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Mikrobiologie, Wirkung und Sicherheit von Probiotika

Microbiology, effects, and safety of probiotics

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Zusammenfassung

Probiotika werden mit einigem Erfolg in der Pädiatrie eingesetzt. Die in ihnen enthaltenen Laktobazillen und Bifidobakterien sowie, mit Einschränkungen, auch die anderen probiotischen Mikroorganismenstämme gelten als nichttoxisch und nichtpathogen. Sie enthalten keine Virulenzfaktoren, setzen keine putreszierenden Stoffwechselprodukte oder Krebs promovierenden Enzyme frei und bewirken keinen Mukusabbau. Die in seltenen Fällen bei opportunistischen Infektionen nachgewiesenen Milchsäurebakterien entstammten fast immer der eigenen Darmflora. Als bester Beweis für die gesundheitliche Unbedenklichkeit von Probiotika gilt jedoch, dass sie teilweise schon seit langem ohne erkennbares Gesundheitsrisiko verzehrt werden. Allerdings zeigte vor kurzem eine niederländische Studie, in der ein komplexes Gemisch probiotischer Bakterien bei Patienten mit schwerer akuter Pankreatitis die Mortalität steigerte, dass der Einsatz ungenügend geprüfter Probiotikapräparate bei immunkompromittierten Intensivpatienten ein erhebliches Risiko darstellen kann.

Abstract

Probiotics are being used with some success in pediatrics. Lactobacilli, bifidobacteria, and, with some limitations, some other probiotic microorganisms are considered nontoxic and nonpathogenic. They contain no virulence factors, do not release putrefactive metabolites or tumor-promoting enzymes, and do not cause mucus decomposition. Lactobacilli that have been found during opportunistic infections in rare cases almost always originated from the indigenous intestinal flora. The best proof of their sanitary harmlessness is that they have, in part, been used for a long time already without evidence of health risk. A recent study from the Netherlands, however, found that a complex mixture of probiotic bacteria increased mortality in patients with severe acute pancreatitis. This shows that the use of insufficiently examined probiotic preparations can be a considerable risk in immunocompromised critically ill patients.

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Literatur

  1. Aguirre M, Collins MD (1993) Lactic acid bacteria and human clinical infection. J Appl Bacteriol 75: 95–107

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  2. Anonymus (2000) World dairy situation. Bull Int Dairy Fed 355: 2000

    Google Scholar 

  3. Berufsgenossenschaft der chemischen Industrie (1997) Eingruppierung biologischer Agenzien: Bakterien. Sichere Biotechnol Merkbl B006, 2/97, ZH 1/346

  4. Besselink MGH, Timmerman HM, Buskens E et al. (2004) Probiotic prophylaxis in patients with predicted severe acute pancreatitis (PROPATRIA): design and rationale of a double-blind, placebo-controlled randomised multicenter trial [ISRCTN38327949]. BMC Surg 4: 12

    Article  PubMed  Google Scholar 

  5. Besselink M, Van Santvoort H, Buskens E et al. (2008) Probiotic prophylaxis in predicted severe acute pancreatitis: a randomised, double-blind, placebo-controlled trial. Lancet 371: 651–659

    Article  PubMed  Google Scholar 

  6. BgVV Arbeitsgruppe (1999) Probiotische Mikroorganismenkulturen in Lebensmitteln, Abschlussbericht. BgVV Arbeitsgruppe, Berlin

  7. Boriello SP, Hammes WP, Holzapfel W et al. (2003) Safety of probiotics that contain Lactobacilli or Bifidobacteria. Clin Infect Dis 36: 775–780

    Article  Google Scholar 

  8. Bottazzi V (1983) Food and feed production with microorganisms. Biotechnology 5: 315–363

    CAS  Google Scholar 

  9. Gasser F (1994) Safety of lactic acid bacteria and their occurence in human clinical infections. Bull Inst Pasteur 92: 45–67

    Google Scholar 

  10. Kollath W (1953) Ernährung und Zahnsystem. Dtsch Zahnarztl Z 8: 7–16

    PubMed  Google Scholar 

  11. Lilly DM, Stillwell RH (1965) Probiotics, growth promoting factors produced by micro-organisms. Science 147: 747–748

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  12. Mackay AD, Taylor MB, Kibbler CC et al. (1999) Lactobacillus endocarditis caused by a probiotic organism. Clin Microbiol Infect 5: 290–292

    Article  PubMed  Google Scholar 

  13. Metchnikoff E (1907) The prolongation of life. Optimistic studies. Heinemann, London

  14. Mogensen G, Salminen S, O’Brien J (2002) Food microorganisms: health benefits, safety evaluation and strains with documented history of use in foods. Bull Int Dairy Fed 377: 42

    Google Scholar 

  15. Momose H, Igarashi M, Era T et al. (1979) Toxicological studies on Bifidobacterium longum BB-536. Appl Pharmacol (Japan) 17: 881–887

    Google Scholar 

  16. Oláh A, Belágyi T, Pótó L et al. (2007) Synbiotic control of inflammation and infection in severe acute pancreatitis: a prospective, randomized, double blind study. Hepatogastroenterology 54: 590–594

    PubMed  Google Scholar 

  17. Rautio M, Jousimies-Somer H, Kauma H et al. (1999) Liver abscess due to a Lactobacillus rhamnosus strain indistinguishable from L. rhamnosus strain GG. Clin Infect Dis 28: 1159–1160

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  18. Ruseler-van Embden JHG, Van Lieshout LMC, Gosselink MJ et al. (1995) Inability of Lactobacillus casei strain GG, L. acidophilus, and Bifidobacterium bifidum to degrade intestinal mucus glycoproteins. Scand J Gastroenterol 30: 675–680

    Article  Google Scholar 

  19. Salminen S, Wright A von, Morelli L et al. (1998) Demonstration of safety of probiotics – a review. Int J Food Microbiol 44: 93–106

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  20. Saxelin M, Chuang NH, Chassy B et al. (1996) Lactobacilli and bacteremia in Southern Finland 1989–1992. Clin Infect Dis 22: 564–566

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  21. Van Santvoort HC, Besselink MG, Timmerman HM et al. (2008) Probiotics in surgery. Surgery 143: 1–7

    Article  Google Scholar 

  22. Yamazaki S, Kamimura H, Momose H et al. (1982) Protective effect of Bifidobacterium monoassociation against lethal activity of E. coli. Bifidobact Microflora 1: 55–60

    Google Scholar 

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Interessenkonflikt

Der korrespondierende Autor weist auf folgende Beziehung/en hin: Durchführung klinischer Studien mit Stämmen der Firmen Chr. Hansen, Merck, Morinaga, Campina, Danone

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de Vrese, M. Mikrobiologie, Wirkung und Sicherheit von Probiotika. Monatsschr Kinderheilkd 156, 1063–1069 (2008). https://doi.org/10.1007/s00112-008-1829-1

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