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Botulinumtoxin Typ A im Halbseitenvergleich

Wirksamkeit und Verträglichkeit bei der Behandlung von Krähenfüßen

Treatment of crow’s feet with two different botulinum toxin type

A preparations in split-face technique

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Zusammenfassung

Hintergrund

Zum ersten Mal wurde in dieser doppelblinden, randomisierten Pilotstudie die Wirksamkeit von BoNT/A (Xeomin®) und BTXCo1 (Dysport®) in einem Dosisverhältnis von 1:3 bei der Behandlung mimisch bedingter Krähenfüße (FWS 2–3) untersucht.

Patienten und Methodik

BoNT/A (12 Einheiten) wurde vs. BTXCo1 (36 Einheiten) im intraindividuellen Seitenvergleich bei 22 Patienten über 4 Monate untersucht. Die Responder zeigten im angespannten Zustand eine Verbesserung auf der Facial-Wrinkle-Skala (FWS) um mindestens 1 Punkt.

Ergebnis

Der Anteil der Responder lag 1 Monat nach Behandlung deutlich über 80%. Bei beiden Gruppen lag hier kein statistisch signifikanter Unterschied vor. Der Rückgang der Krähenfüße (FWS-Punkte) fiel bei den entspannten Patienten stärker aus als bei den Patienten im angespannten Zustand. Auch 4 Monate nach der Behandlung zeigte noch mehr als die Hälfte der Patienten in beiden Gruppen eine Verbesserung der FWS um 1 Punkt.

Schlussfolgerung

Beide Botulinumtoxin-Typ-A-Präparate zeigten in dem Dosisverhältnis von 1:3 eine vergleichbare Wirksamkeit (Responser) bei überwiegend sehr guter Verträglichkeit. Der stärkere Rückgang der Krähenfüße im entspannten Zustand zeigt deutlich, wie wichtig die Entspannung der Muskelinsertionen für den kosmetischen Effekt der Haut in der Periorbitalregion ist.

Abstract

Background

For the first time, the effectiveness of Xeomin®, and Dysport® in an dose-ratio of 1:3 treating crow’s feet (FWS 2–3) was evaluated in a double-blind randomized pilot study.

Patients and method

Xeomin® (12 units) was compared to Dysport® (36 units) in an intra-individual split-face technique in 22 patients over a period of 4 months. According to the facial-wrinkle-scale (FWS) patients were rated as responders with an improvement of at least 1 point in FWS.

Results

One month after treatment significantly more than 80% of patients were rated as responders. The different products proved to be equivalent in response rate and effectiveness with no significant difference after 4 weeks and 4 months in statistical analysis. Surprisingly the decrease in FWS of crows’ feet at rest was more pronounced.

Conclusion

The different botulinum toxin type A formulations proved to be equivalent in effectiveness and tolerability in a dose ratio of 1:3 (Xeomin®: Dysport®) The more pronounced decrease of crow’s feet at rest points out the importance of muscle insertion into the skin for the cosmetic result in the periorbital region.

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Literatur

  1. Ascher B, Rzany BJ, Grover R (2009) Efficacy and safety of botulinum toxin type A in the treatment of lateral crow’s feet: double-blind, placebo-controlled, dose-ranging study. Dermatol Surg 35:1–9

    Article  Google Scholar 

  2. Benecke R, Jost WH, Kanovsky P et al (2005) A new botulinum toxin type A free of complexing proteins for treatment of cervical dystonia. Neurology 64:1949–1951

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  3. Bigalke H (2001) Botulinum Toxine: Wirksamkeit und Antigenität. Klin Neurophysiol 32:210–212

    Article  Google Scholar 

  4. Blümel J, Frevert J Schwaier A (2006) Comparative antigenicity of three preparations of botulinum neurotoxin type A in the rabbit. Neurotox Res 9(2–3):238

    Google Scholar 

  5. Borodic G (2006) Immunologic resistance after repeated botulinum toxin type A injections for facial rhytides. Ophthal Plast Reconstr Surg 22(3):239–240

    Article  PubMed  Google Scholar 

  6. Brin MF (1997) Botulinum toxin: chemistry, pharmacology, toxicity, and immunology. Muscle Nerve 20(Suppl 6):146–168

    Article  Google Scholar 

  7. Carruthers J, Fagien S, Matarasso SL, Botox Consensus Group (2004) Consensus recommendations on the use of botulinum toxine type A in facial aesthetics. Plast Reconstr Surg 114(Suppl 6):1–22

    Google Scholar 

  8. De Boulle KJ (2008) Patient satisfaction with different botulinum toxin type A formulations in the treatment of moderate to severe upper facial rhytids. Cosmet Laser Ther 10(2):87–92

    Article  Google Scholar 

  9. Dressler D (2004) Clinical presentation and management of antibody-induced failure of botulinum toxin therapy. Mov Disord 19(Suppl 8):92–100

    Article  Google Scholar 

  10. Dressler D, Benneck R (2007) Pharmakology of therapeutic botulinum toxin preparations. Disabil Rehabil 29(23):1762–1768

    Article  Google Scholar 

  11. Dressler D (2006) Pharmacological aspects of therapeutic botulinum toxin preparations. Nervenarzt 77(8):912–921

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  12. Ellis DA, Chi PL, Tan AK (1997) Facial rejuvenation with botulinum. Dermatol Nurs 9(5):329–333

