Summary
In a retrospective analysis the significance of internal fixation of unstable and symptomatic non-union of the odontoid was evaluated. In all but one cases a type II fracture of the odontoid was the underlying cause for the pseudarthrosis. The time interval between trauma and definitive diagnosis varied between 6 months and 30 years. All patients asked for medical advice because of acute neck pain; in three cases additional neurological deficits were notified. In all but one case the pseudarthrosis was classified as unstable on flexion-/extension views. The occurrence of neurological deficits showed a positive correlation with the amount of dislocation of the pseudarthrotic odontoid. Nine out of 10 patients underwent internal stabilisation of the non-union. Reoperation because of persistent instability/failure of stabilisation had to be performed in two cases (22.2 %). At follow-up all 9 patients were pain-free. The neurological deficits in two patients had improved significantly. According to our experience internal stabilisation in unstable non-union of the odontoid is recommended to achieve significant reduction of the pain level. Also improvement of the neurological deficits can be expected depending on the duration of the symptoms.
Zusammenfassung
In einer retrospektiven Analyse von 10 Patienten wird der positive Stellenwert der operativen Stabilisierung bei symptomatischen Pseudarthrosen des Dens axis demonstriert. Bis auf eine Ausnahme lag eine Densfraktur vom Typ Anderson II zugrunde. Das diagnostische Intervall variierte zwischen 6 Monaten und 30 Jahren. Die Diagnose erfolgte ausnahmslos wegen akut aufgetretener Nackenschmerzen, 3 mal lagen zusätzlich neurologische Ausfallserscheinungen vor; 9 der 10 Pseudarthrosen wurden radiologisch als instabil eingestuft. Das Vorhandensein neurologischer Defizite korrelierte mit dem Ausmaß der Densdislokation. Bei 9 Patienten wurde eine operative Stabilisierung der Pseudarthrose durchgeführt. Wegen persistierender Instabilität mußten 2 Patienten (22,2 %) reoperiert werden. Alle 9 Patienten waren zum Zeitpunkt der Nachuntersuchung schmerzfrei. Die neurologischen Ausfallserscheinungen hatten sich signifikant gebessert. Aufgrund unserer Erfahrungen ist bei instabilen Pseudarthrosen des Dens eine operative Stabilisierung indiziert. Hierdurch lassen sich die Nackenschmerzen deutlich mindern und in Abhängigkeit von der Dauer der Beschwerden kann auch mit einer Regredienz der myelopathischen Symptome gerechnet werden.
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Müller, E., Wick, M., Russe, O. et al. Traumatic pseudarthrosis of the dens axis. Aetiology, course and therapy. Unfallchirurg 101, 750–754 (1998). https://doi.org/10.1007/s001130050333
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DOI: https://doi.org/10.1007/s001130050333