Skip to main content
Log in

Topische Behandlung von Pigmentstörungen mit kosmetischen und pharmazeutischen Wirkstoffen

Topical treatment of pigmentation disorders with cosmetic and pharmaceutical agents

  • Leitthema
  • Published:
Der Hautarzt Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Hintergrund

Ästhetisch störende Hyperpigmentierungen können postinflammatorisch auftreten oder sich infolge genetischer als auch hormoneller Einflüsse, UV(Ultraviolett)-Exposition oder Medikamenteneinnahme entwickeln. Topische Therapien sollten über wissenschaftlich hinreichend dokumentierte In-vivo- und In-vitro-Wirksamkeitsnachweise und über in Studien belegte Wirkungen verfügen.

Ziel der Arbeit (Fragestellung)

Dieser Beitrag wird in wissenschaftlichen Studien belegte kosmetische und pharmazeutische topische Wirkstoffe gegen Hyperpigmentierung vorstellen.

Material und Methoden

Eine Suche in der PubMed-Datenbank wurde im Oktober 2020 unter Verwendung verschiedener Wirkstoffnamen sowie den Suchbegriffen „Melasma“ und „Hyperpigmentierung“ durchgeführt. Zwei Gutachter prüften unabhängig voneinander die Titel, was zur Auswahl von 30 Arbeiten führte.

Ergebnisse

Hydrochinon, ein Tyrosinaseinhibitor, wird seit über 40 Jahren zur Behandlung von Hyperpigmentierungen eingesetzt. Es ist der am häufigsten untersuchte Wirkstoff zur Aufhellung von Pigmenten. Trotz der begrenzten evidenzbasierten Forschung zu neuen Therapieansätzen zeigten mehrere Wirkstoffe eine Wirksamkeit als Depigmentierungsmittel, darunter Tyrosinaseinhibitoren, Substanzen, die den Zellumsatz erhöhen, und Pflanzenderivate.

Diskussion

Hydrochinon ist nach wie vor der Goldstandard für die Behandlung von Hyperpigmentierungen, ebenso wie die 3er-Kligman-Formulierung aus Hydrochinon, Vitamin-A-Säure und Hydrokortison – in verschiedenen Modifikationen. Zusammengefasst benötigen Hyperpigmentierungen Kombinationstherapien aus Lokaltherapien unterschiedlicher Ansätze, begleitet von konsequentem UV-Schutz.

Abstract

Background

Esthetically unattractive hyperpigmentation can occur post-inflammatory or as a result of genetic or hormonal influences, UV exposure or medication. Important parameters for the quality of topical treatments are evidence-based in vivo and in vitro efficacy as well as scientifically verified wanted and unwanted effects.

Objectives

This paper will present cosmetic and pharmaceutical topical ingredients against hyperpigmentation that have been proven in scientific studies.

Materials and methods

A search of PubMed database was performed in October 2020 using the various ingredient names, “melasma” and “hyperpigmentation.” Two reviewers independently screened titles, leading to the selection of 30 papers.

Results

Hydroquinone, a tyrosinase inhibitor, has been used for over 40 years to treat hyperpigmentation. It is the most commonly studied agent for lightening pigment. Despite the limited evidence-based research on novel treatment approaches, several ingredients did show efficacy as depigmenting agents, including tyrosinase inhibitors, substances that increase cell turnover, and plant derivatives.

Conclusions

Hydroquinone is still the gold standard for the treatment of hyperpigmentation, along with the triple therapy of hydrochinon, tretinoin, and steroids in different modifications. In summary, hyperpigmentation is best treated using a combination therapy of different approaches that includes consequent UV protection.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2

Literatur

  1. Amer M, Metwalli M (2000) Topical liquiritin improves melasma. Int J Dermatol 39(4):299–301

    Article  CAS  Google Scholar 

  2. Bayerl C (2015) Unerwünschte und erwünschte Pigmentierung. Hautarzt 66(10):757–763

    Article  CAS  Google Scholar 

  3. Becker S, Schiekofer C, Vogt T, Reichrath J (2017) Melasma. Hautarzt 68(2):120–126

    Article  CAS  Google Scholar 

  4. Bhawan J (1998) Short- and long-term histologic effects of topical tretinoin on photodamaged skin. Int J Dermatol 37(4):286–292

    Article  CAS  Google Scholar 

  5. Bissett DL, Miyamoto K, Sun P, Li J, Berge CA (2004) Topical niacinamide reduces yellowing, wrinkling, red blotchiness, and hyperpigmented spots in aging facial skin. Int J Cosmet Sci 26(5):231–238

    Article  CAS  Google Scholar 

  6. Boissy RE, Visscher M, DeLong MA (2005) DeoxyArbutin: a novel reversible tyrosinase inhibitor with effective in vivo skin lightening potency. Exp Dermatol 14(8):601–608

    Article  CAS  Google Scholar 

  7. Brenner M, Berking C (2010) Grundlagen der Hautpigmentierung. Hautarzt 61(7):554–560

    Article  CAS  Google Scholar 

  8. Davis EC, Callender VD (2010) Postinflammatory hyperpigmentation. J Clin Aesthet Dermatol 3(7):20–31

    PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  9. Deo KS, Dash KN, Sharma YK, Virmani NC, Oberai C (2013) Kojic acid vis-a-vis its combinations with hydroquinone and betamethasone valerate in melasma: a randomized, single blind, comparative study of efficacy and safety. Indian J Dermatol 58(4):281–285

    Article  Google Scholar 

  10. Draelos ZD (2015) A split-face evaluation of a novel pigment-lightening agent compared with no treatment and hydroquinone. J Am Acad Dermatol 72(1):105–107

    Article  CAS  Google Scholar 

  11. Hollinger JC, Angra K, Halder RM (2018) Are natural ingredients effective in the management of hyperpigmentation? A systematic review. J Clin Aesthet Dermatol 11:28–37

    PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  12. Hüls A, Vierkötter A, Gao W, Krämer U, Yang Y, Ding A, Schikowski T et al (2016) Traffic-related air pollution contributes to development of facial lentigines: further epidemiological evidence from Caucasians and Asians. J Invest Dermatol 136(5):1053–1056

    Article  Google Scholar 

  13. Janney MS, Subramaniyan R, Dabas R, Lal S, Das NM, Godara SK (2019) A randomized controlled study comparing the efficacy of topical 5 % tranexamic acid solution versus 3 % hydroquinone cream in melasma. J Cutan Aesthet Surg 12(1):63–67

    PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  14. Jarratt M (2004) Mequinol 2 %/tretinoin 0.01 % solution: an effective and safe alternative to hydroquinone 3 % in the treatment of solar lentigines. Cutis 74(5):319–322

    PubMed  Google Scholar 

  15. Jo DJ, Seok JK, Kim SY, Park W, Baek JH, Kim YM, Boo YC (2018) Human skin-depigmenting ef-fects of resveratryl triglycolate, a hybrid compound of resveratrol and glycolic acid. Int J Cosmet Sci 40(3):256–262

    Article  CAS  Google Scholar 

  16. Kraus W (2012) Krankheitsbild mit breitem Spektrum. Hautnah Dermatol 28(5):284–292

    Article  Google Scholar 

  17. Krutmann J (2001) Die Verwendung von topisch applizierten DNS-Reparaturenzymen zum Schutz der menschlichen Haut gegen UVB-induzierte Schäden. Bundesgesundheitsblatt Gesundheitsforschung Gesundheitsschutz 44(5):480–483

    Article  Google Scholar 

  18. Krutmann J (2009) Actives. A central component of modern light protection. Hautarzt 60(4):294–300

    Article  CAS  Google Scholar 

  19. Krutman J, Schikowski T, Hüls A, Vierkötter A, Grether-Beck S (2016) Environmentally induced (extrinsic) skin aging. Hautarzt 67(2):99–102

    Article  Google Scholar 

  20. Makino ET, Mehta RC, Banga A, Jain P, Sigler ML, Sonti S (2013) Evaluation of a hydroquinone-free skin brightening product using in-vitro inhibition of melanogenesis and clinical reduction of ultraviolet-induced hyperpigmentation. J Drugs Dermatol 12:16–20

