Skip to main content
Log in

Qualitätsdokumentation mit einem Anästhesie-Informations-Management-System (AIMS)

  • Originalien
  • Published:
Der Anaesthesist Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Ziel der Arbeit: Die Abteilung Anaesthesiologie und Operative Intensivmedizin der Justus-Liebig-Universität Giessen hat sich 1994 für den Aufbau eines Anästhesie-Informations-Management-Systems (AIMS) entschieden, um die bisherige manuelle Papierdokumentation abzulösen. Einzelne Aspekte und Ergebnisse dieses Datenpools sollen mit der Fragestellung vorgestellt werden, wie das System in seiner jetzigen Form geeignet ist, die Qualitätsdokumentation nach den Vorgaben der Deutschen Gesellschaft für Anästhesiologie und Intensivmedizin (DGAI) zu gewährleisten.

Methoden: Mit der Narkose-Dokumentations-Software NarkoData 4 (ProLogic GmbH, Erkrath) wurden seit 1997 die Daten von 41.393 Narkosen einschließlich des DGAI-Kerndatensatzes „online” dokumentiert, in einer relationalen Datenbank (Oracle Corporation) archiviert und mit Hilfe des SQL-basierten Programms Voyant (Brossco Systems, Espoo, Finnland) statistisch aufgearbeitet. Beispielhaft für zwei anästhesiologische Verlaufsbeobachtungen (AVB) verglichen wir die durch Mitarbeiter im AIMS dokumentierten AVB-Inzidenzen „Hypotension” und „Übelkeit/Erbrechen” mit dem Auftreten vergleichbarer Ereignisse, die mit Hilfe der erfaßten Onlinedaten wie „Blutdruck” und „Medikamentenapplikationen” während der Narkose erfaßt wurden.

Ergebnisse: 1997 lag die Inzidenz der von Hand in das System eingegebenen anästhesiologischen Verlaufsbeobachtungen (AVB) bei 3,6% (mit Schweregrad >II bei 0,9%) und erhöhte sich im Verlauf des Jahres 1998 auf 22,2% (mit Schweregrad >II bei 1,9%). Der prozentuale Anteil der Narkosen mit manuell dokumentierten AVBs war deutlich niedriger als dies bei der Online-Erfassung von Narkosen mit AVB-entsprechenden Ereignissen der Fall war: Für die AVB „Hypotension” fanden wir ein Verhältnis von 1,8% vs. 8.5% und für „Übelkeit/Erbrechen” 4,9% vs. 8,3%.

Schlußfolgerung: Die derzeit fast überall praktizierte manuelle AVB-Dokumentation ist nicht vollständig. Im Gegensatz zu manuellen Verfahren stehen innerhalb des AIMS alle erfaßten Daten für Auswertungen zur Verfügung und ermöglichen eine detailliertere und lückenlosere Qualitätsdokumentation. Ob mit diesen Daten tatsächlich Versorgungsqualität beschrieben und gemessen wird, muß durch weitere Untersuchungen evaluiert werden. Weiterhin ist zu überlegen, in Zukunft an die Qualitätsdokumentation bezüglich des Datenrasters und der AVB-Erkennung unterschiedliche Anforderungen in Abhängigkeit vom jeweiligen Dokumentationsverfahren zu stellen (z.B. automatische AVB-Erkennung bei einem AIMS).

Abstract

Objective: In 1994 the Department of Anaesthesiology and Intensive Care Medicine of the Justus Liebig University of Giessen decided to implement an Anaesthesia Information Management System (AIMS) to replace the previous hand-written documentation on paper. From 1997 until the end of 1998 the data sets of 41,393 anaesthesia procedures were recorded with the help of computers and imported into a data bank. Individual aspects and results of this data pool are presented under the aspect of how the system in its present form is able to guarantee documentation of quality according to the requirements of the German Society of Anaesthesiology and Intensive Care Medicine (DGAI).

Methods: Since 1997 information on all anaesthesia procedures has been documented ”online” with the anaesthesia documentation software NarkoData 4 (ProLogic GmbH, Erkrath). The data sets have been stored in a relational data bank (Oracle Corporation) and statistically processed with the help of the SQL-based program Voyant (Brossco Systems, Espoo, Finland). As an example of two adverse perioperative events (AVB) we compared incidences of ”hypotension” and ”nausea/vomiting”, recorded by staff members into the AIMS, with the incidence of comparable events that were recorded with the help of online data during anaesthesia procedures, such as blood pressure and drug application. Since 1998 data recording has been revised constantly in department meetings; advanced training has been given. The results have been analysed critically.

Results: In 1997 the incidence of adverse perioperative events entered manually into the system was 3.6% (grade III and higher 0.9%) and increased during 1998 to 22.2% (grade III and higher 1.9%). The frequency of anaesthesia procedures with manually documented AVBs was significantly below the incidence (determined with the help of online data) of comparable events: ”hypotension” (1.8% vs. 8.5%) and ”nausea/vomiting” (4.9% vs. 8.3%).

Conclusion: The current documentation of AVBs in almost any hospital is incomplete. In contrast to the hand-written procedure, the AIMS provides recorded data for evaluation and guarantees more detailed and complete quality documentation. In addition, the effort needed for documentation is reduced. Whether these data sets really describe and measure quality or not has to be evaluated. In addition it has to be considered whether different requirements (such as automatic AVB recognition for an AIMS) are advantageous for quality documentation regarding the data raster and the AVB recognition, with respect to different documentation procedures.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

Junger, A., Benson, M., Quinzio, L. et al. Qualitätsdokumentation mit einem Anästhesie-Informations-Management-System (AIMS). Anaesthesist 48, 523–532 (1999). https://doi.org/10.1007/s001010050743

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s001010050743

Navigation