Summary.
Emergency treatment of bleeding ulcer of the duodenum is endoscopy and endoscopic bloodstaunching. In high-risk patients with Forrest I a lesions or ulcers with visible vessel (Forrest II a) endoscopic follow-up or early elective operation is required. Fibrin sealing can improve the results of endoscopic injection therapy for bleeding ulcer. Nevertheless, severe complications such as secondary perforation of the fibrin clot or recurrent bleeding can occur. Identification of high-risk patients and complications requires close monitoring and attention. A case of a secondary perforation of a bleeding ulcer of the duodenum after fibrin sealing is reported.
Zusammenfassung.
Die Notfallbehandlung des blutenden Ulcus duodeni besteht in der Endoskopie und der endoskopischen Blutstillung. Bei Hochrisikopatienten mit Forrest-I a-Läsionen oder Ulcera mit Gefäßstumpf (Forrest II a) sollte eine endoskopische Folgetherapie oder die frühelektive Operation geplant werden. Fibrinklebung kann die Ergebnisse endoskopischer Injektionstherapie für das blutende Ulcus duodeni verbessern. Dennoch können schwere Komplikationen, wie die sekundäre Perforation eines Fibrinclots oder die Rezidivblutung, auftreten. Die Identifikation des Hochrisikopatienten und der Komplikationen erfordert eine intensive Überwachung und Aufmerksamkeit. Ein Fall einer sekundären Perforation eines blutenden Ulcus duodeni nach Fibrinklebung wird berichtet.
Similar content being viewed by others
Author information
Authors and Affiliations
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Wenk, H., Rühlmann, B., Bergmann, B. et al. Die sekundäre Ulcusperforation nach endoskopischer Blutstillung durch Fibrinklebung. Chirurg 69, 880–882 (1998). https://doi.org/10.1007/s001040050506
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/s001040050506