Zusammenfassung
Hintergrund
Generell stellen Wirbelsäulenverletzungen bei Kindern im Alter unter 16 Jahren eine seltene Verletzungsentität dar. Für Deutschland liegen keine belastbaren Daten bezüglich der Epidemiologie von Verletzungen der Wirbelsäule im Kindesalter vor. Gerade bei pädiatrischen Patienten, bei denen sowohl die Anamnese, die klinische Untersuchung, aber auch die Durchführung der bildgebenden Diagnostik häufig erschwert sind, müssen sämtliche Hinweise auf eine Verletzung der Wirbelsäule mitberücksichtigt werden.
Fragestellung/Ziel der Arbeit
Das Ziel der vorliegenden Studie war die Bereitstellung epidemiologischer Daten von pädiatrischen Patienten mit Wirbelsäulenverletzungen in Deutschland, um diese zukünftig in die Entscheidungsfindung bei der Diagnostik und Therapie dieser Patienten einfließen lassen zu können.
Material und Methoden
Im Rahmen einer nationalen Multizenterstudie wurden retrospektiv Patientendaten innerhalb eines Zeitraums von 7 Jahren aus 6 Wirbelsäulenzentren erhoben. Neben den demografischen Daten wurden der Unfallmechanismus, die betroffene Wirbelsäulenregion und auch die Begleitverletzungen erhoben. Zudem erfolgte die Erfassung der bildgebenden Diagnostik sowie der jeweiligen Therapie.
Ergebnisse
Es konnten 367 Kinder (weiblich: männlich = 1:1,2) mit insgesamt 610 Verletzungen an der Wirbelsäule in die Studie eingeschlossen werden. Das mittlere Alter betrug 12 (±3,5) Jahre. Die häufigsten Unfallmechanismen in allen Altersgruppen waren ein Sturz aus unter 3 m Höhe sowie Verkehrsunfälle. Die bildgebende Diagnostik musste nur in Ausnahmefällen in Narkose durchgeführt werden. Während jüngere Kinder (0 bis 9 Jahre) eher Verletzungen im Bereich der Halswirbelsäule erlitten, zeigten sich Verletzungen der thorakolumbalen Wirbelsäule eher bei Kindern >10 Jahren. Die Kinder wiesen häufige Begleitverletzungen an Kopf und Extremitäten auf. Im Bereich der Wirbelsäule befanden sich weitere Verletzungen meist benachbart und nur selten in anderen Regionen. Rund 75 % der Kinder wurden konservativ behandelt.
Diskussion
Die Ergebnisse unterscheiden sich von den Erkenntnissen aus der Erwachsenenmedizin und beschreiben spezielle Gegebenheiten für pädiatrische Patienten mit Wirbelsäulenverletzungen. Trotz gewisser Limitationen können sie so bei der Entscheidungsfindung über die durchzuführende Diagnostik und Therapie dieser Patienten helfen.
Abstract
Background
In general, pediatric spinal injuries are rare. No reliable data on the epidemiology of spinal injuries in pediatric patients in Germany are available. Especially in pediatric patients, for whom the medical history, clinical examination and the performance of imaging diagnostics are difficult to obtain, all available information on a spinal injury must be taken into account.
Objective
The aim of this study was to provide epidemiological data for pediatric patients with spinal trauma in Germany in order to enhance future decision-making for the diagnostics and treatment of these patients.
Material and methods
Within the framework of a national multicenter study, data were retrospectively obtained from 6 German spine centers for 7 years between January 2010 and December 2016. In addition to the demographic data, the clinical databases were screened for specific trauma mechanisms, level of injury as well as accompanying injuries. Furthermore, diagnostic imaging and the treatment selected were also analyzed.
Results
A total of 367 children (female: male = 1:1.2) with a total of 610 spinal injuries were included in this study. The mean age was 12 years (±3.5 years). The most frequent trauma mechanisms were falls from <3 m and traffic accidents. The imaging diagnostics were only rarely carried out with the child under anesthesia. Younger children (0–9 years old) suffered more injuries to the cervical spine, whereas injuries to the thoracic and lumbar spine were more frequently found in older children (>10 years old). The children frequently showed accompanying injuries to the head and the extremities. Accompanying spinal injuries mostly occurred in adjacent regions and only rarely in other regions. Around 75% of the children were treated conservatively.
Conclusion
The results were different from the knowledge obtained from adult patients with spinal trauma and describe the special circumstances for pediatric patients with spinal trauma. Despite certain limitations these facts may help to enhance future decision-making for the diagnostics and treatment of these patients.
