Skip to main content
Log in

Onkologische Viszeralchirurgie im Alter

Oncologic visceral surgery in the elderly

  • Leitthema
  • Published:
Der Chirurg Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Aufgrund unserer Demografie spielt die onkologische Behandlung alter Menschen eine immer größere Rolle. Bisher hatte das Alter in der Therapieentscheidung an sich und in der Indikationsstellung zur Operation einen entscheidenden Stellenwert. Dies hat sich durch die Verbesserung der präoperativen Diagnostik, durch sichere Operationstechniken und eine verbesserte Intensivtherapie gewandelt. In der Durchsicht der Literatur findet sich eindeutig, dass onkologische viszeralchirurgische Operationen bei alten Menschen mit der gleichen Morbidität, Mortalität und Liegedauer wie bei Jüngeren durchgeführt werden können; das Alter allein ist kein Hinderungsgrund mehr. Die Operation sollte immer anhand der Komorbiditäten und des Tumorstadiums abgewogen werden. Die Prozeduren müssen in der Hand des Behandelnden sicher sein, palliative Eingriffe müssen ihr Ziel erreichen. Eine Operation sollte bei älteren Patienten immer im onkologischen Therapiekonzept erwogen werden.

Abstract

Oncology in elderly and frail patients is a subject of increasing importance due to demographic developments in our society. So far, patient age has been highly important for the indication of oncologic operations. This paradigm needs to be changed, since preoperative diagnostics, operative techniques, and postoperative intensive care have improved substantially over the past years. Reviewing the literature, we found that oncologic operations can be performed safely with the same morbidity, mortality, and length of hospital stay as with younger patients. Pre-existing comorbidities are the most important factor in elderly patients. Procedures must be safe and palliation needs to be effective more than curative procedures. To conclude: an surgery should always be considered in the therapeutic strategy for elderly and frail patients.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Literatur

  1. Alexander HR, Turnbull AD, Salamone J, Keefe D, Melendez J (1991) Upper abdominal cancer surgery in the very elderly. J Surg Oncol 47: 82–86

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  2. Alexiou C, Beggs D, Salama FD, Brackenbury ET, Morgan WE (1998) Surgery for esophageal cancer in elderly patients: the view from Nottingham. J Thorac Cardiovasc Surg 116: 545–553

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  3. Eguchi T, Fujii M, Takayama T (2003) Mortality for gastric cancer in elderly patients. J Surg Oncol 84: 132–136

    Article  PubMed  Google Scholar 

  4. Fong Y, Blumgart LH, Fortner JG, Brennan MF (1995) Pancreatic or liver resection for malignancy is safe and effective for the elderly. Ann Surg 222: 426–437

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  5. Hoekstra HJ (2001) Cancer surgery in the elderly. Eur J Cancer [Suppl 7] 37: S235–S244

    Google Scholar 

  6. Jaklitsch MT, Mery CM, Audisio RA (2003) The use of surgery to treat lung cancer in elderly patients. Lancet Oncol 4: 463–471

    Article  PubMed  Google Scholar 

  7. Karl RC, Smith SK, Fabri PJ (1995) Validity of major cancer operations in elderly patients. Ann Surg Oncol 2: 107–113

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  8. McCahill LE, Krouse R, Chu D, Juarez G, Uman GC, Ferrell B, Wagman LD (2002) Indications and use of palliative surgery—results of Society of Surgical Oncology Survey. Ann Surg Oncol 9: 104–112

    Article  PubMed  Google Scholar 

  9. McKenna RJ Sr (1994) Clinical aspects of cancer in the elderly. Treatment decisions, treatment choices, and follow-up. Cancer [Suppl 7] 74: 2107–2117

  10. Rorbaek-Madsen M, Dupont G, Kristensen K, Holm T, Sorensen J, Dahger H (1992) General surgery in patients aged 80 years and older. Br J Surg 79: 1216–1218

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  11. Schwarz RE, Karpeh MS, Brennan MF (1997) Factors predicting hospitalization after operative treatment for gastric carcinoma in patients older than 70 years. J Am Coll Surg 184: 9–15

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  12. Senninger N, Baas J (1999) Chirurgie der Gallenwege und des Pankreas—Gibt es eine Altersgrenze? In: Schmitz R, Treckmann J, Shah S (Hrsg) Viszeralchirurgie für den alten Menschen. Barth, Heidelberg

  13. Vickers SM, Kerby JD, Smoot TM, Shumate CR, Halpern NB, Aldrete JS, Gleysteen JJ (1996) Economics of pancreatoduodenectomy in the elderly. Surgery 120: 620–626

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  14. Wolters U, Wolf T, Stutzer H, Schroder T (1996) ASA classification and perioperative variables as predictors of postoperative outcome. Br J Anaesth 77: 217–222

    CAS  PubMed  Google Scholar 

Download references

Interessenkonflikt:

Der korrespondierende Autor versichert, dass keine Verbindungen mit einer Firma, deren Produkt in dem Artikel genannt ist, oder einer Firma, die ein Konkurrenzprodukt vertreibt, bestehen.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to N. Senninger.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Senninger, N., Anthoni, C. Onkologische Viszeralchirurgie im Alter. Chirurg 76, 43–46 (2005). https://doi.org/10.1007/s00104-004-0975-9

Download citation

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00104-004-0975-9

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation