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Stress und Berufszufriedenheit im Fachgebiet der stationären Anästhesiologie

Ergebnisse einer webbasierten Befragung

Stress and job satisfaction in the discipline of inpatient anesthesiology

Results of a web-based survey

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Zusammenfassung

Hintergrund

Sich verändernde Rahmenbedingungen im Gesundheitswesen machen die Untersuchung von Arbeitsbedingungen zu einem wichtigen Instrument für die Entwicklung zukunftsfähiger beruflicher Strukturen gerade auch für Anästhesisten.

Ziel der Arbeit

Wie werden die Arbeitsbedingungen im Fachgebiet der Anästhesiologie wahrgenommen? Wie steht es mit der Berufszufriedenheit? Diese zentralen Fragen untersuchte die vorliegende Studie.

Material und Methoden

Mithilfe eines webbasierten Umfrage-Tools wurden Fragebogen von 1321 Ärzten der Anästhesiologie ausgewertet. Der Fragebogen war auf Grundlage des „Effort-reward-imbalance“(ERI)-Modells und des „Job-demand-control“(JDC)-Modells unter Anwendung der Items des ERI-Fragebogens und des Kurz-Fragebogens zur Arbeitsanalyse (KFZA) konzipiert worden. Dadurch lässt sich eine Aussage über das Vorliegen von Disstress treffen.

Ergebnisse

Es zeigten 47,0 % der Befragten [95 %-Konfidenzintervall (95 %-KI): 44,3–49,7] Anzeichen für Disstress. Sehr zufrieden mit ihrem Beruf waren 61,8 % (95 %-KI: 59,2–64,5). Ärztinnen nahmen ihren Handlungsspielraum als deutlich geringer im Vergleich zu ihren männlichen Kollegen wahr. Über das Alter gesehen, nahm die Disstressprävalenz von 36,5 % bei unter 35-Jährigen auf 50,7 % bei 35- bis 59-Jährigen zu [“odds ratio“ (OR): 1,79; 95 %-KI: 1,38–2,32]. Bei der Analyse der hierarchischen Positionen zeigten Fachärzte im Vergleich zu Assistenzärzten mit 52,8 % die höchsten Prävalenzen für Disstress (OR: 1,57; 95 %-KI: 1,21–2,05). Den größten signifikanten Anteil, bezogen auf eine hohe Zufriedenheit im Beruf, wiesen Oberärzte mit 65,8 % auf.

Schlussfolgerung

Die vorliegende Studie gibt Anlass zu Besorgnis, da in der Anästhesiologie, wie in vielen weiteren Fachgebieten der Medizin, ein Mangel an Fachkräften zu drohen scheint. Die Ergebnisse sollten alle im Gesundheitswesen beteiligten Akteure dazu veranlassen, ihren Beitrag zur Verbesserung der Arbeitsbedingungen zu leisten.

Abstract

Background

How do physicians in the specialty of anesthesiology perceive the working conditions regarding stress and job satisfaction? The health system in Germany has been confronted with a rapidly changing framework over the last 20 years: For example, an increased influence of economic patterns on the workflow and the medical decision of physicians has been established forcing them to always take the economic aspects into account. Moreover, a new generation (generation Y) of physicians with other requirements of the work place, meaning mainly a demand for a better work-life balance, has gained a foothold in hospitals. These changes make it very important to investigate the status quo of current working conditions.

Aim

Working conditions in hospitals in the specialty of anesthesiology is the main issue investigated in this study.

Methods

For this study 1,321 completed online-questionnaires from physicians in hospitals with the specialty of anesthesiology were analyzed. The questionnaire was based on the stress theory, the effort-reward-imbalance model (ERI) and the job-demand-control model (JDC).The items used in the questionnaire were taken from the ERI questionnaire and the short questionnaire on work analysis (KFZA). By calculating a certain ratio of several items (according to the stress theory), the prevalence of distress could be measured. In addition the overall job satisfaction in the field of anesthesiology was measured and analyzed.

Results

In this study 47.0 % (95 %-CI: 44.3–49.7 %) of all respondents showed signs of distress. Simultaneously, 61.8 % (95 %-CI: 59.2–64.5 %) were very satisfied with the job situation. Regarding gender, female physicians perceived a lower control of the work situation whereas male physicians perceived a much higher decision level. This led to a higher prevalence of distress in the group of female physicians regarding the JDC model (odds ratio, OR: 1.54, 95 %-CI: 1.19–2.01). Regarding age, the prevalence of distress increased from 36.5 % in the respondents under 35 years old to 50.7 % in those 35–59 years old (OR: 1.79, 95 %-CI: 1.38–2.32). Looking at the different functional positions in the hospital, senior doctors showed a much higher prevalence of distress (52.8 %) than junior doctors (OR: 1.57, 95 %-CI: 1.21–2.05). Analyzing job satisfaction with respect to the functional position, the highest significant proportion was shown by senior doctors (65.8 %).

Consequences

This study revealed a high prevalence of unfavorable working conditions for anesthetists in hospitals. Taking the forthcoming shortage of qualified physicians in German hospitals into account, these results have to be considered as a cause for concern. Constant unfavorable working conditions have a negative effect on the mental and physical health of employees. Sooner or later a migration of qualified physicians abroad could be the consequence. To prevent a future shortage of qualified physicians and to make the hospital work place more appealing, working conditions have to be adapted to current needs and expectations of employees. The focus should be put on balanced working conditions according to stress models shown in this study.

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Abbreviations

AA:

Assistenzarzt

CA:

Chefarzt

CI:

„confidence interval“ (Konfidenzintervall)

ER:

„effort reward“

ERI:

„effort reward imbalance“

FA:

Facharzt

JD:

„job demand“

JDC:

„job demand control“

KFZA:

Kurz-Fragebogen zur Arbeitsanalyse

M:

Mittelwert

OA:

Oberarzt

OR:

„odds ratio“ (Quotenverhältnis)

SD:

„standard deviation“ (Standardabweichung)

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Danksagung

Die Autoren danken Herrn Prof. Dr. med. Frank Ulrich Montgomery. Diese Studie wurde unterstützt durch den „Marburger Bund“ und die „Bundesärztekammer“.

Einhaltung ethischer Richtlinien

Interessenkonflikt. J. Bauer und D.A. Groneberg geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht. Alle im vorliegenden Manuskript beschriebenen Untersuchungen am Menschen wurden mit Zustimmung der zuständigen Ethikkommission, im Einklang mit nationalem Recht sowie gemäß der Deklaration von Helsinki von 1975 (in der aktuellen, überarbeiteten Fassung) durchgeführt. Von allen beteiligten Patienten liegt eine Einverständniserklärung vor.

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Bauer, J., Groneberg, D. Stress und Berufszufriedenheit im Fachgebiet der stationären Anästhesiologie. Anaesthesist 63, 32–40 (2014). https://doi.org/10.1007/s00101-013-2275-6

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