Zusammenfassung
Hintergrund
Sich verändernde Rahmenbedingungen im Gesundheitswesen machen die Untersuchung von Arbeitsbedingungen zu einem wichtigen Instrument für die Entwicklung zukunftsfähiger beruflicher Strukturen gerade auch für Anästhesisten.
Ziel der Arbeit
Wie werden die Arbeitsbedingungen im Fachgebiet der Anästhesiologie wahrgenommen? Wie steht es mit der Berufszufriedenheit? Diese zentralen Fragen untersuchte die vorliegende Studie.
Material und Methoden
Mithilfe eines webbasierten Umfrage-Tools wurden Fragebogen von 1321 Ärzten der Anästhesiologie ausgewertet. Der Fragebogen war auf Grundlage des „Effort-reward-imbalance“(ERI)-Modells und des „Job-demand-control“(JDC)-Modells unter Anwendung der Items des ERI-Fragebogens und des Kurz-Fragebogens zur Arbeitsanalyse (KFZA) konzipiert worden. Dadurch lässt sich eine Aussage über das Vorliegen von Disstress treffen.
Ergebnisse
Es zeigten 47,0 % der Befragten [95 %-Konfidenzintervall (95 %-KI): 44,3–49,7] Anzeichen für Disstress. Sehr zufrieden mit ihrem Beruf waren 61,8 % (95 %-KI: 59,2–64,5). Ärztinnen nahmen ihren Handlungsspielraum als deutlich geringer im Vergleich zu ihren männlichen Kollegen wahr. Über das Alter gesehen, nahm die Disstressprävalenz von 36,5 % bei unter 35-Jährigen auf 50,7 % bei 35- bis 59-Jährigen zu [“odds ratio“ (OR): 1,79; 95 %-KI: 1,38–2,32]. Bei der Analyse der hierarchischen Positionen zeigten Fachärzte im Vergleich zu Assistenzärzten mit 52,8 % die höchsten Prävalenzen für Disstress (OR: 1,57; 95 %-KI: 1,21–2,05). Den größten signifikanten Anteil, bezogen auf eine hohe Zufriedenheit im Beruf, wiesen Oberärzte mit 65,8 % auf.
Schlussfolgerung
Die vorliegende Studie gibt Anlass zu Besorgnis, da in der Anästhesiologie, wie in vielen weiteren Fachgebieten der Medizin, ein Mangel an Fachkräften zu drohen scheint. Die Ergebnisse sollten alle im Gesundheitswesen beteiligten Akteure dazu veranlassen, ihren Beitrag zur Verbesserung der Arbeitsbedingungen zu leisten.
Abstract
Background
How do physicians in the specialty of anesthesiology perceive the working conditions regarding stress and job satisfaction? The health system in Germany has been confronted with a rapidly changing framework over the last 20 years: For example, an increased influence of economic patterns on the workflow and the medical decision of physicians has been established forcing them to always take the economic aspects into account. Moreover, a new generation (generation Y) of physicians with other requirements of the work place, meaning mainly a demand for a better work-life balance, has gained a foothold in hospitals. These changes make it very important to investigate the status quo of current working conditions.
Aim
Working conditions in hospitals in the specialty of anesthesiology is the main issue investigated in this study.
Methods
For this study 1,321 completed online-questionnaires from physicians in hospitals with the specialty of anesthesiology were analyzed. The questionnaire was based on the stress theory, the effort-reward-imbalance model (ERI) and the job-demand-control model (JDC).The items used in the questionnaire were taken from the ERI questionnaire and the short questionnaire on work analysis (KFZA). By calculating a certain ratio of several items (according to the stress theory), the prevalence of distress could be measured. In addition the overall job satisfaction in the field of anesthesiology was measured and analyzed.
