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Burn-out in Anästhesie und Intensivmedizin

Teil 1: Klärung und kritische Wertung des Begriffs

Burn-out in anesthesia and intensive care medicine

Part 1. Clarification and critical evaluation of the term

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Zusammenfassung

Sowohl akute krisenhafte Ereignisse im Lebensverlauf als auch dauerhaft als belastend erlebte Lebensumstände können zu psychomentalen und somatischen Beschwerden führen. Der Begriff „Burn-out“ ist als Ausdruck für einen chronischen beruflichen Überlastungszustand seit einigen Jahren zu einem gängigen Topos geworden. Viele Berufsgruppen machen für sich geltend, dass sie durch die zunehmend als verdichtet und kommerzialisiert erlebte Arbeitswelt in besonderem Maß Burn-out-belastet seien. Auch Ärzte und Pflegekräfte gelten als überdurchschnittlich häufig betroffen – darunter ebenso Mitarbeiter in Anästhesie und Intensivmedizin. Für diese Berufsgruppen sind inzwischen auch Daten dazu publiziert. In kritischer Wertung des „klassischen Burn-out-Konzepts“ und des seit Jahren verwendeten Maslach Burnout Inventory ist festzustellen, dass Burn-out bislang nicht als diagnostische Entität etabliert ist. Vermutlich sind andere Konzepte und psychometrische Instrumente besser geeignet, valide epidemiologische Daten im Bezug auf chronische berufliche Überlastungszustände zu erheben. Möglicherweise können dann gesundheitswissenschaftliche Ansätze zu ihrer Prävention und Behandlung entwickelt oder evaluiert werden.

Abstract

Both acute critical life events and circumstances continuously perceived as strenuous may lead to psychomental and somatic symptoms. The term burn-out as an expression for chronic occupational stress has become a popular catchword over the last years. Employees in many occupations feel especially prone to burn-out due to a work environment perceived as increasingly intense and commercialized. Physicians and nurses also appear to be considerably affected by burn-out, including those working in anesthesiology and intensive care medicine. However, there is a scarcity of reliable occupation-specific data to corroborate this notion. Even though the classic concept of burn-out and the Maslach Burnout Inventory have been used for many years, a critical appraisal shows that burn-out has not yet been recognized as a diagnostic entity. Presumably there are other concepts and psychometric instruments more capable of collecting epidemiologic data regarding chronic work-related stress. With enhanced data, perhaps, measures based on principles of public health can be created and evaluated for the prevention and treatment of this condition.

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Literatur

  1. Holmes TH, Rahe RH (1967) The social readjustment rating scale. J Psychosom Res 11:213–218

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  2. Tosevski DL, Molovancevic MP (2006) Stressful life events and physical health. Curr Opin Psychiatry 19:184–189

    Article  PubMed  Google Scholar 

  3. Justice B (1987) Who gets sick. How beliefs, moods and thoughts affect your health. Tarcher, Los Angeles, CA

  4. Siegrist J, Dragano N (2008) Psychosoziale Belastungen und Erkrankungsrisiken im Erwerbsleben. Bundesgesundheitsblatt Gesundheitsforschung Gesundheitsschutz 51:305–312

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  5. Honkonen T, Ahola K, Pertovaara M et al (2006) The association between burnout and physical illness in the general population – Results from the Finnish Health 2000 Study. J Psychosom Res 61:59–66

    Article  PubMed  Google Scholar 

  6. Techniker Krankenkasse (Hrsg) (2009) Kundenkompass Stress – Aktuelle Bevölkerungsbefragung: Ausmaß, Ursachen und Auswirkungen von Stress in Deutschland. Eigenverlag, Hamburg

  7. Känel R von (2008) Das Burn-out-Syndrom: eine medizinische Perspektive. Praxis 97:477–487

    Article  Google Scholar 

  8. Braun M, Schönfeldt-Lecuona C, Kessler H et al (2008) Burn-out, Depression und Substanzgebrauch bei deutschen Psychiatern und Nervenärzten. Nervenheilkunde 27:800–804

    Google Scholar 

  9. Beschoner P, Braun M (2007) Das Burn-out-Syndrom bei Ärzten in Deutschland. Ein Überblick mit Fokus auf die Psychiatrie. Nervenheilkunde 26:125–133

    Google Scholar 

  10. Thomas NK (2004) Resident burnout. JAMA 292:2880–2889

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  11. Bauer J, Häfner S, Kächele H et al (2003) Burn-out und Wiedergewinnung seelischer Gesundheit am Arbeitsplatz. Psychother Psychosom Med Psychol 53:213–222

    Article  PubMed  Google Scholar 

  12. Linzer M, Visser MRM, Oort FJ et al (2001) Predicting and preventing physician burnout: results from the United States and the Netherlands. Am J Med 111:170–175

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  13. Weber A, Jaekel-Reinhard A (2000) Burn-out syndrome: a disease of modern societies? Occup Med 50:512–517

    CAS  Google Scholar 

  14. Vera A (2009) Die „Industrialisierung“ des Krankenhauswesens durch DRG-Fallpauschalen – Eine interdisziplinäre Analyse. Gesundheitswesen 71:e10–e17

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  15. Schmitz C, Hollmann J (2007) Zukunftssicherung mit neuen Ansätzen des Changemanagements. Krankenhaus 99:973–977

    Google Scholar 

  16. Schmidt C, Möller J, Gabbert T et al (2004) Krankenhauslandschaft in Deutschland – Ein Markt im Umbruch. Dtsch Med Wochenschr 129:1209–1214

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  17. Mende H, Geldner G, Martin J, Schleppers A (2009) G-DRG – Version 2009. Anasthesiol Intensivmed Notfallmed Schmerzther 50:103–107

    Google Scholar 

  18. Braun J, Weilbach C, Linstedt U (2008) ICD-, OPS-, DRG-Kodierung – Was der Anästhesist wissen muss. Anasthesiol Intensivmed Notfallmed Schmerzther 49:632–640

    Google Scholar 

  19. Iber T, Bauer M, Klöss T (2007) Personalbedarfskalkulation in der Anästhesie. Anaesthesist 56:1267–1272

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  20. Radke J (2006) Über die Zukunft der Anästhesie (Editorial). Anaesthesist 55:497–499

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  21. Diefert K, Rapp B (2008) DRG-Dokumentation: Hoffnung für genervte Ärzte. Dtsch Arztebl 105:A121–A122

    Google Scholar 

  22. Stausberg J, Lehmann N, Kaczmarek D, Stein M (2005) Einheitliches Kodieren in Deutschland: Wunsch und Wirklichkeit. Krankenhaus 97:657–662

    Google Scholar 

  23. Blum K, Müller U (2005) Dokumentationsaufwand im Ärztlichen Dienst der Krankenhäuser. Bestandsaufnahme und Verbesserungsvorschläge, 3. Aufl. Deutsche Krankenhausverlagsgesellschaft, Düsseldorf

  24. Rösing I (2008) Ist die Burn-out-Forschung ausgebrannt? Analyse und Kritik der internationalen Burn-out-Forschung, 2. Aufl. Asanger, Kröning

  25. Hillert A, Marwitz M (2006) Die Burn-out-Epidemie. Oder: brennt die Leistungsgesellschaft aus? Beck, München

  26. Burisch M (2006) Das Burn-out-Syndrom. Theorie der Inneren Erschöpfung, 3. Aufl. Springer, Berlin Heidelberg New York Tokio

  27. Filipp SH (Hrsg) (1995) Kritische Lebensereignisse, 3. Aufl. Beltz, Weinheim

  28. Shiromani PJ, Keane TM, LeDoux JE (eds) (2009) Post-traumatic stress disorder. Springer, Berlin Heidelberg New York Tokio

