Skip to main content

Advertisement

Log in

Bewertung der Maßnahmen zur Reduktion schwerwiegender Transfusionsreaktionen (Hämovigilanzdaten von 1997 bis 2008)

Evaluation of measures aimed to reduce serious adverse transfusion reactions (hemovigilance data from 1997 to 2008)

  • Originalien und Übersichten
  • Published:
Bundesgesundheitsblatt - Gesundheitsforschung - Gesundheitsschutz Aims and scope

Zusammenfassung

Auf Grundlage der Meldehäufigkeit schwerwiegender Transfusionsreaktionen im Zeitraum von 1997 bis 2008 wurden die Maßnahmen zur Verbesserung des Sicherheitsstandards bei der Herstellung von Blutkomponenten bewertet. Berücksichtigt wurden sowohl die angeordneten Maßnahmen des Paul-Ehrlich-Institutes (PEI) als auch die Voten des Arbeitskreises Blut. Verglichen wurde die Meldehäufigkeit vor und nach der Einführung der Maßnahme. Die Einführung der NAT-Pool-Testung führte zu einer Reduktion der viralen Transmissionsraten von 1,0/106 auf 0,5/106 Einheiten für Erythrozytenkonzentrate (EK) und von 3,0/106 auf 0/106 Einheiten für Thrombozytenkonzentrate (TK). Nach Einführung des Pre-donation Sampling konnte dagegen keine Reduktion von bakteriellen Infektionen nach TK-Gabe registriert werden (>9/106 Einheiten). Eine Reduktion der TRALI-Fälle nach GFP-Gabe (11,2/106 Einheiten) wird durch die Verwendung von Plasma männlicher beziehungsweise weiblicher Spender ohne Schwangerschaftsanamnese ab September 2009 angestrebt. Ohne spezifische Maßnahmen zur Risikoreduktion kam es während des untersuchten Zeitraumes zum Anstieg der Meldehäufigkeit von schweren allergischen Transfusionsreaktionen (ATR) für alle Blutkomponenten (von 0,8/106 auf 6,2/106 EK-Einheiten). Der Nutzen von Maßnahmen zur Verbesserung des aktuellen Sicherheitsstandards sollte mithilfe präzise erhobener Hämovigilanzdaten auch weiterhin überprüft werden.

Abstract

On the basis of reports of serious transfusion reactions, measures aimed to improve the safety standard of the manufacturing process of blood components were evaluated from 1997–2008. Measures of the Paul-Ehrlich-Institut (PEI) as well as recommendations of the Advisory Committee ”Blood” were considered. Reporting frequencies before and after the implementation of measures were compared. After the implementation of NAT pool testing, a reduction of virus transmission was seen for red blood cell concentrates (RBC) from 1.0/106 to 0.5/106 units and for platelet concentrates (PC) from 3.0/106 to 0.0/106 units. After the implementation of a pre-donation sampling, however, no reduction of bacterial infections associated with PC administration (>9.0/106) was identified. To reduce the frequency of TRALI associated with FFP administration (11.2/106 units), the use of plasma from male donors or female donors without a history of pregnancy was established in September 2009. Without specific measures of risk reduction, the reporting frequency of severe allergic transfusion reaction increased for all blood components during the investigation period (from 0.8/106 to 6.2/106 RBC units). The benefit of measures to improve safety standards should be evaluated repeatedly by collecting precise hemovigilance data.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Notes

  1. NAT: Nukleinsäure-Amplifikations-Technologie.

Literatur

  1. SHOT reports. http://www.shotuk.org/home.htm

  2. Annual hemovigilance reports. http://www.swissmedic.ch/haemo.asp

  3. Andreu G, Morel P, Forestier F et al (2002) Hemovigilance network in France: organization and analysis of immediate transfusion incident reports from 1994 to 1998. Transfusion 42(10):1356–1364

    Article  PubMed  Google Scholar 

  4. Rebibo D, Hauser L, Slimani A et al (2004) The French Haemovigilance System: organization and results for 2003. Transfus Apher Sci 31(2):145–153

    Article  PubMed  Google Scholar 

  5. Kleinman S, Chan P, Robillard P (2003) Risks associated with transfusion of cellular blood components in Canada. Transfus Med Rev 17:120–162

    PubMed  Google Scholar 

  6. Graul A, Heiden M, Gräf K, Keller-Stanislawski B (2003) Hämovigilanz in Deutschland – Berichte an das Paul-Ehrlich-Institut über Verdachtsfälle von Transfusionsreaktionen im Beobachtungszeitraum 1995 bis 2002. Transfus Med Hemother 30:232–238

    Article  Google Scholar 

  7. Graul A, Keller-Stanislawski B (1999) Hämovigilanz von Blutkomponenten Meldung an das Paul-Ehrlich-Institut vom 1.1.1995 bis zum 15.11.1998. Bundesgesundheitsbl Gesundheitsforsch Gesundheitsschutz 42:143–149

    Article  Google Scholar 

  8. Arzneimittel-Gesetz – AMG in der Neufassung 2006; BGBl. I S. 3367, 3373

    Google Scholar 

  9. Gesetz zur Regelung des Transfusionswesens –TFG 1998; BGBI. I S. 175

  10. European Haemovigilance Network (EHN) Definition of adverse transfusion events. http://www.ihn-org.net

  11. Bierling P, Bux J, Curtis B et al (2009) Recommendations of the ISBT Working Party on Granulocyte Immunobiology for leucocyte antibody screening in the investigation and prevention of antibody-mediated transfusion-related acute lung injury. ISBT Working Party on Granulocyte Immunobiology. Vox Sang 96:266–269

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  12. Bux J (2005) Transfusion-related acute lung injury (TRALI): a serious adverse event of blood transfusion. Vox Sang 89(1):1–10

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  13. Keller-Stanislawski B, Reil A, Günay S, Funk MB (2009) Frequency and severity of transfusion related acute lung injury (TRALI) – German haemovigilance data (2006–2007). Vox Sang (Epub ahead of print)

  14. Nübling CM, Heiden M, Chudy M et al (2009) Experience of mandatory NAT screening across all blood organisations in Germany: NAT yield versus breakthrough transmissions. Transfusion 49:1850–1858

    Article  PubMed  Google Scholar 

  15. Chapman CE, Stainsby D, Jones H et al (2008) Ten years of hemovigilance reports of transfusion-related acute lung injury in the United Kingdom and the impact of preferential use of male donor plasma. Transfusion 49:440–452

    Article  PubMed  Google Scholar 

  16. Bundesanzeiger Nr. 84 vom 10.6.2009, S. 2064–2065. http://www.recht.makrolog.de/bundesanzeiger/TJ2009Nr00084x

  17. Hustinx H, Fontana S, Gowland P, Niederhauser C (2009) Will genotyping replace serology in future routine blood grouping? – Opinion 2. Transfus Med Hemother 36:228–229

    Article  Google Scholar 

  18. Schrezenmeier H, Walther-Wenke G, Müller TH et al (2007) Bacterial contamination of platelet concentrates: results of a prospective multicenter study comparing pooled whole blood-derived platelets and apheresis platelets. Transfusion 47:644–652

    Article  PubMed  Google Scholar 

  19. Eder AE, Kennedy JM, Notari EP et al (2007) Bacterial screening of apheresis platelets and residual risk of septic transfusion reactions, the American Red Cross experience (2004–2006). Transfusion 47:1134–1142

    Article  PubMed  Google Scholar 

  20. Offergeld R, Ritter S, Faensen D, Hamouda O (2004) Report of the Robert Koch Institut according to Article 22 of the Transfusion Act for the years 2001 and 2002. Bundesgesundheitsbl Gesundheitsforsch Gesundheitsschutz 47:1216–1229

    Article  CAS  Google Scholar 

  21. Schmidt M, Korn K, Nübling CM et al (2009) First transmission of human immunodeficiency virus Type 1 by a cellular blood product after mandatory nucleic acid screening in Germany. Transfusion 49:1836–1844

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  22. Keller-Stanislawski B, Lohmann A, Günay S et al (2009) The German Haemovigilance System – reports of serious adverse transfusion reactions between 1997 and 2007. Transfusion Medicine 19(6):340–349

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

Download references

Danksagung

Wir danken Cornelia Witzenhausen und Claudia Pönisch für das engagierte Zusammentragen der Hämovigilanzdaten.

Interessenkonflikt

Der korrespondierende Autor gibt an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to M.B. Funk.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Funk, M., Günay, S., Lohmann, A. et al. Bewertung der Maßnahmen zur Reduktion schwerwiegender Transfusionsreaktionen (Hämovigilanzdaten von 1997 bis 2008). Bundesgesundheitsbl. 53, 347–356 (2010). https://doi.org/10.1007/s00103-010-1037-8

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00103-010-1037-8

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation