Zusammenfassung
Im Rahmen des ersten telefonischen Gesundheitssurveys (GSTel03) wurden auch die Prävalenz von Osteoporose und assoziierten Faktoren bei Frauen ab 45 Jahren untersucht. Die Lebenszeitprävalenz einer ärztlich diagnostizierten Osteoporose lag bei 14,2%. Innerhalb dieser Gruppe wurde dann nach einem ärztlich diagnostizierten, Osteoporose-bedingten Knochenbruch gefragt, und rund 15% der Frauen bejahten dies. Punktschätzer für die Gesamtprävalenz der Osteoporose nahmen signifikant von 4% in der jüngsten auf 30% in der höchsten Altergruppe zu (10-Jahres-Altersklassen). Es bestand kein signifikanter Zusammenhang zwischen Osteoporose und Sozialstatus oder Wohnort im früheren Ost- bzw. Westdeutschland. Osteoporose war jedoch bei Frauen mit Migrationshintergrund deutlich überrepräsentiert (altersadjustierte Odds Ratio: 1,68; 95%-KI: 1,07–2,63). In altersadjustierten, logistischen Regressionsmodellen wurde ein statistisch signifikanter Zusammenhang zwischen Osteoporose und folgenden Faktoren beobachtet: rheumatoide Arthritis oder Arthritis, deutliche (>5 cm) Abnahme der Körpergröße seit dem 25. Lebensjahr, postmenopausale Hormontherapie, schlechtere Einschätzung des subjektiven Gesundheitszustandes, stärkere Inanspruchnahme von Gesundheitsleistungen. Zwischen Osteoporose und Body-Mass-Index (Berechnungsgrundlage: Selbstangaben zu Größe und Gewicht) bestand kein Zusammenhang. Trotz methodischer Einschränkungen belegen diese bevölkerungsbezogenen und repräsentativen Daten, dass Osteoporose ein häufiges und ernst zu nehmendes Gesundheitsproblem bei älteren Frauen ist. Ebenso reflektieren die Ergebnisse die erhebliche Versorgungsvariabilität im Zusammenhang mit Osteoporose. Es besteht Bedarf an Studien zur Versorgungsqualität. Darüber hinaus sollten Krankheitsendpunkte und Risikofaktoren zur Osteoporose in ein Gesundheitsmonitoring auf der Basis bevölkerungsrepräsentativer Stichproben aufgenommen werden.
Abstract
The prevalence of osteoporosis and associated factors were assessed among women 45 years and older as part of the first nationwide German Telephone Health Survey (GSTel03). A total of 14.2% of women reported that a doctor had ever diagnosed them with osteoporosis. Among these about, 15% also reported a physician-diagnosed fragility fracture, the fracture question was restricted to the subgroup of women with osteoporosis. Point estimates of overall osteoporosis prevalence increased significantly across 10-year age bands from 4% in the lowest to 30% in the highest age group. There was no significant association of osteoporosis with socioeconomic status or residence in former East vs West Germany; however, osteoporosis was significantly overrepresented among women with a migration background in comparison to women born in Germany (age-adjusted odds ratio: 1.68; 95% CI: 1.07–2.63). In age-adjusted logistic regression models, osteoporosis was significantly related to physician-diagnosed arthritis or rheumatoid arthritis, significant stature loss (>5 cm) compared to height at age 25 years, postmenopausal hormone therapy, lower ratings of subjective health as well as increased utilization of health care services. No significant association was observed with body mass index computed from self-reported height and weight. In conclusion, despite methodological limitations, these population-based, representative data support the observation that osteoporosis is a prevalent and serious health problem among older women and reflect the considerable variability with regard to diagnosis and management of this condition. Studies evaluating quality of care as well as monitoring of disease endpoints and risk factors based on representative samples of the population are needed.
