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Basiswissen Hautadnextumoren

Fundamentals of cutaneous adnexal tumors

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An Erratum to this article was published on 14 May 2014

Zusammenfassung

Hautadnextumoren sind epitheliale Hauttumoren, die in ihrer Differenzierung die Epithelien von Hautadnexstrukturen, d. h. dem Haarfollikel, der Talgdrüse, der apokrinen Drüse oder der ekkrinen Drüse imitieren. Unter den Hautadnextumoren finden sich Hamartome, benigne und maligne Neoplasien sowie auch Hyperplasien. Eine präzise diagnostische Einordnung von Adnextumoren ist wichtig, da einige der Läsionen, wie z. B. Talgdrüsentumoren, Zylindrome oder auch Fibrofollikulome, als Indikatorläsionen auf Syndrome mit Beteiligung anderer Organe hinweisen können (z. B. Muir-Torre-Syndrom, familiäre Zylindromatose, Birt-Hogg-Dubé-Syndrom). Dieser Beitrag erklärt die Klassifikation der Hautadnextumoren basierend auf Embryologie und Histologie und fasst die wesentlichen Merkmale tumorassoziierter Syndrome zusammen. Darüber hinaus werden konzeptionelle Kontroversen und differenzialdiagnostische Schwierigkeiten in der Beurteilung von Hautadnextumoren diskutiert.

Abstract

Adnexal tumors of the skin are epithelial skin tumors with differentiation towards the adnexal epithelial structures of the skin, namely, hair follicle, sebaceous gland, apocrine gland, and eccrine gland. Adnexal tumors include hamartomas, benign and malignant neoplasms, and hyperplasias. The specific diagnosis of adnexal tumors is important because some lesions such as sebaceous neoplasms, cylindromas, or fibrofolliculomas are herald lesions of hereditary tumor syndromes (e.g., Muir-Torre syndrome, familial cylindromatosis, Birt-Hogg-Dubé syndrome). In this article, the classification of adnexal tumors of the skin is explained on the basis of embryology and histology and the main features of tumor-associated syndromes are summarized. Moreover, some conceptual controversies and problems in differential diagnosis of cutaneous adnexal tumors are discussed.

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Literatur

  1. Ackerman AB, Böer A (2008) Histopathologic diagnosis of adnexal epithelial neoplasms. Atlas and text. Ardor Scribendi, Ltd., New York

  2. Requena L, Kiryu H, Ackerman AB (1998) Neoplasms with apocrine differentiation. Lippincott-Raven, Philadelphia

  3. Ackerman AB, Reddy VB, Soyer P (2001) Neoplasms with follicular differentiation, 2. Aufl. Ardor Scribendi, Ltd., New York

  4. Ackerman AB, Nussen-Lee S, Tan MAL (2009) Histopathologic diagnosis of neoplasms with sebaceous differentiation. Atlas & text. Ardor Scribendi, Ltd., New York

  5. Kerl H, Garbe C, Cerroni L, Wolff HH (Hrsg) (2003) Histopathologie der Haut. Springer, Berlin

  6. Weedon D (2009) Skin pathology, 3. Aufl. Churchill Livingstone, Sydney

  7. Kazakov DV, Michal M, Kacerovska D, McKee PH (2012) Cutaneous adnexal tumors. Lippincott Williams & Wilkins, Baltimore

  8. Krahl D, Sellheyer K (2010) Basal cell carcinoma and pilomatrixoma mirror human follicular embryogenesis as reflected by their differential expression patterns of SOX9 and β-catenin. Br J Dermatol 162:1294–1301

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  9. Merritt BG, Snow SN, Longley BJ (2010) Desmoplastic trichoepithelioma, infiltrative/morpheaform BCC, and microcystic adnexal carcinoma: differentiation by immunohistochemistry and determining the need for Mohs micrographic surgery. Cutis 85:254–258

    PubMed  Google Scholar 

  10. Grossmann P, Vanecek T, Steiner P et al (2013) Novel and recurrent germline and somatic mutations in a cohort of 67 patients from 48 families with Brooke-Spiegler syndrome. Am J Dermatopathol 35:34–44

    Article  PubMed  Google Scholar 

  11. Abesamis-Cubillan E, El-Shabrawi-Caelen L, LeBoit PE (2000) Merked cells and sclerosing epithelial neoplasms. Am J Dermatopathol 22:311–315

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  12. Katona TM, Perkins SM, Billings SD (2008) Does the panel of cytokeratin 20 and androgen receptor antibodies differentiate desmoplastic trichoepithelioma from morpheaform/infiltrative basal cell carcinoma? J Cutan Pathol 35:174–179

    PubMed  Google Scholar 

  13. Costache M, Bresch M, Böer A (2008) Desmoplastic trichoepithelioma versus morphoeic basal cell carcinoma: a critical reappraisal of histomorphological and immunohistochemical criteria for differentiation. Histopathology 52:865–876

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  14. Sellheyer K, Nelson P, Kutzner H et al (2013) The immunohistochemical differential diagnosis of microcystic adnexal carcinoma, desmoplastic trichoepithelioma and morpheaform basal cell carcinoma using BerEP4 and stem cell markers. J Cutan Pathol 40:363–370

    Article  PubMed  Google Scholar 

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Einhaltung ethischer Richtlinien

Interessenkonflikt. A. Böer-Auer gibt an, dass kein Interessenkonflikt besteht. Dieser Beitrag beinhaltet keine Studien an Menschen oder Tieren.

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Correspondence to A. Böer-Auer.

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Böer-Auer, A. Basiswissen Hautadnextumoren. Hautarzt 65, 353–370 (2014). https://doi.org/10.1007/s00105-014-2786-3

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00105-014-2786-3

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