Skip to main content
Log in

Pauschalisiertes Vergütungssystem bei minimal-invasiver Versorgung instabiler Wirbelfrakturen Eine Analyse der Kosten und Erträge

Eine Analyse der Kosten und Erträge

  • In der Diskussion
  • Published:
Der Unfallchirurg Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Instabile Wirbelfrakturen von Brust- und Lendenwirbelsäule zeigen in ca. 30% eine Zerstörung der ventralen Säule und damit der tragenden Strukturen der Wirbelsäule. Dies erfordert umfangreiche operative Rekonstruktionsmaßnahmen, welche über minimal-invasive Techniken durchgeführt werden. Nachteil der minimal-invasiven Verfahren liegen in dem Kostenaufwand, der technischen Ausstattung sowie dem in der Anfangsphase notwendigem Zeitbedarf bei der Durchführung der operativen Maßnahme.

Durch die Gesundheitsstrukturreform 2000 wurden die Selbstverwaltungsorgane gemäߧ 17b KHG zur Einführung eines pauschalierenden Entgeltsystems für Krankenhausleistungen aufgefordert. Somit entfällt das bisherige Finanzierungssystem über tagesgleiche Pflegesätze. Kalkulationen einzelner Entitäten werden erforderlich.

Unter Berücksichtigung der bisherigen Fallwerte ergibt sich bei Patienten mit einer Fraktur der Brust- und Lendenwirbelsäule ohne neurologische Ausfallerscheinungen in unserem Krankengut ein Deckungsbeitragsdefizit von 4628,45 EUR. Eine wirtschaftlich sinnvolle Versorgung ist hierdurch nicht mehr möglich.

Somit ist eine Anpassung der deutschen Relativgewichte zur Gewährleistung einer qualitativ hochwertigen Versorgung der Patienten dringend zu fordern.

Abstract

Some 30% of unstable vertebral fractures of the thoracic and lumbar spine involve a destruction of the ventral column and thus of the supporting structures of the spine. This requires extensive surgical reconstruction procedures, which are carried out using minimally invasive techniques. The disadvantages of the minimally invasive methods are the high cost, the technical equipment and the expenditure of time required in the initial phase for the performance of the surgical procedure.

With the structural reform of the health care system in the year 2000, the private-sector regulatory bodies were called upon to introduce a flat-rate compensation system for hospital services according to § 17b of the Hospital Law (KHG). The previous financing system which involved per-diem operating cost rates has thus been abolished. Calculations of individual entities are now required.

Considering the case values to date, a contribution margin deficit of EUR 4628.45 has been calculated for our patients with fractures of the thoracic and lumbar spine without neurological defunctionalisation symptoms. An economically efficient medical care is thus no longer possible.

Consequently, an adjustment of the German relative weights must urgently be demanded in order to guarantee a high-quality medical care of patients.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Hartwig, E., Schultheiss, M. & Bischoff, M. Pauschalisiertes Vergütungssystem bei minimal-invasiver Versorgung instabiler Wirbelfrakturen Eine Analyse der Kosten und Erträge. Unfallchirurg 105, 755–758 (2002). https://doi.org/10.1007/s00113-002-0466-8

Download citation

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00113-002-0466-8

Navigation