Skip to main content
Log in

Roboterassistierte Operationen in der Viszeralchirurgie

Robot-assisted operations in visceral surgery

  • Leitthema
  • Published:
Der Chirurg Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Hintergrund

Zwar wird aktuell nur ein Bruchteil der abdominalchirurgischen Eingriffe robotisch-assistiert durchgeführt, die Gesamtanzahl ist jedoch in den letzten Jahren deutlich steigend und robotisches Operieren (RO) keinesfalls mehr nur auf Universitätskliniken begrenzt. Trotz der zunehmenden Verbreitung und vieler Innovationen im Bereich der robotischen Chirurgie mit neuen Plattformen ist die Datenlage unübersichtlich.

Fragestellung

Die Übersichtsarbeit beschäftigt sich mit den aktuellen Einsatzgebieten robotischer Plattformen in der Abdominalchirurgie und der Fragestellung, inwieweit Vorteile gegenüber der laparoskopischen Chirurgie (LO) bestehen.

Material und Methoden

Es erfolgte eine Auswertung und kritische Diskussion der internationalen Literatur.

Ergebnisse

Während als Nachteile hohe Kosten und längere Operationszeiten aufgeführt werden, werden als Vorteile u. a. die stabile optische Plattform sowie die hohe Beweglichkeit selbst auf engstem Raum genannt. Jedoch gibt es bis zum jetzigen Zeitpunkt keine qualitativ hochwertige, randomisiert-kontrollierte Studie in der Abdominalchirurgie, die einen Vorteil des RO verglichen mit dem LO nachweisen konnte.

Schlussfolgerungen

Auch wenn hinsichtlich des RO für den Patienten bislang kein eindeutiger Vorteil nachgewiesen werden konnte, so scheint es zumindest gleichwertig zum LO zu sein. Unbestritten ist der höhere Komfort für den Operateur. Sobald die Kosten für das RO deutlich gesenkt werden, wird das LO vermutlich in den meisten Indikationen verdrängt werden.

Abstract

Background

Although only a low percentage of abdominal surgical interventions are performed using a robotic platform, the total number has significantly increased in recent years and robotic surgery (RS) is no longer limited only to university hospitals. Despite the increasing popularity and many innovations in the field of robotic surgery with new devices, the data situation is confusing.

Objective

This review deals with the current areas of application of robotic devices in abdominal surgery and whether there are any advantages compared to laparoscopic surgery (LS).

Material and methods

The current international literature was evaluated and is critically discussed with a particular focus on clinical trials.

Results

While the disadvantages include high costs and longer times of surgery, the advantages are a stable optical platform and the high mobility even in confined spaces; however, no high-quality, randomized controlled trial in abdominal surgery is currently available that could demonstrate an advantage of RS compared to LS.

Conclusion

Although no clear advantages of RS for the patients could so far be demonstrated, it seems to be at least equivalent to LS. Undisputed is the level of comfort for the surgeon. Once the costs of RS can be reduced, LS will probably be replaced for most indications.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Literatur

  1. Kim HI, Han SU, Yang HK et al (2016) Multicenter prospective comparative study of robotic versus laparoscopic gastrectomy for gastric adenocarcinoma. Ann Surg 263:103–109

    Article  Google Scholar 

  2. Lyman WB, Passeri M, Sastry A et al (2019) Robotic-assisted versus laparoscopic left pancreatectomy at a high-volume, minimally invasive center. Surg Endosc 33:2991–3000

    Article  Google Scholar 

  3. Moorthy K, Munz Y, Dosis A et al (2004) Dexterity enhancement with robotic surgery. Surg Endosc 18:790–795

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  4. van der Sluis PC, van der Horst S, May AM et al (2019) Robot-assisted minimally invasive thoracolaparoscopic esophagectomy versus open transthoracic esophagectomy for resectable esophageal cancer: a randomized controlled trial. Ann Surg 269:621–630

    Article  Google Scholar 

  5. Tagkalos E, Goense L, Hoppe-Lotichius M et al (2019) Robot-assisted minimally invasive esophagectomy (RAMIE) compared to conventional minimally invasive esophagectomy (MIE) for esophageal cancer: a propensity-matched analysis. Dis Esophagus. https://doi.org/10.1093/dote/doz060

    Article  PubMed  Google Scholar 

  6. Wang G, Jiang Z, Zhao J et al (2016) Assessing the safety and efficacy of full robotic gastrectomy with intracorporeal robot-sewn anastomosis for gastric cancer: a randomized clinical trial. J Surg Oncol 113:397–404

