Zusammenfassung
Postoperative Wundinfektionen werden im internationalen Sprachgebrauch zunehmend SSI – „surgical site infections“ – genannt und sind seit jeher das Damoklesschwert der Chirurgie. Trotz Einführung der Asepsis und der Antibiotikatherapie bzw. -prophylaxe in die moderne operative Medizin ist nicht jede Infektion vermeidbar. Mit einem Anteil von 25% sind die Wundinfektionen die zweithäufigste Ursache aller im Krankenhaus erworbenen Infektionen. Sie verursachen bis zu 50% der dadurch entstandenen Kosten. Die Folgen reichen von einem verlängerten Krankenhausaufenthalt bis hin zu erhöhter Mortalität. Zahlreiche Faktoren wirken begünstigend auf die Entstehung einer Wundinfektion. So ist es bekannt, dass der Kontaminationsgrad der Operation eine wesentliche Rolle spielt. Aber auch der Status des Immunsystems sowie die Komorbidität des Patienten sind von Bedeutung. Wichtig in diesem Zusammenhang sind die präoperativen Maßnahmen zur Prävention von Wundinfektionen. Auch während und nach dem operativen Eingriff gibt es einige wesentliche Maßnahmen, die beachtet werden müssen. Kommt es trotz aller Sorgfalt zu einer Infektion, sind rechtzeitiges Erkennen und korrektes Management ausschlaggebend für den weiteren Verlauf. Im Rahmen dieses Artikels sollen die wichtigsten Informationen zur Entstehung, zur Vermeidung und zur Therapie der chirurgischen Wundinfektion dargestellt werden.
Abstract
Surgical site infections (SSI) in the postoperative period represent the sword of Damocles in surgery. In spite of the medical progress in recent years these infections cannot always be avoided and occur in 25% of all nosocomial infections in Germany. They also generate up to 50% of the required costs in this context. The consequences vary from extended duration of hospitalization to elevated mortality. The degree of contamination of surgical wounds is of great importance as well as the patient’s immune status and comorbidities. Prevention of infected surgical wounds is essential and important measures should begin even prior to the surgical procedure. In addition, during and following the surgical procedure several standards have to be followed. Rapid confirmation of diagnosis and correct management of surgical site infections are essential for the course of the disease. This study provides information on development, prevention and therapy of surgically infected wounds.
Literatur
Kampf G, Gastmeier P, Wischnewski N et al (1997) Analysis of risk factors for nosocomial infections – results from the first national prevalence survey in Germany (NIDEP Study, Part 1). J Hosp Infect 37:103–112
Horan TC, Gaynes RP, Martone WJ et al (1992) CDC definitions of nosocomial surgical site infections, 1992: a modification of CDC definitions of surgical wound infections. Am J Infect Control 20:271–274
Geffers C, Zuschneid I, Sohr D et al (2004) Microbiological isolates associated with nosocomial infections in intensive care units: data of 274 intensive care units participating in the German Nosocomial Infections Surveillance System (KISS). Anasthesiol Intensivmed Notfallmed Schmerzther 39:15–19
Harnoss JC, Partecke LI, Heidecke CD et al (2010) Concentration of bacteria passing through puncture holes in surgical gloves. Am J Infect Control 38:154–158
Hubner NO, Goerdt AM, Stanislawski N et al (2010) Bacterial migration through punctured surgical gloves under real surgical conditions. BMC Infect Dis 10:192–200
Hughes JM (1988) Study on the efficacy of nosocomial infection control (SENIC Project): results and implications for the future. Chemotherapy 34:553–561
Daley J, Khuri SF, Henderson W et al (1997) Risk adjustment of the postoperative morbidity rate for the comparative assessment of the quality of surgical care: results of the national veterans affairs surgical risk study. J Am Coll Surg 185:328–340
Hensler T, Hecker H, Heeg K et al (1997) Distinct mechanisms of immunosuppression as a consequence of major surgery. Infect Immun 65:2283–2291
Hansis M, Jakschik J (2001) Chirurgie und Orthopädie. In: Kramer A (Hrsg) Krankenhaus- und Praxishygiene. Urban und Fischer, München, S 456–462
Elek SD, Conen PE (1957) The virulence of Staphylococcus pyogenes for man; a study of the problems of wound infection. Br J Exp Pathol 38:573–586
James RC, Macleod CJ (1961) Induction of staphylococcal infections in mice with small inocula introduced on sutures. Br J Exp Pathol 42:266–277
Leaper D, McBain AJ, Kramer A et al (2010) Healthcare associated infection: novel strategies and antimicrobial implants to prevent surgical site infection. Ann R Coll Surg Engl 92:453–458
Engelman R, Shahian D, Shemin R et al (2007) The society of thoracic surgeons practice guideline series: antibiotic prophylaxis in cardiac surgery, part II: antibiotic choice. Ann Thorac Surg 83:1569–1576
Fry DE (2008) Surgical site infections and the surgical care improvement project (SCIP): evolution of national quality measures. Surg Infect 9:579–584
Kralj N, Beie M, Hofmann F (1999) Surgical gloves – how well do the protect against infections? Gesundheitswesen 61:398–403
Thomas S, Agarwal M, Mehta G (2001) Intraoperative glove perforation – single versus double gloving in protection against skin contamination. Postgrad Med J 77:458–460
Partecke LI, Goerdt AM, Langner I et al (2009) Incidence of microperforation for surgical gloves depends on duration of wear. Infect Control Hosp Epidemiol 30:409–414
Swartz MN (2004) Clinical practice. Cellulitis. N Engl J Med 350:904–912
Kramer A, Daeschlein G, Kammerlander G (2004) Konsensusempfehlung Wundantiseptik, Konsensusempfehlung zur Auswahl von Wirkstoffen für die Wundantiseptik. Z Wundheil 9:110–120
Fernandez, Griffith (2008) Water for wound cleansing. Cochrane Database of systemic reviews
Cruse PJE, Foord R (1980) The epidemiology of wound infection: a 10-year old prospectivestudy of 62,939 wounds. Surg Clin North Am 60:27–40
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Maier, S., Körner, P., Diedrich, S. et al. Definition und Management der Wundinfektion. Chirurg 82, 235–241 (2011). https://doi.org/10.1007/s00104-010-2012-5
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00104-010-2012-5