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Immunparalyse von T-Lymphocyten und Monocyten in der postoperativen abdominellen Sepsis

Korrelation von Immunfunktion mit Überleben

Immune paralysis of T cells and monocytes during postoperative abdominal sepsis. Correlation of immune functions with outcome

  • Klinik und Forschung
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Abstract.

In vitro functions of stimulated peripheral T cells and monocytes were investigated in patients experiencing sepsis following major visceral surgery. Cell culture supernatants were analyzed by ELISA for IL-2, IFN-γ, IL-4, IL-10, TNF-α, IL-1β, and IL-12 p40. In addition, monocyte HLA class II expression was determined by flow cytometry. T cell secretion of IL-2, TNF-α, and in part IFN-γ (but not IL-4) was significantly diminished in non-survivors throughout the entire course of sepsis, compared to controls and sepsis survivors. Production of IL-1β and IL-12 p40 by monocytes was strongly reduced in both survivors and non-survivors at the onset of sepsis. Persistence of depressed monocyte cytokine secretion correlated with lethality. Thus, overall suppression of cytokine production by T cells and monocytes was already observed at the beginning of postoperative sepsis. HLA class II expression by monocytes exhibited a strong and sustained down-regulation with no significant differences between sepsis survivors and non-survivors. In summary, suppression of both T cell and monocyte functions develops early during postoperative sepsis. Recovery of immune functions and severity of immune defects are associated with outcome.

Zusammenfassung.

Der Funktionszustand peripherer T-Lymphocyten und Monocyten wurde bei Patienten mit postoperativer Sepsis nach großen visceralchirurgischen Operationen anhand der Sekretion von Cytokinen sowie der Expression von HLA-Klasse-II Molekülen auf Monocyten untersucht. Hierzu wurden die Kulturüberstände stimulierter T-Lymphocyten und Monocyten mittels ELISA auf den Gehalt der Cytokine IL-2, IFNγ, IL-4, IL-10, TNFα, IL1β und IL-12 p40 analysiert. Die Antigen-präsentierende Funktion von Monocyten wurde anhand der HLA-DR und -DP Expression ermittelt. Die T-Zell-Sekretion von IL-2, TNF-α und partiell auch von IFNγ war bei Patienten mit letaler Sepsis gegenüber der Kontrollgruppe und Sepsisüberlebern signifikant erniedrigt, während die IL-4 Sekretion nicht alteriert war. Bei der Monocyten-Cytokinsynthese zeigte sich eine Suppression von IL-1β und IL-12 p40, deren Persistenz mit einem letalen Verlauf einherging. Die Suppression der Cytokinsekretion war bei T-Lymphocyten und Monocyten bereits zu Beginn der Sepsis vorhanden. Dies gilt auch für die HLA-Klasse II-Expression peripherer Monocyten. Die Ergebnisse zeigen, daß es in der postoperativen Sepsis zu einer initial einsetzenden Immunparalyse von T-Lymphocyten und Monocyten kommt. Die Erholung der Immunparameter und das Ausmaß der initialen Suppression sind mit dem Überleben der Patienten assoziiert.

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Heidecke, CD., Weighardt, H., Hensler, T. et al. Immunparalyse von T-Lymphocyten und Monocyten in der postoperativen abdominellen Sepsis . Chirurg 71, 159–165 (2000). https://doi.org/10.1007/s001040050028

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s001040050028

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