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Subtalar fusion after conservative or operative treatment of intraarticular calcaneus fracture

Ein Vergleich der Langzeitergebnisse

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Summary

In a long-term follow-up we evaluated 40 patients out of 55 (73 %) with a subtalar fusion. The operations took place from 5/84 to 5/91. In all cases the indication for the fusion was a post-traumatic arthritis after an intra-articular os calcis fracture. The evaluation of the overall results was carried out with three different scoring systems: a. The Hannover Scoring System. b. The Outcome-questionnaire, rating patient's complaints and the functional status based on the severity-symptom scale and functional status described for Carpaltunnel-syndrome by Levine et al. c. The clinical rating system (CRS) described by Kitaoka et al. The statistical evaluation was performed by analysis of variance (ANOVA). Level of significance was based on P = 0.05 and calculation of Pearson's correlation coefficient. The Os calcis fracture was the cause for the subtalar arthritis in all 40 patients (33 males and 7 females). The primary treatment of the calcaneal fracture was conservative (cons.) using a plaster in 23 patients (57.5 %), while 17 patients (42.5 %) underwent open reduction and plate fixation (op.). The interval between trauma and subtalar fusion averaged 3.5 years (3 months to 20 years). The interval between subtalar fusion and follow-up averaged 5.2 years (4–14 years). The mean age at the time of reexamination was 47 years (26–61 years). In the present study, complete pain relief could be achieved in 21 (52.5 %; 58 % op., 50 % cons.) patients. A relevant restriction in the range of motion in the ankle joint was found in 26 (65 %; 76 % op., 58 % cons.). In 23 patients (62 %; 65 % op., 59 % cons.) the radiological evaluation revealed a grade 1 ° arthritis of the ankle joint, in the talonavicular joint in 17 patients (42.5 %; 41 % op., 45 % cons.), and in the calcaneo-cuboid joint in 14 patients (35 %; 47 %., 27 % cons.). The statistical analysis revealed a better outcome in the operative group compared with the conservative group, although the operated os calcis fractures in the majority were the more severe fracture types. In all evaluation systems a score between 61 and 69 points could be achieved with no significant difference between the operatively and conservatively treated groups and between the newly developed questionaire and the clinical-radiological scoring systems. For the questionaire this fulfills the requirements for a reliable outcome evaluation.

Zusammenfassung

Von Mai 1984 bis Mai 1991 wurden von 55 Patienten mit einer posttraumatischen subtalaren Arthrose nach Kalkaneusfraktur 40 (73 %) Patienten nachuntersucht. Das Durchschnittsalter zum Zeitpunkt der Nachuntersuchung lag bei 47 (26–61) Jahren, der Nachuntersuchungszeitraum betrug mindestens 4 Jahre (Mittel = 5,2 Jahre, 4–14 Jahre). Bei 17 (Gr. A) Patienten war die Kalkaneusfraktur primär operativ, bei 23 Patienten primär konservativ (Gr. B). Bei allen Patienten wurde eine Schraubenarthrodese durchgeführt, in Fällen von Rückfußdeformitäten wurde eine zusätzliche Achsenkorrektur mittels kortikospongiösen Blöcken durchgeführt. Bei der Nachuntersuchung wurden 3 verschiedene Scoringsysteme miteinander verglichen: 1. ein eigener klinischer und radiologischer Score; 2. das „clinical rating system“ von Kitaoka et al., 3. ein neuentwickelter Fragebogen zur Bestimmung der Beschwerden und des funktionellen Status. Die maximale Punktzahl in allen Scores betrug 100 Punkte. Die statistische Auswertung erfolgte nach dem Student-T-Test und Varianzanalyse ANOVA. Ergebnisse: Bei 21 Patienten (52,5 %; 58 % operativ, 50 % konservativ) konnte eine völlige Beschwerdefreiheit festgestellt werden; 26 Patienten (65 %; 76 % operativ, 59 % konservativ) hatten eine mäßige oder starke Einschränkung der Beweglichkeit des OSG. 1 °-Anschlußarthrosen im OSG fanden sich bei 23 Patienten (62 %; 65 % operativ, 59 % konservativ). 17 Patienten (42,5 %; 41 % operativ, 45 % konservativ) hatten eine 1 ° Arthrose im Talonavikulargelenk; 31 Patienten (77,5 %; 83 % operativ, 73 % konservativ) konnten wieder in einem normalen Konfektionsschuh laufen. 21 Patienten (52,5 %; 60 % operativ, 45 % konservativ) bezeichneten das Gesamtergebnis als gut oder sehr gut. Die Gesamtergebnisse der Scores ergaben gering höhere Punktzahlen nach primär operierter Kalkaneusfraktur ohne das Signifikanzniveau zu erreichen. Innerhalb der Scores gab es keine statistischen Unterschiede. Schlußfolgerung: Primär operierte Kalkaneusfrakturen ergeben im Trend für die Langzeitresultate der subtalaren Fusionen bessere Ergebnisse. Der Vergleich zwischen dem Fragebogen und klinischer Scores ergab keine statistischen Unterschiede.

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Thermann, H., Hüfner, T., Schratt, HE. et al. Subtalar fusion after conservative or operative treatment of intraarticular calcaneus fracture. Unfallchirurg 102, 13–22 (1999). https://doi.org/10.1007/s001130050367

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