    Google Scholar 

  21. Mazurek K, Pierzchała E (2016) Comparison of efficacy of products containing azelaic acid in melasma treatment. J Cosmet Dermatol 15(3):269–282

    Article  Google Scholar 

  22. Monteiro RC, Kishore BN, Bhat RM, Sukumar D, Martis J, Ganesh HK (2013) A comparative study of the efficacy of 4 % hydroquinone vs 0.75 % Kojic acid cream in the treatment of facial melasma. Indian J Dermatol 58(2):157

    Article  Google Scholar 

  23. Murray JC, Burch JA, Streilein RD, Iannacchione MA, Hall RP, Pinnell SR (2008) A topical antioxidant solution containing vitamins C and E stabilized by ferulic acid provides protection for human skin against damage caused by ultraviolet irradiation. J Am Acad Dermatol 59(3):418–425

    Article  Google Scholar 

  24. Nichols JA, Katiyar SK (2010) Skin photoprotection by natural polyphenols: anti-inflammatory, antioxidant and DNA repair mechanisms. Arch Dermatol Res 302(2):71–83

    Article  CAS  Google Scholar 

  25. Nusgens BV, Humbert P, Rougier A, Colige AC, Haftek M, Lambert CA, Lapière CM et al (2001) Topically applied vitamin C enhances the mRNA level of collagens I and III, their processing enzymes and tissue inhibitor of matrix metalloproteinase 1 in the human dermis. J Invest Dermatol 116(6):853–859

    Article  CAS  Google Scholar 

  26. Pavicic T, Steckmeier S, Kerscher M, Korting HC (2009) Evidenz-basierte Kosmetika: Konzept und Anwendung bei den Zielstellungen Licht-geschädigte Altershaut und Xerosis. Wien Klin Wochenschr 121(13):431–439

    Article  Google Scholar 

  27. Ryu JH, Seok JK, An SM, Baek JH, Koh JS, Boo YC (2015) A study of the human skin-whitening effects of resveratryl triacetate. Arch Dermatol Res 307:239–247

    Article  CAS  Google Scholar 

  28. Sarkar R, Ghunawat S, Narang I, Verma S, Garg VK, Dua R (2019) Role of broad-spectrum sun-screen alone in the improve¬ment of melasma area severity index (MASI) and Melasma Quality of Life Index in melasma. J Cosmet Dermatol 18:1066–1073

    PubMed  Google Scholar 

  29. Sonnet M (2019) Neue Therapien der Hyperpigmentierung am Horizont? Ästhet Dermatol Kosmetol 11(5):10–15

    Article  Google Scholar 

  30. Vierkötter A, Schikowski T, Ranft U, Sugiri D, Matsui M, Krämer U, Krutmann J (2010) Airborne particle exposure and extrinsic skin aging. J Invest Dermatol 130(12):2719–2726

    Article  Google Scholar 

  31. Wlaschek M, Tantcheva-Poór I, Naderi L, Ma W, Schneider LA, Razi-Wolf Z, Scharffetter-Kochanek K et al (2001) Solar UV irradiation and dermal photoaging. J Photochem Photobiol 63(1–3):41–51

    Article  CAS  Google Scholar 

  32. Zubair S, Mujtaba G (2016) Comparison of efficacy of topical 2 % liquiritin, topical 4 % liquiritin and topical 4 % hydroquinone in the management of melasma. J Pak Assoc Dermatol 19(3):158–163

    Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to M. Kerscher.

Ethics declarations

Interessenkonflikt

M. Kerscher und H. Buntrock geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Für diesen Beitrag wurden von den Autoren keine Studien an Menschen oder Tieren durchgeführt. Für die aufgeführten Studien gelten die jeweils dort angegebenen ethischen Richtlinien. Für Bildmaterial oder anderweitige Angaben innerhalb des Manuskripts, über die Patienten zu identifizieren sind, liegt von ihnen und/oder ihren gesetzlichen Vertretern eine schriftliche Einwilligung vor.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

Kerscher, M., Buntrock, H. Topische Behandlung von Pigmentstörungen mit kosmetischen und pharmazeutischen Wirkstoffen. Hautarzt 71, 944–949 (2020). https://doi.org/10.1007/s00105-020-04719-8

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00105-020-04719-8

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation