Zusammenfassung
Es wird der Fall einer 26-jährigen Patientin berichtet, welche aufgrund einer Femurschaftfraktur mit einem unaufgebohrten und retrograd eingebrachten Verriegelungsnagel versorgt wurde. Zwei Jahre später wurde nach mittlerweile verheilter Oberschenkelfraktur die Implantatentfernung vorgenommen. Dabei kam es intraoperativ zu einer medialseitigen Kondylenabscherfraktur. Diese Komplikation war bisher in der Literatur noch nicht beschrieben worden. Das entstandene Fragment konnte mittels Schraubenosteosynthese refixiert und so die Gelenkkongruenz erhalten werden, sodass die Patientin nach 6-wöchiger Teilbelastung zur Vollbelastung übergehen konnte. Das Beispiel zeigt, dass die retrograde Entfernung von Marknägeln keineswegs als komplikationsfreier Eingriff anzusehen ist. Die Indikationsstellung sollte daher nicht leichtfertig erfolgen.
Abstract
A 26-year-old female patient with a femoral shaft fracture underwent retrograde femoral nailing. Nail removal was performed 2 years later, after fracture healing. An intraoperative fracture of the medial condyle of the femur occurred. This complication has not been previously described in the literature. Screw osteosynthesis of the fracture was performed and articular congruence reestablished. After 6 weeks of fractional weight bearing, the patient proceeded up to full weight bearing without complication. The case demonstrates that the removal of retrograde femoral nails is not without complications. The decision to undertake implant removal should be made carefully.
Literatur
Brumback RJ, Virkus WW (2000) Intramedullary nailing of the femur: reamed versus nonreamed. J Am Acad Orthop Surg 8: 83–90
Gebhard F, Pokar S, Strecker W, Kinzl L, Arand M (2000) Minimal invasive implant removal after retrograde intramedullary nailing of the distal femur. Unfallchirurg 103: 1116–1120
Gregory P, DiCicco J, Karpik K, DiPasquale T, Herscovici D, Sanders R (1996) Ipsilateral fractures of the femur and tibia: treatment with retrograde femoral nailing and unreamed tibial nailing. J Orthop Trauma 10: 309–316
Holmenschlager F, Piatek S, Halm JP, Winckler S (2002) Retrograde intramedullary nailing of femoral shaft fractures. A prospective study. Unfallchirurg 105: 1100–1108
Iannacone WM, Bennett FS, DeLong WG, Jr., Born CT, Dalsey RM (1994) Initial experience with the treatment of supracondylar femoral fractures using the supracondylar intramedullary nail: a preliminary report. J Orthop Trauma 8: 322–327
Lucas SE, Seligson D, Henry SL (1993) Intramedullary supracondylar nailing of femoral fractures. A preliminary report of the GSH supracondylar nail. Clin Orthop 1993: 200–206
Moed BR, Watson JT (1995) Retrograde intramedullary nailing, without reaming, of fractures of the femoral shaft in multiply injured patients. J Bone Joint Surg Am 77: 1520–1527
Ricci WM, Bellabarba C, Evanoff B, Herscovici D, DiPasquale T, Sander R (2001) Retrograde versus antegrade nailing of femoral shaft fractures. J Orthop Trauma 15: 161–169
Stiletto RJ, Baacke M (2001) A minimally invasive technique of intramedullary femoral nailing using the RDS system. A new technique for insertion of retrograde femoral nail. Unfallchirurg 104: 727–732
Tornetta P, Tiburzi D (2000) Antegrade or retrograde reamed femoral nailing. A prospective, randomised trial. J Bone Joint Surg Br 82: 652–654
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Grimme, K., Gosling, T., Pape, H.C. et al. Fraktur des medialen Femurkondylus als Komplikation bei der Entfernung eines retrograden Femurnagels. Unfallchirurg 107, 532–536 (2004). https://doi.org/10.1007/s00113-004-0760-8
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00113-004-0760-8