Literatur
Kanis JA (2002) Diagnosis of osteoporosis and assessment of fracture risk. Lancet 359:1929–1936
Scheidt-Nave C (2001) Die sozioökonomische Bedeutung der Osteoporose. Bundesgesundheitsbl Gesundheitsforsch Gesundheitsschutz 44:41–51
Cummings SR, Melton LJ (2003) Epidemiology and outcomes of osteoporotic fractures. Lancet 359:1761–1767
Marcus R (1996) The nature of osteoporosis. J Clin Endocrinol Metab 81:1–5
Marshall D, Johnell O, Wedel H (1996) Meta-analysis of how well measures of bone mineral density predict occurence of osteoporotic fractures. Br Med J 312:1254–1259
WHO (1994) Assessment of fracture risk and its application to screening for postmenopausal osteoporosis: technical report series 843. Eigenverlag, Genf
Lühmann D, Kohlmann T, Lange S et al. (2000) Die Rolle der Osteodensitometrie im Rahmen der Primär-, Sekundär- und Tertiärprävention/Therapie der Osteoporose. In: Schwartz FW, Köbberling J, Raspe H et al. (Hrsg) Health Technology Assessment. Schriftenreihe des Deutschen Instituts für Med. Dokumentation und Information im Auftrag des Bundesministeriums für Gesundheit, Bd. 13. Nomos, Baden-Baden
Kern LM, Powe NR, Levine MA et al. (2005) Association between screening for osteoporosis and the incidence of hip fracture. Ann Intern Med 142:173–181
Royal College of Physicians, Bone and Tooth Society of Great Britain (2001) Osteoporosis. Clinical guidelines for prevention and treatment. Update on pharmacological interventions and an algorithm for management http://www.rcplondon.ac.uk/pubs/wp_osteo_update.htm
Scottish Intercollegiate Guidelines Network (SIGN) (2003) Management of osteoporosis. A national clinical guideline. Royal College of Physicians, Edinburgh
American Association of Clinical Endocrinologist (AACE) (2003) Medical Guidelines for the prevention and treatment of postmenopausal osteoporosis. Endocr Pract 9:544–564
Pientka L, Baum E, Götte S et al. (2003) DVO-Leitlinie Osteoporose des älteren Menschen. In: Dachverband der deutschsprachigen osteologischen Fachgesellschaften, DVO (Hrsg) Die Leitlinien des Dachverbandes Osteologie zur Osteoporose. Osteologie 12:93–117
Scheidt-Nave C, Baum E, Dören M et al. (2003) DVO-Leitlinie Osteoporose bei postmenopausalen Frauen. In: Dachverband der deutschsprachigen osteologischen Fachgesellschaften; DVO (Hrsg) Die Leitlinien des Dachverbandes Osteologie zur Osteoporose. Osteologie 12:63–91
Pfeilschifter J, Pientka L, Scheidt-Nave C (2003) Osteoporose in Deutschland 2003. Eine Bestandsaufnahme. MMW-Fortschr Med 145:42–43
Fassbender WJ, Scheidt-Nave C, Pfeilschifter J (2003) Die neuen Leitlinien zur Osteoporose; Empfehlung des Dachverbandes der deutschsprachigen osteologischen Fachgesellschaften. Dtsch Med Wochenschr 128:1615–1616
Winkler J, Stolzenberg H (1999) Der Sozialschichtindex im Bundes-Gesundheitssurvey. Gesundheitswesen 61:S178–183
Scheidt-Nave C (2003) Osteoporotische Wirbelfrakturen — Epidemiologie und Krankheitslast. Z Allg Med 79:135–142
Siminoski K, Jiang G, Adachi JD et al. (2005) Accuracy of height loss during prospective monitoring for detection of incident vertebral fractures. Osteoporos Int 16:403–410
Espallargues M, Sampietro-Colom L, Estrada MD et al. (2001) Identifying bone-mass-related risk factors for fracture to guide bone densitometry measurements: a systematic review of the literature. Osteoporos Int 12:811–822
Roy DK, O’Neill TW, Finn JD et al. (2003) Determinants of incident vertebral fracture in men and women: results from the European Prospective Osteoporosis Study (EPOS). Osteoporos Int 14:19–26
Kaz Kaz H, Johnson D, Kerry S et al. (2004) Fall-related risk factors and osteoporosis in women with rheumatoid arthritis. Rheumatology 43:1267–1271
Ørstavik RE, Haugeberg G, Uhlig T et al. (2004) Self reported non-vertebral fractures in rheumatoid arthritis and population based controls: incidence and relationship with bone mineral density and clinical variables. Ann Rheum Dis 63:177–182
Mauck KF, Cuddihy MT, Atkinson EJ et al. (2005) Use of clinical prediction rules in detecting osteoporosis in a population-based sample of postmenopausal women. Arch Intern Med 165:530–536
Nevitt MC, Cummings SR, Stone KL et al. (2005) Risk factors for a first-incident radiographic vertebral fracture in women >or=65 years of age: the study of osteoporotic fractures. J Bone Miner Res 20:131–140
