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Trachealruptur durch zu stark geblockte Tubusmanschette

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Zusammenfassung

Es wird über eine 34jährige Patientin berichtet, bei der es vermutlich aufgrund einer übermäßigen Blockung der Manschette des Endotrachealtubus (Firma Rüsch) zu einer Trachealruptur kam. Die Patientin wurde wegen zerebraler Krampfanfälle und Bewußtlosigkeit vom Notarzt intubiert. Stunden später fielen hohe Beatmungsdrücke auf. Die klinische Verdachtsdiagnose einer Trachealruptur wurde fiberbronchoskopisch bestätigt. In einer sofort durchgeführten rechtsseitigen Thorakotomie wurde ein ca. 3 cm langer Riß in der Pars membranacea der Trachea mit einem Durapatch übernäht. Am 4. postoperativen Tag konnte die Patientin problemlos extubiert werden. In dem vorliegenden Fall muß davon ausgegangen werden, daß die exzessive Manschettenblockung ursächlich für die Trachealruptur ist.

Abstract

The authors report a tracheal rupture in a 34-year-old patient who was primarily intubated following generalised seizures and loss of consciousness (Rüsch endotracheal tube). Some hours later, she developed high ventilatory airway pressures and subcutaneous and mediastinal emphysema were noted. Reintubation with a high-volume, low-pressure endotracheal tube was planned when it was noted that the ballon of the Rüsch tube was grossly overinflated. Endotracheal tube cuff pressure was measured and found to be greater than 120 cm H2O (the maximum measurement possible with the manometer). The diagnosis of tracheal rupture was confirmed by fiberoptic bronchoscopy. The patient immediately underwent a throacotomy and a 3-cm tear of the pars membranacea of the trachea was sutured with a dural patch. To maintain low airway pressures post-operatively, she remained sedated for 2 days and received a muscle relaxant to permit pressure-controlled ventilation. In this case, it can be concluded that excessive inflation of the endotracheal tube cuff resulted in the tracheal rupture. Other possible causes and results of tracheal rupture are discussed.

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Eingegangen am 18. Februar 1994 Angenommen am 19. Mai 1994

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Striebel, H., Pinkwart, L. & Karavias, T. Trachealruptur durch zu stark geblockte Tubusmanschette. Anaesthesist 44, 186–188 (1995). https://doi.org/10.1007/s001010050146

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s001010050146

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