  29. Siegrist J, Starke D, Chandola T et al (2004) The measurement of effort-reward imbalance at work: European comparisons. Soc Sci Med 58:1483–1499

    Article  PubMed  Google Scholar 

  30. Siegrist J 2002) Effort-reward imbalance at work and health. In: Perrewe P, Ganster D (eds) Historical and current perspectives on stress and health, vol 2. Elsevier, New York, pp 261–291

  31. Selye H (1976) The stress of life, revised edn. MacGraw Hill, New York

  32. Zapf D, Stemmer NK (2004) Streß und Gesundheit in Organisationen. In: Schuler H (Hrsg) Enzyklopädie der Psychologie, 2. Aufl. Bd 3: Organisationspsychologie. Hogrefe, Göttingen

    Google Scholar 

  33. Freudenberger HJ (1974) Staff burn-out. J Soc Issues 30:159–165

    Article  Google Scholar 

  34. Maslach C (1976) Burned-out. Law Hum Behav 5:16–22

    Google Scholar 

  35. Maslach C, Jackson SE (1981) The measurement of experienced burnout. J Occup Behav 2:99–113

    Article  Google Scholar 

  36. Maslach C, Jackson SE, Leiter MP (1996) Maslach burnout inventory manual, 3rd edn. Consulting Psychologists Press, Palo Alto, CA

  37. Zimbardo P (2007) The Lucifer effect: understanding how good people turn evil. Random House, New York

  38. Maslach C, Schaufeli WB, Leiter MP (2001) Job burnout. Annu Rev Psychol 52:397–422

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  39. Linden M, Muschalla B (2007) Arbeitsplatzbezogene Ängste und Arbeitsplatzphobie. Nervenarzt 78:39–44

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  40. Schaufeli WB, Enzmann D (1998) The burnout companion to study and practice. Taylor & Francis, London

  41. Hillert A, Marwitz M (2008) Burn-out: eine kritische Analyse mit therapeutischen Implikationen. Arztl Psychother 3:235–241

    Google Scholar 

  42. Burisch M (2002) A longitudinal study of burnout: the relative importance of disposition and experience. Work Stress 16:1–17

    Article  Google Scholar 

  43. Taris TW (2006) Is there a relationship between burnout and objective performance? A critical review of 16 studies. Work Stress 20:316–334

    Article  Google Scholar 

  44. Vegchel N van, Jonge J de, Bosma H, Schaufeli W (2005) Reviewing the effort-reward imbalance model: drawing up the balance of 45 empirical studies. Soc Sci Med 60:1117–1131

    Article  PubMed  Google Scholar 

  45. Bakker AB, Killmer CH, Siegrist J, Schaufeli W (2000) Effort-reward imbalance and burnout among nurses. J Adv Nurs 31:884–891

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  46. Lehr D, Koch S, Hillert A (2009) Where is (im)balance? Necessity and construction of evaluated cut-off points for effort-reward imbalance and overcommitment. JOOP (in press)

  47. Semmer NK, Jacobshagen N, Meier LL (2006) Arbeit und (mangelnde) Wertschätzung. Wirtschaftspsychologie 8:87–95

    Google Scholar 

  48. Stansfeld S, Candy B (2006) Psychosocial work environment and mental health – a meta-analytic review. Scand J Work Environ Health 32:443–462

    PubMed  Google Scholar 

  49. Senior J (2006) Can’t get no satisfaction. New York Magazine, New York

  50. Schaarschmidt U, Fischer AW (2003) AVEM – Arbeitsbezogenes Verhaltens- und Erlebnismuster, 2. Aufl. Swets und Zeitlinger, Frankfurt a.M.

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Correspondence to A. Michalsen MPH/Univ. of Texas.

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Michalsen, A., Hillert, A. Burn-out in Anästhesie und Intensivmedizin. Anaesthesist 60, 23–30 (2011). https://doi.org/10.1007/s00101-009-1659-0

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