    Article  Google Scholar 

  7. Pan HF, Wang G, Liu J et al (2017) Robotic versus laparoscopic gastrectomy for locally advanced gastric cancer. Surg Laparosc Endosc Percutan Tech 27:428–433

    Article  Google Scholar 

  8. Pan JH, Zhou H, Zhao XX et al (2017) Long-term oncological outcomes in robotic gastrectomy versus laparoscopic gastrectomy for gastric cancer: a meta-analysis. Surg Endosc 31:4244–4251

    Article  Google Scholar 

  9. Qiu J, Chen S, Chengyou D (2016) A systematic review of robotic-assisted liver resection and meta-analysis of robotic versus laparoscopic hepatectomy for hepatic neoplasms. Surg Endosc 30:862–875

    Article  Google Scholar 

  10. Souche R, Herrero A, Bourel G et al (2018) Robotic versus laparoscopic distal pancreatectomy: a French prospective single-center experience and cost-effectiveness analysis. Surg Endosc 32:3562–3569

    Article  Google Scholar 

  11. Kamarajah SK, Sutandi N, Robinson SR et al (2019) Robotic versus conventional laparoscopic distal pancreatic resection: a systematic review and meta-analysis. HPB (Oxford). https://doi.org/10.1016/j.hpb.2019.02.020

    Article  Google Scholar 

  12. Kamarajah SK, Bundred J, Marc OS et al (2019) Robotic versus conventional laparoscopic pancreaticoduodenectomy a systematic review and meta-analysis. Eur J Surg Oncol. https://doi.org/10.1016/j.ejso.2019.08.007

    Article  PubMed  Google Scholar 

  13. Nassour I, Choti MA, Porembka MR et al (2018) Robotic-assisted versus laparoscopic pancreaticoduodenectomy: oncological outcomes. Surg Endosc 32:2907–2913

    Article  Google Scholar 

  14. Ricci C, Casadei R, Taffurelli G et al (2018) Minimally invasive pancreaticoduodenectomy: what is the best “choice”? A systematic review and network meta-analysis of non-randomized comparative studies. World J Surg 42:788–805

    Article  Google Scholar 

  15. Jayne D, Pigazzi A, Marshall H et al (2017) Effect of robotic-assisted vs conventional laparoscopic surgery on risk of conversion to open laparotomy among patients undergoing resection for rectal cancer: the ROLARR randomized clinical trial. JAMA 318:1569–1580

    Article  Google Scholar 

  16. Kim MJ, Park SC, Park JW et al (2018) Robot-assisted versus laparoscopic surgery for rectal cancer: a phase II open label prospective randomized controlled trial. Ann Surg 267:243–251

    Article  Google Scholar 

  17. Panteleimonitis S, Pickering O, Abbas H et al (2018) Robotic rectal cancer surgery in obese patients may lead to better short-term outcomes when compared to laparoscopy: a comparative propensity scored match study. Int J Colorectal Dis 33:1079–1086

    Article  Google Scholar 

  18. Milone M, Manigrasso M, Velotti N et al (2019) Completeness of total mesorectum excision of laparoscopic versus robotic surgery: a review with a meta-analysis. Int J Colorectal Dis 34:983–991

    Article  Google Scholar 

  19. Lee SH, Kim DH, Lim SW (2018) Robotic versus laparoscopic intersphincteric resection for low rectal cancer: a systematic review and meta-analysis. Int J Colorectal Dis 33:1741–1753

    Article  Google Scholar 

  20. Park JS, Kang H, Park SY et al (2019) Long-term oncologic after robotic versus laparoscopic right colectomy: a prospective randomized study. Surg Endosc 33:2975–2981

    Article  Google Scholar 

  21. Trastulli S, Cirocchi R, Desiderio J et al (2015) Robotic versus laparoscopic approach in colonic resections for cancer and benign diseases: systematic review and meta-analysis. PLoS ONE 10:e134062. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0134062

    Article  CAS  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to T. O. Vilz.

Ethics declarations

Interessenkonflikt

B. Stoffels, T.R. Glowka, M.W. von Websky, J.C. Kalff und T.O. Vilz geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Für diesen Beitrag wurden von den Autoren keine Studien an Menschen oder Tieren durchgeführt. Für die aufgeführten Studien gelten die jeweils dort angegebenen ethischen Richtlinien.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

Stoffels, B., Glowka, T.R., von Websky, M.W. et al. Roboterassistierte Operationen in der Viszeralchirurgie. Chirurg 91, 190–194 (2020). https://doi.org/10.1007/s00104-019-01092-8

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00104-019-01092-8

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation