurde die Anfallsfrequenz mindestens halbiert (mittlere FBM Dosis 3211 mg), 13 Patienten (31,7%) berichteten Nebenwirkungen (NW). 53 Patienten (26 Männer, 27 Frauen, mittleres Alter 38 Jahre, Erkrankungsdauer im Mittel 24 Jahre) erhielten TGB. Bei 7 Patienten (13,2%) wurde die Anfallsfrequenz mindestens halbiert (mittlere TGB Dosis 32,9 mg), 28 Patienten (52,8%) berichteten NW. 28 Patienten (14 Männer, 14 Frauen, mittleres Alter 32,6 Jahre, Erkrankungsdauer im Mittel 24,9 Jahre) erhielten STM. Bei 5 Patienten (17,8%) wurde die Anfallsfrequenz mindestens halbiert (mittlere STM Dosis 275 mg), 4 Patienten (14,2%) berichteten NW.

Schlussfolgerung

Bei insgesamt guter Verträglichkeit bieten auch selten eingesetzte Antiepileptika wie FBM und STM eine realistische Chance zur Minderung der Anfallsfrequenz.

Abstract

Background

We retrospectively analysed the anticonvulsant efficacy of add-on treatment with felbamate (FBM), tiagabine (TGB), or sulthiame (STM) in patients with intractable focal and/or secondarily generalised seizures.

Results

Forty-one patients (25 men, 16 women, mean age 29 years, mean duration of epilepsy 25 years) were treated with FBM. In nine patients (21.9%) seizure frequency was reduced by more than 50% (mean FBM dosage 3211 mg), and 13 patients (31.7%) reported side effects. Fifty-three patients (26 men, 27 women, mean age 38 years, mean duration of epilepsy 24 years) were treated with TGB. In seven patients (13.2%) seizure frequency was reduced by more than 50% (mean TGB dosage 32.9 mg), and 28 patients (52.8%) reported side effects. Twenty-eight patients (14 men, 14 women, mean age 32.6 years, mean duration of epilepsy 24.9 years) were treated with STM. In five patients (17.8%) seizure frequency was reduced by more than 50% (mean STM dosage 275 mg), and four patients (14.2%) reported side effects.

Conclusion

Third-line antiepileptic drugs, especially FBM and STM, are fairly well tolerated and contribute to seizure control.

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Literatur

  1. Bauer J, Stawowy B, Lenders T et al. (1995) Efficacy and tolerability of tiagabine: Results of an add-on study in patients with refractory partial seizures. J Epilepsy 8: 83–86

    Article  Google Scholar 

  2. Bauer J, Bergmann A, Reuber M et al. (2002) Tolerability of tiagabine: a prospective open-label study. Epileptic Disord 4: 257–260

    PubMed  Google Scholar 

  3. Ben-Zeev B, Watemberg N, Lerman P et al. (2004) Sulthiame in childhood epilepsy. Pediatr Int 46: 521–524

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  4. Brodie MJ, Kwan P (2002) Staged approach to epilepsy management. Neurology [Suppl 5] 58: S2–S8

  5. Canger R, Vignoli A, Bonardi R, Guidolin L (1999) Felbamate in refractory partial epilepsy. Epilepsy Res 34: 43–48

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  6. Crawford P, Meinardi H, Brown S et al. (2001) Tiagabine: efficacy and safety in adjunctive treatment of partial seizures. Epilepsia 42: 531–538

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  7. Jensen PK (1993) Felbamate in the treatment of refractory partial onset seizures. Epilepsia [Suppl 7] 34: 25–29

    Google Scholar 

  8. Koepp MJ, Patsalos PN, Sander JW (2002) Sulthiame in adults with refractory epilepsy and learning disability: an open trials. Epilepsy Res 50: 277–282

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  9. Koepp MJ, Edwards M, Collins J et al. (2005) Status epilepticus and tiagabine therapy revisited. Epilepsia 46: 1625–1632

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  10. Kramer U, Shahar E, Zelnik N et al. (2002) Carbamazepin vs. sulthiame in treating benign childhood epilepsy with centrotemporal spikes. J Child Neurol 17: 914–916

    PubMed  Google Scholar 

  11. Lassen LC (1994) Phase II study of of tiagabine: efficacy and safety in adjunctive treatment of partial seizures. Novo Nordisk Clinical Study Report TIA-103/CNS/1, October 18, 1994

  12. Leppik IE, Dreifuss FE, Pledger GW et al. (1991) Felbamate for partial seizures: results of a controlled clinical trial. Neurology 41: 1785–1789

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  13. Li LM, Nashef L, Moriarty J et al. (1996) Felbamate as add-on therapy. Eur Neurol 36: 146–148

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  14. McKee P (2004) Treating refractory epilepsy with tiagabine: clinical experience. Seizure 13: 478–480

    Article  PubMed  Google Scholar 

  15. Pellock JM, Faught E, Leppik IE et al. (2006) Felbamate: Consensus of current clinical experience. Epilepsy Res 71: 89–101

    Article  PubMed  Google Scholar 

  16. Rowan AJ, Uthman B, Ahmann P et al. (1994) Safety and efficacy of three dose levels of tiagabine HCl versus placebo as adjunctive treatment for complex partial seizures. Epilepsia [Suppl 8] 35: 54

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Interessenskonflikt

Der korrespondierende Autor weist auf folgende Beziehung hin: Die Datenanalyse erfolgte ohne Sponsoring. Herr Professor Bauer erhielt in den letzten Jahren Vortragshonorare der Desitin Arzneimittel GmbH, Hamburg, dem Hersteller von Sultiam. Die Vorträge widmeten sich thematisch nicht dieser Substanz. Frau Chahem erhielt keine Firmenhonorare.

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Chahem, J., Bauer, J. Epilepsietherapie mit Antiepileptika der dritten Wahl. Nervenarzt 78, 1407–1412 (2007). https://doi.org/10.1007/s00115-007-2302-4

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