Summary.
Twenty-nine unicondylar fractures of the distal femur were treated at the Trauma Center “Bergmannsheil”, University of Bochum, Germany, between 1981 and 1994. All patients sustained their injuries from severe direct trauma. There were 16 lateral condylar fractures, 7 medial condylar fractures and 6 tangential posterior (“Hoffa-type”) fractures. Twenty-eight closed injuries and 1 grade IIIB open fracture were included. Eleven patients sustained concomitant injuries to the skeleton. All fractures were treated with open reduction and internal fixation with screws within 8 h of admission. Postoperative management consisted of early continuous passive motion and minimal weight-bearing for 6–8 weeks, progressing to full weight-bearing. The mean follow-up was 68 months (18–120). The therapeutic outcome (clinical result, radiographs) was rated by the Neer score. Twenty-seven patients were available for follow-up examination. Of these, 23 were rated as excellent. 3 achieved satisfactory results, and 1 had an unsatisfactory result. All patients who did not achieve an excellent outcome had had accompanying injuries. Open reduction and internal screw fixation of unicondylar femur fractures provided overall excellent long-term results. The therapeutic outcome was significantly affected by associated injuries of the skeleton.
Zusammenfassung.
29 Patienten mit moncondylären Frakturen des distalen Femurs wurden zwischen 1981 und 1994 im Bergmannsheil Bochum behandelt. Alle Patienten erlitten ihre Verletzungen von direktem Trauma. Es handelte sich um 16 laterale Condylenfrakturen, 7 mediale Condylenfrakturen und in 6 Fällen waren tangenitale Rollenabbrüche (Hoffa-Frakturen) vorhanden. 28 Frakturen waren geschlossen, und eine Fraktur war drittgradig offen. Elf Patienten erlitten Begleitverletzungen des musculoskelettären Systems. Alle Frakturen wurden mit offener anatomischer Reposition und stabiler interner Fixation mit Spongiosazugschrauben behandelt. Die postoperative Behandlung beinhaltete frühe passive Bewegung auf der Elektroschiene und Fußsohlenkontaktbelastung für 6–8 Wochen. Der durchschnittliche Nachuntersuchungszeitraum betrug 68 Monate. Die Behandlungsergebnisse wurden nach dem Neer-Score bewertet. 27 von 29 Patienten konnten nachuntersucht werden. 23 Patienten hatten ein exzellentes Resultat, 3 Patienten ein befriedigendes Resultat, 1 Patient hatte ein unbefriedigendes Resultat. Alle Patienten ohne exzellentes Resultat hatten Begleitverletzungen. Die offene anatomische Reposition und interne Schraubenfixation bei monocondylären Femurfrakturen sorgt bei Monoverletzungen für hervorragende Langzeitresultate.
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Ostermann, P., Hahn, M., Ekkernkamp, A. et al. Monocondyläre Frakturen des Femur Therapeutische Strategie und klinische Ergebnisse. Chirurg 68, 72–76 (1997). https://doi.org/10.1007/s001040050153
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DOI: https://doi.org/10.1007/s001040050153