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Atypische dislozierte Densfraktur Typ II mit rotatorischer atlantoaxialer Luxation nach Reitunfall

Atypical dislocated dens fracture type II with rotational atlantoaxial luxation after a riding accident

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Zusammenfassung

Wir stellen die seltene Kombination einer Halswirbelsäulenverletzung mit dislozierter Densfraktur Typ II und rotatorischer Luxation HWK1/2 als Folge eines Reitsportunfalls sowie deren operative Versorgung vor.

Eine 15-jährige Schülerin ist beim Reiten von ihrem Pferd gestürzt, mit nachfolgender kurzzeitiger Bewusstlosigkeit. Außer einer eingeschränkten Nackenbeweglichkeit lassen sich keine neurologischen Defizite nachweisen. Radiologisch und nach CT-Rekonstruktion findet sich eine dorsalwärts dislozierte Densfraktur Typ II mit rotatorischer Luxation im Facettgelenk HW1/2 linksseitig mit Verhakung. Zunächst wird nach Anlage einer Halskrawatte eine vorsichtige manuelle Reposition versucht, jedoch ohne Erfolg, wie die Röntgen- und CT-Kontrollaufnahmen zeigen. In Anbetracht der hochgradig instabilen Verletzung wird die Indikation zur operativen Reposition und Stabilisierung gestellt. Die Reposition der HWS-Luxation gelingt erst in Vollnarkose und nach Relaxierung. Unter SEP-Neuromonitoring erfolgt die dorsale Stabilisierung von HWK1/2 mittels transartikulärer Verschraubung nach Magerl, Beckenkammspananlagerung und zusätzlicher dorsaler Atlasklammerung. Durch die dorsale Stabilisierung ist nach 3 Monaten Ruhigstellung in einer Halskrawatte nachweislich eine knöcherne Durchbauung erreicht.

Es handelt sich um einen in der Literatur noch nicht beschriebenen Fall einer atlantoaxialen HWS-Verletzung in der Adoleszenz mit Densfraktur und verhakter rotatorischer atlantoaxialer Luxation nach Reitunfall.

Abstract

We present a rare case of a combined dislocated odontoid dens fracture type II (Anderson/D’Alonzo) and rotational atlantoaxial luxation in a 15-year-old girl who was involved in a riding accident.

She fell off her horse after it had stopped suddenly, losing consciousness for a few minutes. At presentation in the hospital, she had no complaints other than limited, painful neck movement. Radiologically, a posterior dislocation of an odontoid type II fracture (Anderson/D’Alonzo) was found. Computed tomography reconstruction demonstrated a rotational, hooklike fixed luxation of the left atlantoaxial facet joint. Manual repositioning after application of a cervical collar failed. Therefore, operative treatment was indicated for this highly unstable fracture. Posterior transarticular atlantoaxial screw fixation according to Magerl was performed; an iliac corticocancellous bone graft was harvested and shaped to conform to the posterior processes of C1 and C2. Additionally a hook-claw atlas fixation of C1 was done.

To our knowledge, this is the first case of adolescent atlantoaxial cervical spine trauma in combination with an odontoid fracture and fixed rotational luxation reported in literature.

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Literatur

  1. Börm W, König RW, Albrecht A et al (2004) Percutaneous transarticular atlantoaxial screw fixation using a cannulated screw system and image guidance. Minim Invasive Neurosurg 47(2):111–114

    Article  PubMed  Google Scholar 

  2. Brown RL, Brunn MA, Garcia VF (2001) Cervical spine injuries in children: a review of 103 patients treated consecutively at a level 1 pediatric trauma center. J Pediatr Surg 36(8):1107–1114

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  3. Dogan S, Safavi-Abbasi S, Theodore N et al (2006) Pediatric subaxial cervical spine injuries: origins, management and outcome in 51 patients. Neurosurg Focus 20(2):E1

    Article  PubMed  Google Scholar 

  4. Eleraky MA, Theodore N, Adams M et al (2000) Pediatric cervical spine injuries: report of 102 cases and review of the literture. J Neurosurg Spine 92:12–17

    Article  CAS  Google Scholar 

  5. Fielding JW, Hawkins RJ (n d) Atlanto-axial rotatory fixation. (Fixed rotatory subluxation of the atlanto-axial joint). J Bone Joint Surg Am 59:37–44

  6. Gluf WM, Brockmeyer DL (2005) Atlantoaxial transartikular screw fixation: a review of surgical indications, fusion rate, complications and lessons learned in 67 pediatric patients. J Neurosurg Spine 2(2):164–169

    Article  PubMed  Google Scholar 

  7. McCall T, Fassett D, Brockmeyer D (2006) Cervical spine trauma in children: a review. Neurosurg Focus 20(2):E5

    PubMed  Google Scholar 

  8. McGraw RW, Rusch RM (1973) Atlanoaxiale Arthrodesis. J Bone Joint Surg Am 55–B, 482–489

  9. Münch C, Linhart W, Storck A et al (2005) Treatment of traumatic rotatory atlanto-axial subluxation in childhood. Case report and literature review. Unfallchirurg 108(11):987–990

    Article  PubMed  Google Scholar 

  10. Sorli JM (2000) Equestrian Injuries: A five year review of hospital admissions in british Columbia, Canada. Inj Prev 6:59–61

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  11. Subach BR, McLaughlin MR, Albright AL, Pollack IF (1988) Current management of pediatric atlantoaxial rotatory subluxation. Spine 23(20):2174–2179

    Article  Google Scholar 

  12. Viccellio P, Simon H, Pressman BD et al (2001) A prospective multicenter study of cervical spine injury in children. Pediatrics Vol. 108, No. 2

  13. Wang J, Vokshoor A, Kim S et al (1999) Pediatric atlantoaxial instability: Management with screw fixation. Pediatr Neurosurg 30:70–78

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

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Hopf, S., Buchalla, R., Elhöft, H. et al. Atypische dislozierte Densfraktur Typ II mit rotatorischer atlantoaxialer Luxation nach Reitunfall. Unfallchirurg 112, 517–520 (2009). https://doi.org/10.1007/s00113-008-1542-5

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