Results
In this study 47.0 % (95 %-CI: 44.3–49.7 %) of all respondents showed signs of distress. Simultaneously, 61.8 % (95 %-CI: 59.2–64.5 %) were very satisfied with the job situation. Regarding gender, female physicians perceived a lower control of the work situation whereas male physicians perceived a much higher decision level. This led to a higher prevalence of distress in the group of female physicians regarding the JDC model (odds ratio, OR: 1.54, 95 %-CI: 1.19–2.01). Regarding age, the prevalence of distress increased from 36.5 % in the respondents under 35 years old to 50.7 % in those 35–59 years old (OR: 1.79, 95 %-CI: 1.38–2.32). Looking at the different functional positions in the hospital, senior doctors showed a much higher prevalence of distress (52.8 %) than junior doctors (OR: 1.57, 95 %-CI: 1.21–2.05). Analyzing job satisfaction with respect to the functional position, the highest significant proportion was shown by senior doctors (65.8 %).
Consequences
This study revealed a high prevalence of unfavorable working conditions for anesthetists in hospitals. Taking the forthcoming shortage of qualified physicians in German hospitals into account, these results have to be considered as a cause for concern. Constant unfavorable working conditions have a negative effect on the mental and physical health of employees. Sooner or later a migration of qualified physicians abroad could be the consequence. To prevent a future shortage of qualified physicians and to make the hospital work place more appealing, working conditions have to be adapted to current needs and expectations of employees. The focus should be put on balanced working conditions according to stress models shown in this study.
Abbreviations
- AA:
-
Assistenzarzt
- CA:
-
Chefarzt
- CI:
-
„confidence interval“ (Konfidenzintervall)
- ER:
-
„effort reward“
- ERI:
-
„effort reward imbalance“
- FA:
-
Facharzt
- JD:
-
„job demand“
- JDC:
-
„job demand control“
- KFZA:
-
Kurz-Fragebogen zur Arbeitsanalyse
- M:
-
Mittelwert
- OA:
-
Oberarzt
- OR:
-
„odds ratio“ (Quotenverhältnis)
- SD:
-
„standard deviation“ (Standardabweichung)
Literatur
Angerer P, Petru R, Nowak D et al (2008) Working conditions and depression in physicians. Dtsch Med Wochenschr 133:26–29
Bamberg E, Keller M, Wohlert C et al (2006) BGW-Stresskonzept: Das arbeitspsychologische Stressmodell. Berufsgenossenschaft für Gesundheitsdienst und Wohlfahrtspflege, Hamburg
Bauer J, Groneberg D (2013) Perception of stress-related working conditions in hospitals (iCept-study): a comparison between physicians and medical students. J Occup Med Toxicol 8:3
Blum K, Löffert S (2010) Ärztemangel im Krankenhaus – Ausmaß, Ursachen, Gegenmaßnahmen. Forschungsgutachten im Auftrag der Deutschen Krankenhausgesellschaft, Düsseldorf
Bundesärztekammer und Kassenärztliche Bundesvereinigung. Ärztestatistik (2012) Stand 31.12.2011. http://www.bundesaerztekammer.de/page.asp?his=0.3. Zuggegriffen: 19. Mai 2013
Buxel H (2013) Was Ärzte zufriedener macht. Dtsch Arztebl 110:A–494/B–440/C–440
Cannon WB (1915) Bodily changes in pain, hunger, fear and rage: an account of recent researches into the function of emotional excitement. Appleton, New York
Chandola T, Brunner E, Marmot M (2006) Chronic stress at work and the metabolic syndrome: prospective study. BMJ 332:521–525
Dragoş D, Tănăsescu MD (2010) The effect of stress on the defense systems. J Med Life 3:10–18
Hämmig O, Brauchli R, Bauer G (2012) Effort-reward and work-life imbalance, general stress and burnout among employees of a large public hospital in Switzerland. Swiss Med Wkly 142:w13577
Karasek RA (1979) Job demands, job decision latitude and mental strain: implications for job redesign. Adm Sci Q 24:285–308
Karasek RA, Theorell T (1990) Healthy work: stress, productivity, and the reconstruction of working life. Basic Books, New York
Klein J, Grosse Frie K, Blum K, Von dem Knesebeck O (2011) Psychosocial stress at work and perceived quality of care among clinicians in surgery. BMC Health Serv Res 11:109
Larsson J, Sanner M (2010) Doing a good job and getting something good out of it: on stress and well-being in anaesthesia. Br J Anaesth 105:34–37
Lazarus RS, Folkman S (1984) Stress, appraisal and coping. Springer, Berlin Heidelberg New York Tokio
Lindfors PM, Nurmi K, Meretoja O et al (2006) On-call stress among Finnish anaesthetists. Anaesthesia 61:856–866
Lohmann-Haislah A (2012) Stressreport Deutschland 2012: psychische Anforderungen, Ressourcen und Befinden. Bundesanstalt für Arbeitsschutz und Arbeitsmedizin, Dortmund
Nyssen AS, Hansez I, Baele P et al (2003) Occupational stress and burnout in anaesthesia. Br J Anaesth 90:333–337
Padgett DA, Glaser R (2003) How stress influences the immune response. Trends Immunol 24:444–448
Prümper J, Hartmannsgruber K, Frese M (1995) KFZA. Kurz-Fragebogen zur Arbeitsanalyse. Z Arbeits Organisationspsychol 39:125–132
Rohmert W, Rutenfranz J (1975) Arbeitswissenschaftliche Beurteilung der Belastung und Beanspruchung an unterschiedlichen Industriearbeitsplätzen. Bundesministerium für Arbeit und Sozialordnung, Bonn
Schmidt CE, Möller J, Schmidt K et al (2011) Generation Y: recruitment, retention and development. Anaesthesist 60:517–524
Selye H (1976) Stress in health and disease. Buttersworth, Woburn
Shanafelt TD, Boone S, Tan L et al (2012) Burnout and satisfaction with work-life balance among US physicians relative to the general US population. Arch Intern Med 172:1377–1385
Siegrist J (1996) Adverse health effects of high-effort/low-reward conditions. J Occup Health Psychol 1:27–41
Siegrist J, Starke D, Chandola T et al (2004) The measurement of effort-reward imbalance at work: European comparisons. Soc Sci Med 58:1483–1499
Statistisches Bundesamt (2012) Grunddaten der Krankenhäuser. Fachserie 12 Reihe 6.1.1. Statistisches Bundesamt, Wiesbaden
Tsai YC, Liu CH (2012) Factors and symptoms associated with work stress and health-promoting lifestyles among hospital staff: a pilot study in Taiwan. BMC Health Serv Res 12:199
WifOR-Institut (2010) Fachkräftemangel: stationärer und ambulanter Bereich bis zum Jahr 2030. PricewaterhouseCoopers AG Wirtschaftsprufungsgesellschaft, Frankfurt a. M.
Danksagung
Die Autoren danken Herrn Prof. Dr. med. Frank Ulrich Montgomery. Diese Studie wurde unterstützt durch den „Marburger Bund“ und die „Bundesärztekammer“.
Einhaltung ethischer Richtlinien
Interessenkonflikt. J. Bauer und D.A. Groneberg geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht. Alle im vorliegenden Manuskript beschriebenen Untersuchungen am Menschen wurden mit Zustimmung der zuständigen Ethikkommission, im Einklang mit nationalem Recht sowie gemäß der Deklaration von Helsinki von 1975 (in der aktuellen, überarbeiteten Fassung) durchgeführt. Von allen beteiligten Patienten liegt eine Einverständniserklärung vor.
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Bauer, J., Groneberg, D. Stress und Berufszufriedenheit im Fachgebiet der stationären Anästhesiologie. Anaesthesist 63, 32–40 (2014). https://doi.org/10.1007/s00101-013-2275-6
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00101-013-2275-6