Skip to main content
Log in

Minimierte Polypropylen-Netze zur präperitonealen Netzplastik (PNP) der Narbenhernie Eine prospektive randomisierte klinische Studie

Eine prospektive randomisierte klinische Studie

  • Klinik und Forschung
  • Published:
Der Chirurg Aims and scope Submit manuscript

Summary.

Repair of incisional hernias requires the extensive implantation of alloplastic materials. The extent of the scar tissue is markedly regulated by the amount and structure of the incorporated material and is responsible for the increased rate of local wound complications. Correspondingly, minimization of the alloplastic implants should be favorable. In a randomized, prospective clinical study, the early results were compared after implantation of either a minimized, low-weight (26.8 g/m2) mesh with a pore size of 5 mm or a common, heavy-weight (90.2 g/m2 polypropylene) mesh with a pore size of 0.8 mm. Indicators for clinical suitability were the rate and volume of seroma, subjective paraesthesia, physical capability, abdominal wall compliance, and the histologically analyzed tissue reaction of samples removed on the occasion of revision operations. As result, the optimized, low-weight mesh showed a remarkable decrease in the rate of seroma, patient complaints, less restriction of abdominal wall mobility, and improved abdominal wall compliance as verified by 3D stereography. These clinical findings corresponded to a pronounced decrease in inflammation and scar reaction, indicating improved incorporation of the alloplastic material. No other major complications except for one recurrence have been found.

Zusammenfassung.

Die Reparation von Narbenhernien machen eine großflächige präperitoneale Implantation alloplastischen Materials erforderlich. Die Menge und Struktur des eingebrachten Materials bestimmen aber das Ausmaß der induzierten unelastischen Narbenfläche und die Rate lokaler Wundkomplikationen. Dies macht eine Minimierung der alloplastischen Implantate wünschenswert. In einer prospektiven randomisierten Studie an 65 Patienten wurden die Frühergebnisse nach Implantation eines minimierten, leichtgewichtigen Netzes (26,8 g/m2 Polypropylen) mit 5 mm Maschengröße einerseits und einem schwergewichtigen, üblichen Netz (90,2 g/m2 Polypropylen) kleiner Porengröße (0,8 mm) andererseits verglichen. Als Parameter dienten die sonographische Seromrate und -menge, die subjektiven Mißempfindungen, die körperliche Aktivität, die Bauchwandmotorik mittels 3-D-Stereographie und die histologischen Veränderungen, soweit wegen akzidentieller Reoperation sich die Möglichkeit zur Probeentnahme ergab. Hierbei fand sich eine deutliche Reduktion der Serome, Mißempfindungen und Bewegungsstörungen sowie eine objektive Verbesserung der Bauchfunktionen mittels 3-D-Stereographie für das minimierte Polypropylen-Netz. Dies geht in der histologischen Auswertung mit einer geringeren Entzündungs- und Narbenreaktion, d. h. einer früheren Gewebsintegration des alloplastischen Materials, einher. Bis auf ein Rezidiv waren keine weiteren Komplikationen festzustellen.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Similar content being viewed by others

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Schumpelick, V., Klosterhalfen, B., Müller, M. et al. Minimierte Polypropylen-Netze zur präperitonealen Netzplastik (PNP) der Narbenhernie Eine prospektive randomisierte klinische Studie. Chirurg 70, 422–430 (1999). https://doi.org/10.1007/s001040050666

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s001040050666

Navigation