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Komplexe osteoligamentäre Verletzungen des Ellenbogens

Therapie mit dem Bewegungsfixateur externe

Complex osteoligamentary injuries of the elbow

Treatment with a hinged external fixator

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Zusammenfassung

Hintergrund

Restinstabilitäten nach komplexen Luxationen und Luxationsfrakturen des Ellenbogens werden zunehmend mit dem Bewegungsfixateur externe behandelt. Er erlaubt eine Transfixation des Gelenks bei geführten Bewegungen im humeroulnaren Gelenk.

Methoden

Von April 2001 bis März 2006 wurden 18 Patienten mit einem Durchschnittsalter von 47 Jahren (Range 35–67) mit einem Bewegungsfixateur für 6 Wochen behandelt. Bei 11 Patienten musste zusätzlich eine Osteosynthese durchgeführt werden, 6 Patienten wurden primär mit einem AO-Fixateur behandelt. Nach 8 Tagen (3–14) erfolgte ein Verfahrenswechsel auf einen Bewegungsfixateur.

Ergebnisse

Nach 39 Monaten (12–71) waren alle 18 Ellenbogen klinisch stabil. Eine Stressfraktur der Ulna nach Pinentfernung wurde diagnostiziert. Der mittlere Mayo-Elbow-Performance-Index (MEPI) betrug 78 Punkte mit 5 sehr guten (28%), 6 guten (33%) und 7 befriedigenden Ergebnissen (39%). Der DASH-Score („disabilities of the arm, shoulder, and hand“) zur Messung der Patientenzufriedenheit verwies mit 18 Punkten auf eine geringe Beeinträchtigung.

Schlussfolgerung

Bei Restinstabilitäten nach Komplexverletzungen des Ellenbogens erzielt der Bewegungsfixateur unter unserem Regime mit anderen Studien vergleichbare Ergebnisse.

Abstract

Background

Hinged external fixation is a recognized method to treat instabilities after complex dislocations and fracture-dislocations of the elbow. The hinged external fixator allows stabilization of the elbow while preserving flexion and extension.

Methods

Eighteen patients with an average age of 47 years (range 35–67) were treated with a hinged external fixator between April 2001 and March 2006 for 6 weeks. In 11 patients an internal fixation had to be done; six were treated initially with an AO fixator. After 8 days (3–14), we changed to a hinged external fixator.

Results

At 39 months (12–71) of follow-up, all 18 elbows were stable. One stress-fracture of the ulna after pin removel occurred. The mean Mayo Elbow Performance Index (MEPI) was 78 points. Five (28%) patients had an excellent result, six (33%) a good result and seven (39%) a fair result. The average DASH score (disabilities of the arm, shoulder and hand) was 18 points, which indicates a discrete impairment.

Conclusion

The treatment outcome of complex instabilities treated with a hinged external fixator using our technique is comparable to outcomes from other studies.

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Literatur

  1. Deuel CR, Wolinsky P, Shepard E, Hazelwood SJ (2007) The use of hinged external fixation to provide additional stabilization for fractures of the distal humerus. J Orthop Trauma 21: 323–329

    Article  PubMed  Google Scholar 

  2. Gausepohl T, Pennig D (1998) Luxationen und Luxationsfrakturen des Ellenbogens – Einsatz des Bewegungsfixateurs. In: Meyer RP, Kappeler U (Hrsg) Ellenbogenchirurgie in der Praxis. Springer, Berlin Heidelberg New York, S 161–182

  3. Gausepohl T, Pennig D (2006) Mechanical distraction for the treatment of posttraumatic stiffness of the elbow. J Bone Joint Surg Am 88: 1011–1021

    Article  PubMed  Google Scholar 

  4. Hudak PL, Amadio PC, Bombardier C (1996) Development of an upper extremity outcome measure: the DASH (disabilities of the arm, shoulder and hand) [corrected]. The upper extremity collaborative group (UECG). Am J Ind Med 29: 602–608

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  5. Josefsson PO, Johnell O, Wendeberg B (1987) Surgical versus nonsurgical treatment of ligamentous injuries following dislocations of the elbow. J Bone Joint Surg Am 69: 605–608

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  6. Jupiter JB, Ring D (2002) Treatment of unreduced elbow dislocations with hinged external fixation. J Bone Joint Surg Am 84: 1630–1635

    PubMed  Google Scholar 

  7. Kamineni S, Hirahara H, Neale P et al. (2007) Effectiveness of the lateral unilateral dynamic external fixator after elbow ligament injury. J Bone Joint Surg Am 89: 1802–1809

    Article  PubMed  Google Scholar 

  8. Kolb K, Holz U (1999) Das instabile Ellenbogengelenk. Unfallchirurg 102: 554–571

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  9. Kolb W, Guhlmann H, Markgraf E, Kolb K (2006) Der Bewegungsfixateur des Ellenbogens. Oper Orthop Traumatol 18: 34–56

    Article  PubMed  Google Scholar 

  10. Kotter A, Ecker M, Braun W, Rüter A (1999) Die Ellenbogenluxation – Therapie und Behandlungsergebnisse. Chirurg 70: 285–289

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  11. London JT (1981) Kinematics of the elbow. J Bone Joint Surg Am 63: 529–535

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  12. Madey SM, Bottlang M, Steyers CM et al. (2000) Hinged external fixation of the elbow: optimal axis alignment to minimize motion resistance. J Orthop Trauma 14: 41–47

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  13. Markgraf E, Mohr S, Kolb W (2002) Ellenbogenluxation. Bewertung, Begleitschäden, Therapie. Trauma Berufskrankh (Suppl 1) 4: S1–S3

    Google Scholar 

  14. McKee MD, Bowden SH, King GJ et al. (1998) Management of recurrent complex instability of the elbow with a hinged external fixator. J Bone Joint Surg Br 80: 1031–1036

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  15. McKee MD, Pugh DM, Wild LM et al. (2005) Standard surgical protocol to treat elbow dislocations with radial head and coronoid fractures. Surgical technique. J Bone Joint Surg Am (Suppl 1) 87: 22–32

    Article  Google Scholar 

  16. Morrey BF (2005) The posttraumatic stiff elbow. Clin Orthop 431: 26–35

    PubMed  Google Scholar 

  17. Morrey BF, An KN (2000) Functional evaluation of the elbow. In: Morrey BF (ed) The elbow and its disorders. 3rd edn. WB Saunders, Philadelphia, pp 74–83

  18. Muhr G, Wernet E (1989) Bänderverletzungen und Luxationen des Ellenbogengelenkes. Orthopäde 18: 268–272

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  19. Papandrea RF, Morrey BF, O’Driscoll SW (2007) Reconstruction for persistent instability after coronoid fracture-dislocation. J Shoulder Elbow Surg 16: 68–77

    Article  PubMed  Google Scholar 

  20. Pauwels F (1973) Atlas zur Biomechanik der gesunden und kranken Hüfte. Springer, Berlin Heidelberg New York Tokio

  21. Riel A, Bernett B (1993) Die einfache Ellenbogenluxation. Unfallchirurg 96: 529–533

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  22. Ring D, Jupiter JB (1998) Fracture-dislocation of the elbow. Currents Concepts Review. J Bone Joint Surg Am 80: 566–580

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  23. Schmickal T, Wentzensen A (2000) Die Behandlung komplexer Ellbogenverletzungen mit einem gelenküberbrückenden Fixateur mit Bewegungsachse. Unfallchirurg 103: 191–196

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  24. Schmickal T, Hoentzsch D, Wentzensen A (2007) Der Bewegungsfixateur zur frühfunktionellen Behandlung osteoligamentärer Verletzungen des Ellenbogengelenkes. Unfallchirurg 110: 320–326

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  25. Schmickal T, Pareckh A, Hoentzsch D et al. (2007) Subtotal amputation injuries in the elbow region treated with a hinged external fixator. Orthopedics 30: 432–438

    PubMed  Google Scholar 

  26. Stavlas P, Gliatis J, Polyzois V, Polyzois D (2004) Unilateral hinged external fixator of the elbow in complex elbow injuries. Injury 35: 1158–1166

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  27. Stavlas P, Jensen SL, Sojbjerg JO (2007) Kinematics of the ligamentous unstable elbow joint after application of a hinged external fixation device: a cadaveric study. J Shoulder Elbow Surg 16: 491–496

    Article  PubMed  Google Scholar 

  28. Volkov MV, Oganesian OV (1975) Restoration of function in the knee and elbow with a hinge-distractor apparatus. J Bone Joint Surg Am 57: 591–600

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  29. Walter E, Holz U, Köhle H (1988) Die Indikation zur Operation bei der Ellenbogenluxation. Orthopade 17: 306–312

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  30. Winker H, Weller S (1988) Das instabile Ellbogengelenk nach Luxation. Aktuelle Traumatol 18: 145–148

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  31. Yu JR, Throckmorton TW, Bauer RM et al. (2007) Management of acute complex instability of the elbow with hinged external fixation. J Shoulder Elbow Surg 16: 60–67

    Article  PubMed  Google Scholar 

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Kolb, W., Guhlmann, H., Windisch, C. et al. Komplexe osteoligamentäre Verletzungen des Ellenbogens. Unfallchirurg 111, 584–591 (2008). https://doi.org/10.1007/s00113-008-1444-6

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