Literatur
Angelliaume A, Bouty A, Sales De Gauzy J et al (2016) Post-trauma scoliosis after conservative treatment of thoracolumbar spinal fracture in children and adolescents: results in 48 patients. Eur Spine J 25:1144–1152
Baerg J, Thirumoorthi A, Hazboun R et al (2017) Cervical spine injuries in young children: pattern and outcomes in accidental versus inflicted trauma. J Surg Res 219:366–373
Baker C, Kadish H, Schunk JE (1999) Evaluation of pediatric cervical spine injuries. Am J Emerg Med 17:230–234
Carreon LY, Glassman SD, Campbell MJ (2004) Pediatric spine fractures: a review of 137 hospital admissions. J Spinal Disord Tech 17:477–482
Cirak B, Ziegfeld S, Knight VM et al (2004) Spinal injuries in children. J Pediatr Surg 39:607–612
De Gauzy JS, Jouve JL, Violas P et al (2007) Classification of chance fracture in children using magnetic resonance imaging. Spine 32:E89–E92
Dietrich AM, Ginn-Pease ME, Bartkowski HM et al (1991) Pediatric cervical spine fractures: predominantly subtle presentation. J Pediatr Surg 26:995–999 (discussion 999–1000)
Dogan S, Safavi-Abbasi S, Theodore N et al (2007) Thoracolumbar and sacral spinal injuries in children and adolescents: a review of 89 cases. JNS 106:426–433
Eleraky MA, Theodore N, Adams M et al (2000) Pediatric cervical spine injuries: report of 102 cases and review of the literature. J Neurosurg 92:12–17
Flynn JM, Closkey RF, Mahboubi S et al (2002) Role of magnetic resonance imaging in the assessment of pediatric cervical spine injuries. J Pediatr Orthop 22:573–577
Frank JB, Lim CK, Flynn JM et al (2002) The efficacy of magnetic resonance imaging in pediatric cervical spine clearance. Spine 27:1176–1179
Hasler RM, Exadaktylos AK, Bouamra O et al (2011) Epidemiology and predictors of spinal injury in adult major trauma patients: European cohort study. Eur Spine J 20:2174–2180
Henrys P, Lyne ED, Lifton C et al (1977) Clinical review of cervical spine injuries in children. Clin Orthop Relat Res 129:172–176
Hofbauer M, Jaindl M, Hochtl LL et al (2012) Spine injuries in polytraumatized pediatric patients: characteristics and experience from a Level I trauma center over two decades. J Trauma Acute Care Surg 73:156–161
Jimenez RR, Deguzman MA, Shiran S et al (2008) CT versus plain radiographs for evaluation of c‑spine injury in young children: do benefits outweigh risks? Pediatr Radiol 38:635–644
Joseph C, Delcarme A, Vlok I et al (2015) Incidence and aetiology of traumatic spinal cord injury in Cape Town, South Africa: a prospective, population-based study. Spinal Cord 53:692–696
Kim C, Vassilyadi M, Forbes JK et al (2016) Traumatic spinal injuris in children at a single level 1 pediatric trauma centre. Can J Surg 59:205–212
Knox JB, Schneider JE, Cage JM et al (2014) Spine trauma in very young children: a retrospective study of 206 patients presenting to a level 1 pediatric trauma center. J Pediatr Orthop 34:698–702
Kokoska ER, Keller MS, Rallo MC et al (2001) Characteristics of pediatric cervical spine injuries. J Pediatr Surg 36:100–105
Kraus R, Stahl JP, Heiss C et al (2013) Fractures of the thoracic and lumbar spine in children and adolescents. Unfallchirurg 116:435–441
Kreinest M, Gliwitzky B, Schuler S et al (2016) Development of a new Emergency Medicine Spinal Immobilization Protocol for trauma patients and a test of applicability by German emergency care providers. Scand J Trauma Resusc Emerg Med 24:71
Kreinest M, Rillig J, Grutzner PA et al (2017) Analysis of complications and perioperative data after open or percutaneous dorsal instrumentation following traumatic spinal fracture of the thoracic and lumbar spine: a retrospective cohort study including 491 patients. Eur Spine J 26:1535–1540
Kreinest M, Rillig J, Kuffer M et al (2019) Comparison of pedicle screw misplacement following open vs. percutaneous dorsal instrumentation after traumatic spinal fracture. Eur J Trauma Emerg Surg. https://doi.org/10.1007/s00068-019-01245-8
Kumar R, Lim J, Mekary RA et al (2018) Traumatic spinal injury: global epidemiology and worldwide volume. World Neurosurg 113:e345–e363
