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Epiphysäre und epiphysennahe Frakturen bei Kindern

Teil II: Untere Extremität

Fractures of and near the epiphysis in children

Part II: lower extremity

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Zusammenfassung

Frakturen der Epiphysen und epiphysennahe Frakturen der unteren Extremität treten um bis zu 4-mal seltener auf als gleichartige Verletzungen der oberen Extremität. Abgesehen von den durchschnittlich um das Doppelte längeren Konsolidierungszeiten bei Brüchen der unteren Extremität muss das Augenmerk stärker auf Fehlstellungen gerichtet sein als an der oberen Extremität. Dies begründet sich auf die im Vergleich zur oberen Extremität geringere, auch wesentlich vom Alter der Patienten abhängige Ausprägung der spontanen Korrekturmöglichkeiten der Epiphysen. Belassene Fehlstellungen an der unteren Extremität, die außerhalb der möglichen Korrekturgrenzen liegen, führen zu schwerwiegenderen funktionellen Störungen, als sie nach epiphysennahen Frakturen an der oberen Extremität (Ausnahme Ellenbogen) zu erwarten sind. Eine sorgfältige nativradiologische Diagnostik in exakt eingestellten Standardprojektionen ist deswegen unverzichtbar, um mögliche Fehlstellungen und die daraus resultierenden therapeutischen Konsequenzen adäquat einschätzen zu können.

Abstract

Fractures of and near the epiphysis occur much less frequently in the lower extremities than in the upper extremities. The time required for consolidation of lower extremity fractures is twice as long as for fractures of the arm or hand. Irrespective of the longer time period for fracture healing, close attention must be paid to initial assessment of fractures regarding dislocations and deformities. Although pediatric fracture dislocations of the upper extremity can be tolerated to a great extent, the mechanisms for spontaneous compensation and even correction of posttraumatic deformities are very limited in pediatric fractures of the lower extremities. Additionally, deformities of the lower extremity skeleton result in a more severe functional impairment than would result from epiphyseal fractures of the arm or hand (with the exception of injuries to the elbow). Therefore, proper radiographic diagnostics with precise projection of the required planes are mandatory to accurately determine all further treatment options.

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Literatur

  1. Arkader A, Warner WC Jr, Horn BD et al (2007) Predicting the outcome of physeal fractures of the distal femur. J Pediatr Orthop 27(6):703–708

    PubMed  Google Scholar 

  2. Chung SM (1976) The arterial supply of the developing proximal end of the human femur. J Bone Joint Surg Am 58(7):961–970

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  3. Hasler CC, Laer L von (2000) Pathophysiology of posttraumatic deformities of the lower limbs during growth. Orthopade 29(9):757–765

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  4. Holden CP, Holman J, Herman MJ (2007) Pediatric pelvic fractures. J Am Acad Orthop Surg 15(3):172–177

    PubMed  Google Scholar 

  5. Jungbluth KH, Dallek M, Meenen NM (1997) Injuries to the growth plates. Unfallchirurg 100(7):571–586

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  6. Kanlic E, Cruz M (2007) Current concepts in pediatric femur fracture treatment. Orthopedics 30(12):1015–1019

    PubMed  Google Scholar 

  7. Laer L von, Kraus R, Linhart WE (2007) Frakturen und Luxationen im Wachstumsalter, 5. vollst. überarb. u. aktual. Aufl. Thieme, Stuttgart

  8. Magerl FP (1984) Stabilization of the lower thoracic and lumbar spine with external skeletal fixation. Clin Orthop 189:125–141

    PubMed  Google Scholar 

  9. Polk-Williams A, Carr BG, Blinman TA et al (2008) Cervical spine injury in young children: a national trauma data bank review. J Pediatr Surg 43(9):1718–1721

    Article  PubMed  Google Scholar 

  10. Shrader MW, Jacofsky DJ, Stans AA et al (2007) Femoral neck fractures in pediatric patients: 30 years experience at a level 1 trauma center. Clin Orthop 454:169–173

    Article  PubMed  Google Scholar 

  11. Slongo TF, Audige L (2007) Fracture and dislocation classification compendium for children: the AO pediatric comprehensive classification of long bone fractures (PCCF). J Orthop Trauma [Suppl 10] 21:S135–S160

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Täger, G., Hussmann, B., Lendemans, S. et al. Epiphysäre und epiphysennahe Frakturen bei Kindern. Unfallchirurg 112, 185–201 (2009). https://doi.org/10.1007/s00113-009-1566-5

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00113-009-1566-5

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