Skip to main content
Log in

Frakturen der proximalen Tibia

Proximal tibial fractures

  • Leitthema
  • Published:
Der Unfallchirurg Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Frakturen der proximalen Tibia gehören mit 1–4% aller Frakturen der langen Röhrenknochen zu den seltenen Verletzungen bei Kindern und Jugendlichen. Es muss zwischen intraartikulären und extraartikulären Verletzungen unterschieden werden. Intraartikuläre Epipyhsenfrakturen (Salter u. Harris III und IV) sind selten. Therapeutisch steht die Gelenkrekonstruktion im Vordergrund. Daneben gibt es den knöchernen Ausriss des vorderen Kreuzbands im Sinne der Eminentia-intercondylaris-Fraktur und die Avulsionsfraktur der Apophyse der Tuberositas tibiae, welche teilweise intrartikulär einstrahlt. Bei Dislokation gilt auch hier die Reposition und Osteosynthese als Mittel der Wahl. An der proximalen Metaphyse unterscheidet man als extraartikuläre Frakturen die Epiphysenlösung von der Stauchungsfraktur, der Biegungsfraktur sowie der vollständigen Fraktur. Problematisch sind v. a. die Biegungsfrakturen, die bei belassener Dislokation in der Frontalebene zu einer zunehmenden Valgusfehlstellung neigen. Aus diesem Grund sollten in der Frontalebene keine Fehlstellungen belassen werden. Achsabweichungen in der Bewegungsebene können sich in einem geringen Ausmaß im weiteren Wachstum spontan korrigieren. Bei Dislokation erfolgt eine Reposition und meist Kirschner-Drahtosteosynthese, bei den Biegungsfrakturen besser eine Kompressionsosteosynthese mittels Platte oder Fixateur externe.

Abstract

Only 1-4% of all long bone fractures in children involve the proximal tibia. To evaluate these fractures appropriately, it is mandatory to differentiate between articular fractures and metaphyseal fractures. Articular fractures of the proximal physis are rare and include Salter Harris type III and IV injuries. The reconstruction of the articular surface is the fundamental goal of therapy. Injuries of the anterior crucial ligament which typically appear as an avulsion of the tibial spine and the avulsion fracture of the tibial tubercle apophysis can involve the articular surface. Dislocated fractures should be reduced and stabilized. Extraarticular fractures include Salter Harris type I and II fractures. Other types of metaphyseal fractures are the complete fracture, the compression fracture and the bending fracture of the proximal tibia. Care should be taken while treating bending fractures, especially a valgus deformity must be excluded. Due to unequal growth stimulation during remodelling, a progressive valgus deformity frequently develops. Small deformities in the sagittal plane can be compensated by spontaneous remodelling during further growth. Dislocated fractures should be reduced and stabilized by K-wires. The retention of bending fractures by a compression plate or external fixator for medial compression might be more beneficial.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3
Abb. 4
Abb. 5
Abb. 6
Abb. 7

Literatur

  1. Attmanspacher W, Dittrich V, Stedtfeld HW (2003) Operative Versorgung kindlicher Kreuzbandverletzungen. Unfallchirurg 106:136–143

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  2. Baxter MP, Wiley JJ (1988) Fractures of the tibial spine in children. An evaluation of knee stability. J Bone Joint Surg Br 70:228–230

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  3. Chandler JT, Miller TK (1995) Tibial eminence fracture with meniscal entrapment. Arthroscopy 11:499–502

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  4. Chow SP, Lam JJ, Leong JC (1990) Fracture of the tibial tubercle in the adolescent. J Bone Joint Surg Br 72:231–234

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  5. King SJ, Carty HM, Brady O (1996) Magnetic resonance imaging of knee injuries in children. Pediatr Radiol 26:287–290

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  6. Kocher MS, Foreman ES, Micheli LJ (2003) Laxity and functional outcome after arthroscopic reduction and internal fixation of displaced tibial spine fractures in children. Arthroscopy 19:1085–1090

    Article  PubMed  Google Scholar 

  7. Kocher MS, Micheli LJ, Gerbino P, Hresko MT (2003) Tibial eminence fractures in children: prevalence of meniscal entrapment. Am J Sports Med 31:404–407

    PubMed  Google Scholar 

  8. Krauss R, Schneidmüller D, Röder C (2005) Häufigkeit von Frakturen der langen Röhrenknochen im Wachstumsalter. Dtsch Arztebl 102:A-838/B-708/C-661

    Google Scholar 

  9. Meyers MH, McKeever FM (1970) Fracture of the intercondylar eminence of the tibia. J Bone Joint Surg Am 52(8):1677–1684

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  10. Mubarak SJ, Kim JR, Edmonds EW et al (2009) Classification of proximal tibial fractures in children. J Child Orthop 3:191–197

    Article  PubMed  Google Scholar 

  11. Nenopoulos S, Vrettakos A, Chaftikis N et al (2007) The effect of proximal tibial fractures on the limb axis in children. Acta Orthop Belg 73:345–353

    PubMed  Google Scholar 

  12. Oberle M, Bonetta M, Schlickewei W (2008) Surgical treatment of epiphysiolyses of the distal femur and the proximal tibia. Oper Orthop Traumatol 20:387–395

    Article  PubMed  Google Scholar 

  13. Odgen JA, Tross RB, Murphy MJ (1980) Fractures of the tibial tuberosity in adolescents. J Bone Joint Surg 62A:205–215

    Google Scholar 

  14. Rhemrev SJ, Sleeboom C, Ekkelkamp S (2000) Epiphyseal fractures of the proximal tibia. Injury 31:131–134

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  15. Roberts JM (1990) Operative treatment of fractures about the knee. Orthop Clin North Am 21:365–379

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  16. Schneidmueller D, Marzi I (2006) Kniegelenk. In: Marzi I (Hrsg) Kindertraumatologie. Steinkopff, Darmstadt

  17. Tudisco C, Giovarruscio R, Febo A et al (2010) Intercondylar eminence avulsion fracture in children: long-term follow-up of 14 cases at the end of skeletal growth. J Pediatr Orthop B 19:403–408

    Article  PubMed  Google Scholar 

  18. Tuten HR, Keeler KA, Gabos PG et al (1999) Posttraumatic tibia valga in children. A long-term follow-up note. J Bone Joint Surg Am 81:799–810

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  19. VonLaer L (Hrsg) (2001) Frakturen und Luxationen im Wachstumsalter, 4. Aufl. Thieme, Stuttgart

Download references

Interessenkonflikt

Der korrespondierende Autor gibt an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to D. Schneidmueller.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Schneidmueller, D., Gercek, E., Lehnert, M. et al. Frakturen der proximalen Tibia. Unfallchirurg 114, 396–402 (2011). https://doi.org/10.1007/s00113-011-1969-y

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00113-011-1969-y

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation