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Propofol und Etomidat®Lipuro zur Einleitung einer Allgemeinanästhesie

Hämodynamik, Venenverträglichkeit, subjektives Empfinden und postoperative Übelkeit

Induction of anaesthesia with etomidate in lipid emulsion and propofol: haemodynamics and patient comfort

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Zusammenfassung

Venenverträglichkeit, subjektives Empfinden, Kreislaufverhalten und postoperative Übelkeit/Erbrechen wurden nach Etomidat in einer neuen galenischen Zubereitung (Etomidat- ® Lipuro) und nach Propofol (Diprivan ® ) bei 100 Patienten miteinander verglichen. In einer randomisierten Doppelblindstudie erhielten je 50 Patienten ohne vorherige Gabe eines Opioids oder Benzodiazepins im Mittel 0,51 mg Etomidat oder 3,03 mg Propofol pro kg KG zur Narkoseeinleitung. Die Narkose wurde nach Vecuronium zur Relaxation mit O 2 /N 2 O (35:65) und Isofluran aufrechterhalten. Kreislaufverhalten und subjektive Mißempfindungen der Patienten (Brennen, Kälte, Druck, Ziehen) während der Einleitung wurden registriert. Postoperativ wurde die Injektionsvene über 5 Tage auf Zeichen einer Thrombophlebitis untersucht. Es zeigte sich nach Propofol häufiger ein Blutdruckabfall als nach Etomidat. Schmerzen, Kältegefühl, Brennen und Ziehen wurden signifikant häufiger nach Propofol geäußert, während Myokloni öfter nach Etomidat- ® Lipuro registriert wurden. Postoperativ zeigten sich nur geringgradig Verhärtung, Schwellung oder Rötung der Venen, ein Unterschied zwischen den Substanzen fand sich nicht. Postoperative Übelkeit und Erbrechen (PONV) waren mit 24% nach Propofol und 26% nach Etomidat- ® Lipuro nicht signifikant verschieden.

Abstract

Etomidate has become an important induction agent in high-risk patients because of its cardiovascular stability. Its unwanted side-effects such as pain on injection and thrombophlebitis could be significantly reduced by a new (medium chain triglyceride and soya bean) emulsion formulation. Propofol is solved in a mixture of long chain triglyceride and soya bean emulsion. In this double-blind, randomized study we compared the haemodynamic effects, the patients' sensations, signs of thrombophlebitis and postoperative nausea and vomiting (PONV) following injection of both drugs.

Methods. Following premedication with 2 mg Lormetazepam p.o. in 50 patients per group, anaesthesia was induced with either 0.51 mg etomidate in lipid emulsion or 3.04 mg propofol per kg bw. No opioid or benzdiazepine was given i.v. before induction. After injection of the tested drug, the cannula was removed. Changes in blood pressure and heart rate were recorded as well as signs of discomfort during and after injection (pain, burning, tension, cold). Venous sequelae were assessed for 5 days after injection to register signs of thrombophlebitis.

Results. Demographic data showed no difference between the two groups. After propofol more often a fall in blood pressure was seen. Pain (25 vs 1 pt), burning 19 vs 1), tension 15 vs 3), cold (35 vs 17) after injection was registered significantly more often in the propofol group, whereas myocloni predominated in the etomidate group (13 vs 6) P<0.05, chi-squared-test). No difference was seen in PONV in either groups.

Conclusion. Etomidate formulated in a medium chain lipid emulsion causes significant less discomfort for the patients than propofol, which is solved in a long chain formulation. Myocloni, however, occur significantly more frequently after etomidate than after propofol.

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Mayer, M., Doenicke, A., Nebauer, A. et al. Propofol und Etomidat®Lipuro zur Einleitung einer Allgemeinanästhesie . Anaesthesist 45, 1082–1084 (1996). https://doi.org/10.1007/s001010050343

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s001010050343

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