Lalonde F, Letts M, Yang JP et al (2001) An analysis of burst fractures of the spine in adolescents. Am J Orthop 30:115–120
Mcgrory BJ, Klassen RA, Chao EY et al (1993) Acute fractures and dislocations of the cervical spine in children and adolescents. J Bone Joint Surg Am 75:988–995
Pannu GS, Shah MP, Herman MJ (2017) Cervical spine clearance in pediatric trauma centers: the need for standardization and an evidence-based protocol. J Pediatr Orthop 37:e145–e149
Patel JC, Tepas JJ 3rd, Mollitt DL et al (2001) Pediatric cervical spine injuries: defining the disease. J Pediatr Surg 36:373–376
Piatt JH Jr. (2015) Pediatric spinal injury in the US: epidemiology and disparities. J Neurosurg Pediatr 16:463–471
Platzer P, Jaindl M, Thalhammer G et al (2007) Cervical spine injuries in pediatric patients. J Trauma 62:389–396 (discussion 394–386)
Pouliquen JC, Kassis B, Glorion C et al (1997) Vertebral growth after thoracic or lumbar fracture of the spine in children. J Pediatr Orthop 17:115–120
Ribeiro Da Silva M, Linhares D, Cacho Rodrigues P et al (2016) Paediatric cervical spine injures. Nineteen years experience of a single centre. International Orthopaedics (SICOT) 40:1111–1116
Rosati SF, Maarouf R, Wolfe L et al (2015) Implementation of pediatric cervical spine clearance guidelines at a combined trauma center: twelve-month impact. J Trauma Acute Care Surg 78:1117–1121
Ruffing T, Wiehmann M, Winkler H et al (2016) Xray of the thoracic and lumbar spine in injured children and adolescents : Incidence, fracture rates and therapeutic consequences. Unfallchirurg 121:30–36
Rush JK, Kelly DM, Astur N et al (2013) Associated injuries in children and adolescents with spinal trauma. J Pediatr Orthop 33:393–397
Schoneberg C, Schweiger B, Hussmann B et al (2013) Diagnosis of cervical spine injuries in children: a systematic review. Eur J Trauma Emerg Surg 39:653–665
Slaar A, Fockens MM, Wang J et al (2017) Triage tools for detecting cervical spine injury in pediatric trauma patients. Cochrane Database Syst Rev. https://doi.org/10.1002/14651858.CD011686.pub2
Vaillancourt C, Charette M, Kasaboski A et al (2011) Evaluation of the safety of C‑spine clearance by paramedics: design and methodology. BMC Emerg Med 11:1
Vander Have KL, Caird MS, Gross S et al (2009) Burst fractures of the thoracic and lumbar spine in children and adolescents. J Pediatr Orthop 29:713–719
Viccellio P, Simon H, Pressman BD et al (2001) A prospective multicenter study of cervical spine injury in children. Pediatrics 108:E20
Vitale MG, Goss JM, Matsumoto H et al (2006) Epidemiology of pediatric spinal cord injury in the United States: years 1997 and 2000. J Pediatr Orthop 26:745–749
Yang NP, Deng CY, Lee YH et al (2008) The incidence and characterisation of hospitalised acute spinal trauma in Taiwan—a population-based study. Injury 39:443–450
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J.-S. Jarvers, C. Herren, M.K. Jung, C. Blume, H. Meinig, M. Ruf, A.C. Disch, T. Weiß, H. Rüther, T. Welk, A. Badke, O. Gonschorek, C.E. Heyde, F. Kandziora, C. Knop, P. Kobbe, M. Scholz, H. Siekmann, U. Spiegl, P. Strohm, C. Strüwind, S. Matschke und M. Kreinest geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.
Diese retrospektive Studie erfolgte nach Konsultation der zuständigen Ethikkommission und im Einklang mit nationalem Recht.
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Die Autoren Jan-Sven Jarvers und Christian Herren haben zu gleichen Teilen zum Manuskript beigetragen. DGOU Deutsche Gesellschaft für Orthopädie und Unfallchirurgie Die Autoren schreiben für die Arbeitsgruppe Wirbelsäulentrauma im Kindesalter der Sektion Wirbelsäule der DGOU.
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Jarvers, JS., Herren, C., Jung, M.K. et al. Wirbelsäulenverletzungen im Kindesalter – Ergebnisse einer nationalen Multizenterstudie mit 367 Patienten. Unfallchirurg 123, 280–288 (2020). https://doi.org/10.1007/s00113-020-00771-0
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00113-020-00771-0