Bergmann E, Menzel R, Bergmann KE, Bergmann RL (1990) Verbreitung von Übergewicht in der Bundesrepublik Deutschland. In: Tätigkeitsbericht 1990 Bundesgesundheitsamt. MMV Medizin Verlag, München
Robine JM, Jagger C (2003) Report to Eurostat on European Health Status Module. Final report of convention Eurostat n°C 200135100021. Montpellier: Euro-REVES, 2003, 123p
O’Neill TW, Felsenberg D, Varlow J et al. (1996) The prevalence of vertebral deformity in European men and women: The European Vertebral Osteoporosis Study. J Bone Miner Res 11:1010–1018
Matthis C, Schlaich C, Raspe A et al. (1998) Die europäische Studie zur vertebralen Osteoporose (EVOS): Teilnahmebereitschaft und Selektionsverzerrung in Deutschland. Med Klin 93 [Suppl II]:18–25
Leidig-Bruckner G, Limberg B, Felsenberg D et al. (2000) Sex difference in the validity of vertebral deformities as an index of prevalent vertebral osteoporotic fractures — a population survey of older German men and women. Osteoporosis Int 11:102–119
Scheidt-Nave C (im Druck) Prävalenz und Inzidenz der Osteoporose. In: Schauder P, Berthold H, Ollenschläger G, Eckel H (Hrsg) Zukunft sichern: Senkung der Zahl chronisch Kranker. Verwirklichung einer realistischen Utopie. Deutscher Ärzte Verlag, Köln
Looker AC, Orwoll ES, Johnston CC Jr et al. (1997) Prevalence of low femoral bone density in older U.S. adults from NHANES III. J Bone Miner Res 11:1761–1768
Scheidt-Nave C, Banzer D, Abendroth K (1998) Multizentrische Studie zu Verteilung, Determination und prädiktivem Wert der Knochendichte in der deutschen Bevölkerung. Schlussbericht an das Bundesministerium für Bildung und Forschung, Förderkennzeichen: BMBF 01KM9304/0; erhältlich über Technische Informationsbibliothek UB Hannover, http://tiborder.gbv.de/services/
Symmons D, Turner G, Webb R et al. (2002) The prevalence of rheumatoid arthritis in the United Kingdom: new estimates for a new century. Rheumatology (Oxford) 41:793–800
Kanis JA, Johansson H, Oden A et al. (2004) A meta-analysis of prior corticosteroid use and fracture risk. J Bone Miner Res 6:893–899
Schousboe JT, Fink HA, Taylor BC et al. (2005) Association between self-reported prior wrist fractures and risk of subsequent hip and radiographic vertebral fractures in older women: a prospective study. J Bone Miner Res 20:100–106
Varenna M, Binelli L, Zucchi F et al. (2003) Prevalence of osteoporosis and fractures in a migrant population from southern to northern Italy: a cross-sectional, comparative study. Osteoporos Int 14:734–740
Leidig-Bruckner G, Minne HW, Schlaich C et al. (1997) Clinical grading of spinal osteoporosis: quality of life components and spinal deformity in women with chronic low back pain and women with vertebral osteoporosis. J Bone Miner Res 12:663–675
Ensrud KE, Thompson DE, Cauley JA et al. (2000) Prevalent vertebral deformities predict mortality and hospitalization in older women with low bone mass. Fracture Intervention Trial Research Group. J Am Geriatr Soc 48:241–249
Pientka L (2004) Proximale Fremurfrakturen (Osteoporose) und geriatrische Rehabilitation. Bundesgesundheitsbl Gesundheitsforsch Gesundheitsschutz 47:547–543
Cockerill W, Lunt M, Silman AJ et al. (2004) Health-related quality of life and radiographic vertebral fracture. Osteoporos Int 15:113–119
McFarlane SI, Muniyappa R, Shin JJ et al. (2004) Osteoporosis and cardiovascular disease: brittle bones and boned arteries, is there a link? Endocrine 23:1–10
Sambrook P (2005) Vitamin D and fractures: quo vadis? Lancet 365:1599–600
Deutsche Gesellschaft für Gynäkologie und Geburtshilfe (DGGG) (2003) Konsensus-Empfehlung zur Hormontherapie (HT) im Klimakterium und in der Postmenopause. Frauenarzt 44:138–141
Bundesinstitut für Arzneimittel und Medizinprodukte (BfArM) (2004) Bescheid zur Hormonersatztherapie vom 6.5.2004, http://www.bfarm.de/de/Arzneimittel/am_sicher/am_sicher_akt/HRT_Bescheid.pdf
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Scheidt-Nave, C., Starker, A. Osteoporoseprävalenz und assoziierte Versorgungsmuster bei Frauen im Alter ab 45 Jahren in Deutschland. Bundesgesundheitsbl - Gesundheitsforsch - Gesundheitsschutz 48, 1338–1347 (2005). https://doi.org/10.1007/s00103-005-1166-7
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00103-005-1166-7