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Chronische Hepatitis C

Standardtherapie und verbliebene Herausforderungen

Chronic hepatitis C

Standard treatment and remaining challenges

  • Schwerpunkt: Chronisch-entzündliche Lebererkrankungen
  • Published:
Der Internist Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Hintergrund

Die chronische Hepatitis C kann zur Leberzirrhose und ihren Komplikationen führen. Die Entwicklung der antiviralen Therapie der Hepatitis C von einer interferonbasierten zu einer interferonfreien Therapie verbesserte die dauerhaften virologischen Ansprechraten, verkürzte die Therapiedauer und erhöhte die Sicherheit und Verträglichkeit.

Fragestellung

Wirkungsweise der verfügbaren Medikamente und aktuelle Therapieempfehlungen.

Material und Methoden

Selektive Literaturrecherche unter besonderer Berücksichtigung von Studien sowie Übersichten zu Verlauf und Therapie der Hepatitis C.

Ergebnisse

Zur antiviralen Therapie stehen Inhibitoren der RNA-abhängigen RNA-Polymerase, der NS3/4A-Protease und des „nonstructural protein 5A“ (NS5A) des Hepatitis-C-Virus (HCV) sowie Ribavirin zur Verfügung. Typischerweise werden zwei spezifische Inhibitoren kombiniert, die Therapiedauer liegt für die Mehrheit der Patienten bei 8–12 Wochen. Zwei pangenotypische Kombinationstherapien stehen zur Verfügung: Sofosbuvir und Velpatasvir sowie Glecaprevir und Pibrentasvir. In der Differenzialtherapie sind die Leber- und Nierenfunktion sowie Medikamenteninteraktionen zu berücksichtigen. Die dauerhaften virologischen Ansprechraten liegen über 95 %, Sicherheit und Verträglichkeit der Medikamente sind sehr gut.

Schlussfolgerung

Die Kombination direkt antiviral wirksamer Medikamente eröffnet allen Patienten unabhängig vom Erkrankungsstadium die Chance einer dauerhaften HCV-Eradikation. Diese ist mit einer Verbesserung der Lebensqualität und einer Verringerung der Morbidität und Mortalität assoziiert.

Abstract

Background

Among patients with chronic hepatitis C, 20–30% develop cirrhosis and its complications within 30 years. The antiviral treatment of hepatitis C has become interferon-free, with resulting improvements in sustained virological response rates, safety and tolerability and a shorter duration of treatment.

Objective

The mechanism of action of available drugs and current treatment recommendations.

Material and methods

This review is based on relevant publications retrieved by a selective literature search and particularly on studies and reviews concerning the course and treatment of hepatitis C.

Results

The available drugs for interferon-free antiviral treatment of hepatitis C include inhibitors of the RNA-dependent RNA polymerase, NS3/4A protease, and NS5A protein of the hepatitis C virus (HCV), and ribavirin. Typically, two specific inhibitors are given in combination and the usual duration of treatment is 8–12 weeks. The antiviral drugs differ in their genotypic effectiveness and resistance barriers. The appropriate drug(s) should be chosen in consideration of the patient’s hepatic and renal function and potential drug-drug interactions. All approved anti-HCV drugs are safe and well-tolerated and result in sustained virological response rates above 95%.

Conclusion

All patients with hepatitis C, whatever their disease stage, can achieve a sustained eradication of HCV using a combination of drugs with direct antiviral activity. Viral eradication is associated with a better quality of life and with lower morbidity and mortality.

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Literatur

  1. Balistreri WF, Murray KF, Rosenthal P et al (2017) The safety and effectiveness of ledipasvir-sofosbuvir in adolescents 12–17 years old with hepatitis C virus genotype 1 infection. Hepatology 66:371–378

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  2. Bunchorntavakul C, Reddy KR (2016) Treat chronic hepatitis C virus infection in decompensated cirrhosis—pre- or post-liver transplantation? The ironic conundrum in the era of effective and well-tolerated therapy. J Viral Hepat 23:408–418

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  3. Desnoyer A, Pospai D, Lê MP et al (2016) Pharmacokinetics, safety and efficacy of a full dose sofosbuvir-based regimen given daily in hemodialysis patients with chronic hepatitis C. J Hepatol 65:40–47

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  4. Fattovich G, Stroffolini T, Zagni I, Donato F (2004) Hepatocellular carcinoma in cirrhosis: incidence and risk factors. Gastroenterology 127(suppl 1):S35–S50

    Article  PubMed  Google Scholar 

  5. Fontaine H, Lazarus A, Pol S et al (2015) Bradyarrhythmias associated with sofosbuvir treatment. N Engl J Med 373:1886–1888

    Article  PubMed  Google Scholar 

  6. Gane EJ, Hyland RH, An D et al (2016) Ledipasvir and sofosbuvir for HCV-infection in patients coinfected with HBV. Antivir Ther (Lond) 21:605–609

    Article  CAS  Google Scholar 

  7. Hedskog C, Bhardwaj NC et al (2017) Identification of novel HCV genotype and subtypes in patients treated with sofosbuvir-based regimens. Hepatology 66:121A

    Google Scholar 

  8. Hill AM, Saleem J, Heath KA, Simmons B (2014) Effects of sustained virological response (SVR) on the risk of liver transplant, hepatocellular carcinoma, death and re-infection: meta-analysis of 129 studies in 23,309 patients with Hepatitis C infection. Hepatology 60:218A–219A

    Article  Google Scholar 

  9. Lee MH, Yang HI, Lu SN et al (2012) Chronic hepatitis C virus infection increases mortality from hepatic and extrahepatic diseases: a community-based long-term prospective study. J Infect Dis 206:469–477

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  10. Mücke MM, Backus LI, Mücke VT et al (2018) Hepatitis B virus reactivation during direct-acting antiviral therapy for hepatitis C: a systematic review and meta-analysis. Lancet Gastroenterol Hepatol. https://doi.org/10.1016/S2468-1253(18)30002-5

    Article  PubMed  Google Scholar 

  11. Poynard T, Bedossa P, Opolon P (1997) Natural history of liver fibrosis progression in patients with chronic hepatitis C. The OBSVIRC, METAVIR, CLINIVIR, and DOSVIRC groups. Lancet 349:825–832

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  12. Sarrazin C, Isakov V, Svarovskaia ES et al (2017) Late relapse versus hepatitis C virus reinfection in patients with sustained virologic response After sofosbuvir-based therapies. Clin Infect Dis 64:44–52

    Article  PubMed  Google Scholar 

  13. Sarrazin C, Zeuzem S (2010) Resistance to direct antiviral agents in patients with hepatitis C virus infection. Gastroenterology 138:447–462

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  14. Saxena V, Koraishy FM, Sise ME et al (2016) Safety and efficacy of sofosbuvir-containing regimens in hepatitis C‑infected patients with impaired renal function. Liver Int 36:807–816

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  15. Simmons B, Saleem J, Hill A et al (2016) Risk of late relapse or reinfection with hepatitis C virus after achieving a sustained virological response: A systematic review and meta-analysis. Clin Infect Dis 62:683–694

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  16. University of Liverpool (2018) HEP Drug Interaction. http://www.hep-druginteractions.org. Zugegriffen: 17. Febr. 2018

    Google Scholar 

  17. Waziry R, Hajarizadeh B, Grebely J et al (2017) Hepatocellular carcinoma risk following direct-acting antiviral HCV therapy: a systematic review, meta-analyses, and meta-regression. J Hepatol 67:1204–1212

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  18. Webster DP, Klenerman P, Dusheiko GM (2015) Hepatitis C. Lancet 385:1124–1135

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  19. Welker M, Luhne S, Lange CM et al (2016) Lactic acidosis in patients with hepatitis C virus cirrhosis and combined ribavirin/sofosbuvir treatment. J Hepatol 64:790–799

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  20. WHO (2016) Combating hepatitis B and C to reach elimination by 2030. http://apps.who.int/iris/bitstream/10665/206453/1/WHO_HIV_2016.04_eng.pdf?ua=1. Zugegriffen: 17. Febr. 2018

    Google Scholar 

  21. Wörns MA, Galle PR, Zeuzem S et al (2017) Drug treatment for chronic hepatitis C infection and cancer risk. Dtsch Arztebl Int 114:597–602

    PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  22. Zeuzem S (2014) Decade in review-HCV: hepatitis C therapy—a fast and competitive race. Nat Rev Gastroenterol Hepatol 11:644–645

    Article  PubMed  Google Scholar 

  23. Zeuzem S (2017) Treatment options in hepatitis C—the current state of the art. Dtsch Arztebl Int 114:11–21

    PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  24. Zimmermann T, Beckebaum S, Berg C et al (2016) Empfehlungen zur antiviralen Therapie der chronischen Hepatitis C bei Patienten auf der Warteliste und nach Transplantation. Z Gastroenterol 54:665–684

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  25. Zusammenfassung der Merkmale des Arzneimittels Epclusa (Fachinformation): http://ec.europa.eu/health/documents/community-register/2016/20160706135323/anx_135323_de.pdf. Zugegriffen: 17.02.2018

  26. Zusammenfassung der Merkmale des Arzneimittels Harvoni (Fachinformation): http://ec.europa.eu/health/documents/community-register/2014/20141117130011/anx_130011_de.pdf. Zugegriffen: 17.02.2018

  27. Zusammenfassung der Merkmale des Arzneimittels Maviret (Fachinformation): https://ec.europa.eu/health/documents/community-register/2017/20170726138539/anx_138539_de.pdf. Zugegriffen: 17.02.2018

  28. Zusammenfassung der Merkmale des Arzneimittels Sovaldi (Fachinformation): https://ec.europa.eu/health/documents/community-register/2014/20140116127595/anx_127595_en.pdf. Zugegriffen: 17.02.2018

  29. Zusammenfassung der Merkmale des Arzneimittels Vosevi (Fachinformation): https://ec.europa.eu/health/documents/community-register/2017/20170726138516/anx_138516_de.pdf. Zugegriffen: 17.02.2018

  30. Zusammenfassung der Merkmale des Arzneimittels Zepatier (Fachinformation): http://www.ema.europa.eu/docs/en_GB/document_library/EPAR_-_Product_Information/human/004126/WC500211235.pdf. Zugegriffen: 17.02.2018

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Correspondence to S. Zeuzem.

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Interessenkonflikt

S. Zeuzem hat an zahlreichen klinischen Studien, die die Sicherheit, Verträglichkeit und Wirksamkeit antiviraler HCV-Medikamente untersuchten, teilgenommen bzw. diese geleitet. Er berät die Firmen AbbVie, Gilead und Merck/MSD Sharp & Dohme wissenschaftlich auf dem Gebiet der Hepatitis-C-Therapie und erhält Honorare von diesen Firmen für Vorträge bei Fortbildungsveranstaltungen.

Dieser Beitrag beinhaltet keine vom Autor durchgeführten Studien an Menschen oder Tieren.

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M.P. Manns, Hannover

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Zeuzem, S. Chronische Hepatitis C. Internist 59, 528–535 (2018). https://doi.org/10.1007/s00108-018-0429-y

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00108-018-0429-y

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