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Operationen mit der Herz-Lungen-Maschine bei erwachsenen Patienten der Glaubensgemeinschaft „Zeugen Jehovahs“

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Zusammenfassung

Die Optimierung blutsparender Verfahren ermöglicht es, Herzoperationen bei „Zeugen Jehovahs“ risikoarm durchzuführen. Bei uns wurden 17 erwachsene Patienten dieser Glaubensgemeinschaft unter Anwendung verschiedener blutsparender Techniken operiert. Berichtet wird über 3 Patienten mit präoperativ niedrigem Hämatokrit (35–37 Vol.-%), die wir erstmalig hochdosiert mit rekombinantem humanen Erythropoietin (rhEPO) behandelten. Während dieser Behandlung kam es bei diesen Patienten zu einem Hämatokritanstieg von 7–8 Vol.-% innerhalb von 10 Tagen und zu einem geringerem postoperativem Hämatokritabfall als bei den 14 Patienten ohne rhEPO-Therapie. Es wurden 13 Patienten mit präoperativen Risikofaktoren operiert, die in einigen Zentren, die „Zeugen Jehovahs“ herzchirurgisch versorgen, als Kontraindikationen bei diesen Patienten gelten. 9 Patienten aus dieser Gruppe hatten bei einem postoperativen relativen Hämatokritabfall <33% einen unkomplizierten postoperativen Verlauf. Bei 4 Patienten mit diesen Risikofaktoren und höherem postoperativen Hämatokritabfall und Drainageverlust waren postoperative Komplikationen zu beobachten. Die hochdosierte präoperative rhEPO-Gabe zur Hämatokriterhöhung ist bei Patienten mit einem präoperativen Hämatokrit <45 Vol.-% eine Möglichkeit, den perioperativen Blutverlust zu kompensieren. Somit könnten Komplikationen, beruhend auf einer verringerten Sauerstofftransportkapazität, bei „Zeugen Jehovahs“ vermieden werden.

Summary

Members of Jehovah's Witnesses refuse blood transfusions and blood products under any circumstances. Because of an improvement in blood salvage techniques in our centre, they are not excluded from open-heart surgery. In recent years recombinant human erythropoietin (rhEPO) has been applied to correct perioperative anemia in these patients.

Methods. Seventeen members of Jehovah's Witnesses who were more than 18 years of age were operated on using various blood salvage technique, e.g., haemoseparation and a high dose of Aprotinin. We present the first three patients treated with 4×500 U of i.v. rhEPO/kg body wt. given within 11 days preoperatively. Thirteen of the patients operated on had elevated preoperative risk factors, for instance poor left ventricle, severe aortic valve stenosis, metabolic syndrome, age older than 70 years, etc. In other centres that perform cardiac operations on members of Jehovah's Witnesses, these risk factors represent contraindications for open-heart surgery in these patients.

Results. Patients with rhEPO treatment showed a preoperative hematocrit increase of 7 Vol.% within 10 days and no postoperative complications. At the 6th postoperative hour the hematocrit returned to the starting values; in patients without rhEPO, however, the hematocrit generally had not increased to preoperative values even by the 8th day after operation. In 9 patients with preoperative elevated risk factors and a postoperative relative decrease in hematocrit below 33% we observed an uncomplicated postoperative period. Four patients with these risk factors, a pronounced decrease in hematocrit and blood loss postoperatively had various severe complications.

Conclusions. Preoperative treatment with a high dose of rhEPO to enhance the hematocrit and maturity by precursor red blood cells in patients with a hematocrit below 45 Vol.% is a possibility to compensate for the blood loss perioperatively and to avoid complications from a decrease in oxygen transport capacity. The anaemia and high blood loss postoperatively are the main causes for a slightly elevated operation risk in members of Jehovah's Witnesses in all heart centres that perform cardiac operations on these patients. Nevertheless, Jehovah's Witnesses should be not excluded from cardiac operations, since open-heart surgery without use of homologous blood is becoming a routine procedure.

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Eingegangen am 19. Juli 1994 Angenommen am 10. Januar 1995

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Sowade, O., Warnke, H. & Scigalla, P. Operationen mit der Herz-Lungen-Maschine bei erwachsenen Patienten der Glaubensgemeinschaft „Zeugen Jehovahs“. Anaesthesist 44, 257–264 (1995). https://doi.org/10.1007/s001010050152

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s001010050152

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