Zusammenfassung
Die Kausch-Whipple-Operation ist der Standardeingriff für die operative Therapie des Pankreaskopfkarzinoms, des distalen Gallengangkarzinoms und periampullärer Karzinome; gelegentlich kommt sie auch bei der chronischen Pankreatitis zum Einsatz. Die Operation wird im Allgemeinen als Eingriff mit einer hohen perioperativen Morbidität und Mortalität angesehen. Ziel dieser Arbeit ist es, unsere Technik der Operation nach Kausch-Whipple darzustellen und aufzuzeigen, dass durch eine standardisierte Technik ein akzeptables Kurz- und Langzeitergebnis erreicht werden kann.
Abstract
The Kausch-Whipple operation is the standard procedure for resection of pancreatic head cancer, distal bile duct cancer, and periampullary cancers. It is also used for some cases of chronic pancreatitis. Traditionally, this operation is associated with high perioperative morbidity and mortality. The aim of our study was to present our current technique for Kausch-Whipple pancreaticoduodenectomy and to demonstrate that acceptable perioperative and long-term outcomes can be achieved by a standardised technique in a high-volume centre.
Literatur
Berger HG, Rau B, Gansauge F et al. (2003) Treatment of pancreatic cancer: challenge of the facts. World J Surg 27:1075
Büchler MW, Wagner M, Schmied B et al. (2003) Changes in morbidity after pancreatic resection. Arch Surg 138:1310
Conlon KC, Labow D, Leung D et al. (2001) Prospective randomized clinical trial of the value of intraperitoneal drainage after pancreatic resection. Ann Surg 234:487
Friess H, Kleeff J, Fischer L, Müller M, Büchler MW (2003) Chirurgische Standardtherapie beim Pankreaskarzinom. Chirurg 74:183
Howard JM (1997) Pancreatoduodenectomy with resection of hepatic metastases for carcinoma of the exocrine pancreas. Arch Surg 132:1044
Kausch W (1909) Die Resektion des mittleren Duodenum. Eine typische Operation. Vorl Mitt Zentralbl Chir 39:1350
Kausch W (1912) Das Carcinom der Papilla duodeni und seine radikale Entfernung. Beitr Klin Chir 78:439
Köninger J, Friess H, Müller M et al. (2004) Die duodenumerhaltende Pankreaskopfresektion—organerhaltendes Operationsverfahren in der Behandlung der chronischen Pankreatitis. Chirurg 75:781
Neoptolemos JP, Stocken DD, Friess H et al. (2004) A randomized trial of chemoradiotherapy and chemotherapy after resection of pancreatic cancer. N Engl J Med 350:1200
Roder ID, Rosch T, Bautz et al. (1994) Pankreascarcinom—präoperative Diagnostik und Indikationsstellung. Chirung 65:225
Stojadinovic A, Brooks A, Hoos A et al. (2003) An evidence-based approach to the surgical management of resectable pancreatic adenocarcinoma. J Am Coll Surg 196:954
Traverso LW, Longmire WP (1978) Preservation of the pylorus in pancreaticoduodenectomy. Surg Gynecol Obstet 146:959
Trede M, Schwall G, Saeger HD (1990) Survival after pancreatoduodenectomy. 118 consecutive resections without an operative mortality. Ann Surg 21:447
Wagner M, Redaelli C, Lietz M et al. (2004) Curative resection is the single most important factor determining outcome in patients with pancreatic adenocarcinoma. Br J Surg 91:586
Weitz J, Koch M, Friess H, Büchler MW (2004) The impact of volume and specialisation for cancer surgery. Dig Surg 21:253
Whipple AO, Parsons WB, Mullins CR (1935) Treatment of carcinoma of the ampulla of vater. Ann Surg 102:763
Z’graggen K, Uhl W, Friess H, Büchler MW (2002) How to do a safe pancreatic anastomosis. J Hepatobiliary Pancreat Surg 9:733
Interessenkonflikt:
Der korrespondierende Autor versichert, dass keine Verbindungen mit einer Firma, deren Produkt in dem Artikel genannt ist, oder einer Firma, die ein Konkurrenzprodukt vertreibt, bestehen.
Author information
Authors and Affiliations
Corresponding author
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Weitz, J., Koch, M., Kleeff, J. et al. Operation nach Kausch-Whipple. Chirurg 75, 1113–1119 (2004). https://doi.org/10.1007/s00104-004-0951-4
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/s00104-004-0951-4