Skip to main content
Log in

Surveillance der Antibiotika-Anwendung und bakterieller Resistenzen auf Intensivstationen in Deutschland

Surveillance of antibiotic use and bacterial resistance in intensive care units

  • Originalien und Übersichtsarbeiten
  • Published:
Bundesgesundheitsblatt - Gesundheitsforschung - Gesundheitsschutz Aims and scope

Zusammenfassung

Das Projekt „Surveillance der Antibiotika-Anwendung und bakteriellen Resistenzen auf Intensivstationen“ (SARI) liefert seit 2000 Daten zu Antibiotika-Verbrauch, Resistenzraten (RR) und Resistenzdichten (RD) auf bundesweit mittlerweile 47 interdisziplinären, medizinischen und chirurgischen Intensivstationen. Der Gesamtantibiotikaverbrauch liegt durchschnittlich bei 1170 Tagesdosen (Defined Daily Doses) pro 1000 Patiententage (Pt). Die RD von MRSA ist seit 2001 gleich geblieben. Im Gegensatz dazu ist ein kontinuierlicher Anstieg an E. coli, die gegen Cephalosporine der 3. Generation resistent sind, zu verzeichnen (4,3 bzw. 1,4 resistente Erreger/1000 Pt im Jahr 2007). Die Erhebung der lokalen Daten ist für das Antibiotika- und Qualitätsmanagement auf der eigenen Intensivstation von Bedeutung. Die Analyse der gepoolten Daten erlaubt die Beobachtung von Trends und Hochrechnungen zur Antibiotika-Anwendung und Resistenzsituation in Deutschland, die für weitere Planungen von großer Wichtigkeit sein können.

Abstract

SARI (Surveillance of Antibiotic Use and Bacterial Resistance in Intensive Care Units) provides data on antibiotic use, resistance rates (RR) and resistance densities (RD) in 47 interdisciplinary, medical and surgical intensive care units in Germany. Mean total antibiotic use was 1170 defined daily doses per 1000 patient days (pd). RD of MRSA has remained stable since 2001 in contrast to a continuous increase in the RD of 3rd generation cephalosporins E. coli (4.3 and 1.4, respectively, resistant pathogens/1000 pd in 2007). Local data of antibiotic use and bacterial resistance are important for the antibiotic and quality management of the individual ICUs. Pooled data of antibiotic use and bacterial resistance allow trends and extrapolations for Germany, which are relevant for future strategies.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Literatur

  1. Archibald L, Phillips L, Monnet D, et al. (1997) Antimicrobialresistance in isolates from inpatients andoutpatients in the United States: increasing importanceof the intensive care unit. Clin Infect Dis24:211–215

    CAS  Google Scholar 

  2. Fridkin SK, Steward CD, Edwards JR, et al. (1999)Surveillance of antimicrobial use and antimicrobialresistance in United States hospitals: project ICAREphase 2. Project Intensive Care AntimicrobialResistance Epidemiology (ICARE) hospitals. ClinInfect Dis 29:245–252

    Article  CAS  Google Scholar 

  3. National Nosocomial Infections Surveillance(NNIS) System Report (2004) Data summary fromJanuary 1992 through June 2004. Am J InfectControl 32:470–485

  4. Kresken M, Hafner D, Schmitz F-J, Wichelhaus TA(2004) Resistenzsituation bei klinisch wichtigenInfektionserregern gegenüber Antibiotika inDeutschland und im mitteleuropäischen Raum.Antiinfective Intellegence. Rheinbach

  5. Gastmeier P, Geffers C, Sohr D, et al. (2003) Fiveyears working with the German nosocomial infectionsurveillance system (Krankenhaus InfektionsSurveillance System). Am J Infect Control 31:316–321

    Article  PubMed  Google Scholar 

  6. Meyer E, Jonas D, Schwab F, et al. (2004) SARI:surveillance of antibiotic use and bacterialresistance in German intensive care units. Correlationbetween antibiotic use and the emergenceof resistance. Bundesgesundheitsbl GesundheitsforschungGesundheitsschutz 47:345–351

    Article  CAS  Google Scholar 

  7. Hanberger H, Burman LG, Cars O, et al. (2007) Lowantibiotic resistance rates in Staphylococcusaureus, Escherichia coli and Klebsiella spp but notin Enterobacter spp and Pseudomonas aeruginosa:a prospective observational study in 14Swedish ICUs over a 5-year period. Acta AnaesthesiolScand 51:937–941

    Article  CAS  Google Scholar 

  8. Meyer E, Buttler J, Schneider C, et al. (2007) Modifiedguidelines impact on antibiotic use and costs:duration of treatment for pneumonia in a neurosurgicalICU is reduced. J Antimicrob Chemother59:1148–1154

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  9. Meyer E, Schwab F, Pollitt A, Trautmann M (2008)Auswirkung auf Verbrauch und Resistenz: verbessertesantibiotic stewardship und verkürzteDauer der Antibiotikaprophylaxe; 9. Kongress fürInfektiologie und Tropenmedizin, Innsbruck, O124

  10. Livermore DM, Canton R, Gniadkowski M, et al.(2007) CTX-M: changing the face of ESBLs inEurope. J Antimicrob Chemother 59:165–174

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  11. Rodriguez-Bano J, Navarro MD, Romero L, et al.(2004) Epidemiology and clinical features of infectionscaused by extended-spectrum beta-lactamase-producing Escherichia coli in nonhospitalizedpatients. J Clin Microbiol 42:1089–1094

    Article  PubMed  Google Scholar 

  12. Meyer E, Lapatschek M, Bechthold A, et al. (2008)Restriction of cephalosporins do not alter theburden of cephalosporin resistant Klebsiellapneumoniae and Escherichia coli in a surgical ICU;18. European Congress of Clinical Microbiologyand Infectious Diseases, Barcelona, O 402

  13. Schwaber MJ, De Medina T, Carmeli Y (2004)Epidemiological interpretation of antibioticresistance studies – what are we missing? Nat RevMicrobiol 2:979–983

    Article  CAS  Google Scholar 

  14. Hsu L (2007) Antimicrobial drug resistance inSingapore hospitals. Emerg Infect Dis 13:1944–1947

    PubMed  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to E. Meyer.

Additional information

*Nationales Referenzzentrum für Surveillance nosokomialer Infektionen

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Meyer, E., Schwab*, F., Schroeren-Boersch, B. et al. Surveillance der Antibiotika-Anwendung und bakterieller Resistenzen auf Intensivstationen in Deutschland. Bundesgesundheitsbl. 51, 926–935 (2008). https://doi.org/10.1007/s00103-008-0614-6

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00103-008-0614-6

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation