Zusammenfassung
Ein 18-Jähriger verunfallte als Motorradfahrer und zog sich eine geschlossene proximale Femurschaftfraktur sowie eine II° offene Unterschenkelfraktur rechts zu. Weitere Verletzungen, insbesondere thorakal, konnten klinisch und radiologisch ausgeschlossen werden. Die primäre osteosynthetische Versorgung erfolgte mittels Fixateur-externe-Anlage am Unterschenkel und anschließender unaufgebohrter Femurmarknagelung.
Postoperativ imponierte eine zunehmende respiratorische Insuffizienz mit Ausbildung eines fulminanten akuten Lungenversagens unter dem Bild eines ARDS („adult respiratory distress syndrome“). Dies erforderte ein extrakorporales Lungenersatzverfahren (ECMO) für 89 h, welches die respiratorische Situation deutlich verbessern konnte, sodass die Extubation des Patienten 1 Woche nach dem Unfall möglich war. Die sekundäre Marknagelung der Tibia und der weitere Heilungsverlauf verliefen komplikationslos.
Abstract
An 18-year-old male patient sustained right-sided femoral and 2nd degree open tibial shaft fractures following a motorcycle accident. Further injuries, and thoracic injury in particular, were excluded clinically and radiologically. Early stabilization of the fractures was achieved by external fixation of the tibia followed by unreamed femoral nailing.
Postoperatively, severe deterioration of pulmonary function led to the progressive development of an adult respiratory distress syndrome (ARDS) and necessitated extracorporal membrane oxygenation (ECMO) of the ventilated patient for 89 h. Subsequently, the patient’s gas exchange parameters improved allowing extubation 1 week after the accident. Secondary tibia nailing and further recovery of the patient were uneventful.
Literatur
Bone LB, Anders MJ, Rohrbacher BJ (1998) Treatment of femoral fractures in the multiply injured patient with thoracic injury. Clin Orthop 347: 57–61
Boulanger BR, Stephen D, Brenneman FD (1997) Thoracic trauma and early intramedullary nailing of femur fractures: are we doing harm? J Trauma 43: 24–28
Giannoudis PV, Abbott C, Stone M, Bellamy MC, Smith RM (1998) Fatal systemic inflammatory response syndrome following early bilateral femoral nailing. Intens Care Med 24: 641–647
Hammacher ER, van Meeteren MC, van der Werken C (1998) Improved results in treatment of femoral shaft fractures with the unreamed femoral nail? A multicenter experience. J Trauma 45: 517–521
Pape HC, Auf’m’Kolk M, Paffrath T, Regel G, Sturm JA, Tscherne H (1993) Primary intarmedullary femur fixation in multiple trauma patients with associated lung contusion- a cause of posttraumatic ARDS? J Trauma 34: 540–547
Pape HC, Regel G, Dwenger A et al. (1993) Influences of different methods of intramedullary femoral nailing on lung function in patients with multiple trauma. J Trauma 35: 709–716
Smith RM, Giannoudis PV, Bellamy MC, Perry SL, Dickson RA, Guillou PJ (2000) Interleukin-10 release and monocyte human leukocyte antigen-DR expression during femoral nailing. Clin Orthop 373: 233–240
van der Made WJ, Smit EJ, van Luyt PA, van Vugt AB (1996) Intramedullary femoral osteosynthesis: an additional cause of ARDS in multiply injured patients? Injury 27: 391–393
Interessenkonflikt:
Der korrespondierende Autor versichert, dass keine Verbindungen mit einer Firma, deren Produkt in dem Artikel genannt ist, oder einer Firma, die ein Konkurrenzprodukt vertreibt, bestehen.
Author information
Authors and Affiliations
Corresponding author
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Prosst, R.L., Majetschak, M. ARDS nach unaufgebohrter Oberschenkelmarknagelung. Unfallchirurg 108, 332–336 (2005). https://doi.org/10.1007/s00113-004-0870-3
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/s00113-004-0870-3