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  13. Falgen S (1999) Botox for the treatment of dynamic and hyperkinetic facial lines and furrows: adjunctive use in facial aesthetic surgery. Plast Reconstr Surg 103:701–703

    Article  Google Scholar 

  14. Fritsch, C (2006) Wirksamkeit des neuen, komplexprotein-freien Botulinumtoxins (Xeomin®) in der Therapie mimischer Lachfalten. Kosmetische Med 3:124–129

    Google Scholar 

  15. Göschel H, Wohlfarth K, Frevert J et al (1997) Botulinum A toxin therapy:neutralizing and nonneutralizing antibodies – therapeutic consequences. Exp Neurol 147:96–102

    Article  PubMed  Google Scholar 

  16. Jost WH, Blümel J, Grafe S (2007) Botulinum neurotoxin type A free of complexing proteins (Xeomin®) in focal dystonia. Drugs 67:669–83

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  17. Karsai S, Raulin C (2009) Current evidence on the unit equivalence of different botulinum neutoxin A formulations and recommendations for clinical practice in dermatology. Dermatol Surg 35(1):1–8

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  18. Khorram R (2006) Faltentherapie mit einem neuen deproteinisierten Botulinumtoxin A (Xeomin®) bei 40 Patienten. Plast Chir 6(Suppl 1):55

    Google Scholar 

  19. Klein AW, Carruthers A, Fagien S, Lowe NJ (2008) Comparison among botulinum toxins: an evidence-based review. Plast Reconstr Surg 121(6):413e–422e

    Article  PubMed  Google Scholar 

  20. Lee SK (2007) Antibody-induced failure of botulinum toxin type A therapy in a patient with masseteric hypertrophy. Dermatol Surg 33:105–110

    Article  Google Scholar 

  21. Lew H, Yun YS, Lee SY, Kim SJ (2002) Effect of botulinum toxin A on facial wrinkle lines in Koreans. Ophthalmologica 21:50–54

    Article  Google Scholar 

  22. Lowe N, Lask G (2002) Bilateral, double-blind, randomized comparison of 3 doses of botulinum toxin type A and placebo in patients with crow’s feet. J Am Acad Dermatol 47:834–840

    Article  PubMed  Google Scholar 

  23. Lowe NJ, Ascher B, Heckmann M et al (2005) Botox Facial Aesthetic Study Team. Double-blind, randomized, placebo-controlled, dose-response study of the safety and efficacy of botulinum toxin type A in subjects with crow’s feet. Dermatol Surg 31(3):257–262

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  24. Lowe P, Patnaik R, Lowe N (2006) Comparison of two formulation of botulinum toxin type A for the treatment of glabellar lines: a double-blind randomized study. J Am Acad Dermatol 55(6):975–980

    Article  PubMed  Google Scholar 

  25. Maack M, Krüger J, Bayrhammer J et al (2007) Beeinflussen Komplexproteine das Diffusionsverhalten. Dtsch Dermatol 55(8):562–563

    Google Scholar 

  26. Pierard GE, Lapler CM (1989) The mikronanatomical basis of facial frown lines. Arch Dermatol 125:1090–1092

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  27. Prager W, Zschocke I, Reich C et al (2009) Beeinflusst die Verdünnung das kosmetische Ergebnis von BoNT/A? Komplexproteinfreies BoNT/A zur Behandlung der Glabellafalte. Hautarzt 10:815–820

    Article  Google Scholar 

  28. Prager W, Zschocke I, Turnbull K, Steinkraus V (2007) Wirksamkeit und Verträglichkeit des neuen, komplexproteinfreien Botulinumtoxins (Xeomin®) bei der Behandlung von mimischen Falten – Untersuchungsergebnisse. Kosmetische Med 2:81–84

    Google Scholar 

  29. Roggenkamper P, Jost WH, Bihari K et al (2006) Efficacy and safety of a new botulinum toxin type A free of complexing proteins in the treatment of blepharospasm. J Neural Transm 113:303–312

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  30. Rzany B, Fratila A, Heckmann M (2005) 2. Expertentreffen zur Anwendung von Botulinumtoxin A (Dysport®) in der Ästhetischen Dermatologie. Kosmetische Med 26:134–141

    Google Scholar 

  31. Schleyer V, Berneburg M (2008) Wirksamkeit und Sicherheit von Botulinum Neurotoxin Typ A (Xeomin®) in der Behandlung der Glabellafalte. Kosmetische Med 3:36–39

    Google Scholar 

  32. Boris S, Bergfeld D, Sattler G (2007) Konsensusempfehlungen zum Gebrauch von Botulinumtoxin A in der ästhetischen Medizin – Klinische Erfahrungen und Empfehlungen langjähriger Anwender. JDDG 5(Suppl 1):1–29

    Google Scholar 

  33. Trinidade Almeida AR de, Marques E, Almeide J de et al (2007) Pilot study comparing the diffusion of two formulations of botulinum toxin type A in patients with forehead hyperhidrosis. Dermatol Surg 33(1 Spec NO):37–43

    Article  Google Scholar 

  34. Wohlfahrt K, Kampe K, Bigalke H (2004) Pharmakokinetic properties of different formulations of botulinum neurotoxin type A. Mov Disord 19(Suppl 8):65–67

    Article  Google Scholar 

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Prager, W., Wißmüller, E., Kollhorst, B. et al. Botulinumtoxin Typ A im Halbseitenvergleich. Hautarzt 62, 375–379 (2011). https://doi.org/10.1007/s00105-011-2148-3

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