Summary.
Introduction: In order to investigate whether operative technique determines the 5-year recurrence and survival rates, we analysed the results obtained by two surgical departments using two different operative techniques. Department A: Removal of the tumour and a number of lymph nodes; department B: En-bloc resection in accordance with the requirements of standardised tumour surgery. Patients and methods: The surgical results obtained with all patients with colorectal carcinoma operated on between 1984 and 1988 (department A: 152 colon and 53 rectal carcinomas; department B: 124 colon and 177 rectal carcinomas). Results: The local recurrence rate achieved by department A was signicantly higher (colon carcinoma: department A 25 %; department B 10 %; rectal carcinoma: department A 54 %; department B 16 %). The 5-year survival rate for colon carcinoma was 65 % in department A, and 66 % in department B, the corresponding figures for rectal carcinoma being 49 % and 72 %, respectively. Conclusion: The results indicate that carcinoma of the colorectum should be operated on only at an institution that complies with the standards required for surgery of colorectal carcinoma.
Zusammenfassung.
Einleitung: Um zu prüfen, ob die Operationsmethodik die 5-Jahres-Rezidivrate und -Überlebensrate bestimmt, haben wir die Ergebnisse von 2 chirurgischen Kliniken mit unterschiedlicher Operationsmethodik (Klinik A: Entfernung des Tumors und der tumornahen Lymphknoten, Klinik B: En bloc-Resektion nach den Regeln der standardisierten Tumorchirurgie) analysiert. Patienten und Methoden: Analyse der Operationsergebnisse aller zwischen 1984–1988 operierten Patienten mit colorectalem Carcinom (Klinik A: 152 Colon- und 53 Rectumcarcinome; Klinik B: 124 Colon- bzw. 177 Rectumcarcinome). Ergebnisse: Die Lokalrezidivraten bei Klinik A signifikant höher (Coloncarcinome Klinik A 25 %, Klinik B 10 %; Rectumcarcinome Klinik A 54 %, Klinik B 16 %. Die 5-Jahres-Überlebensrate betrug bei den Coloncarcinomen in Klinik A 65 %, in Klinik B 66 %, bei den Rectumcarcinomen in Klinik A 49 %, in Klinik B 72 %. Schlußfolgerungen: Aus dieser Analyse läßt sich ableiten, daß ein colorectales Carcinom nur dort operiert werden sollte, wo die Standards der colorectalen Carcinomchirurgie eingehalten werden.
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Konhäuser, C., Altendorf-Hofmann, A. & Stolte, M. Die Operationsmethodik bestimmt die Rezidivhäufigkeit colorectaler Carcinome Ein Vergleich der Ergebnisse von 2 chirurgischen Kliniken. Chirurg 70, 1042–1049 (1999). https://doi.org/10.1007/s001040050765
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DOI: https://doi.org/10.1007/s001040050765