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In-vivo-Diagnostik einer malignen-Hyperthermie-Disposition

Eine Mikrodialysestudie

In-vivo diagnosis of malignant hyperthermia susceptibility

A microdialysis study

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Zusammenfassung

Hintergrund

Volatile Anästhetika können bei maligne-Hyperthermie- (MH-)disponierten Patienten zu einer hypermetabolen Stoffwechselentgleisung, einer Laktatacidose und zur Rhabdomyolyse führen. Die Autoren nahmen an, dass die intramuskuläre Koffein- und Halothaninjektion einen stärkeren Anstieg der interstitiellen Laktatkonzentration bei MH-veranlagten als bei MH-nichtveranlagten Probanden (MHS- resp. MHN-Probanden) und Kontrollpersonen induziert.

Material und Methodik

Im M. rectus femoris von 14 MHS-, 12 MHN- und 7 Kontrollprobanden wurden 3 Mikrodialysesonden platziert und mit 1 µl/min Ringer-Lösung perfundiert. Nach Äquilibrierung wurde ein Bolus von 250 µl Koffein (80 mM) an die Spitze der ersten Sonde injiziert, während die zweite Sonde mit 10 Vol.-% Halothan perfundiert wurde. Eine dritte Mikrodialysesonde diente als Kontrolle. Die Laktatkonzentration wurde spektrophotometrisch im Dialysat gemessen. Die systemischen hämodynamischen und metabolischen Parameter wurden während der Versuchsdauer überwacht. Werte sind als Median und Quartilenspanne angegeben.

Ergebnisse

Die Laktatwerte vor Triggerapplikation unterschieden sich zwischen den Gruppen nicht. Intramuskulär injiziertes Koffein und Halothan induzierten einen signifikanten Laktatanstieg bei MHS-Probanden [5,0 mM (3,4–8,1 mM) resp. 3,7 mM (2,6–5,0 mM)] im Vergleich zu MHN-Probanden [1,6 mM (1,3–2,0 mM) resp. 1,9 mM (1,6–2,0 mM)] bzw. zu den Kontrollpersonen [2,1 mM (1,9–2,3 mM) resp. 2,0 mM (1,6–2,1 mM)]. Während sich die hämodynamischen und metabolischen Parameter zwischen den Gruppen nicht unterschieden, stieg die Kreatinkinasekonzentration in der MHS-Gruppe signifikant an.

Schlussfolgerung

Intramuskuläre Koffein- und Halothaninjektionen führen bei MHS-Probanden zu einer zeitlich begrenzten und im Vergleich zu MHN- und Kontrollprobanden ausgeprägteren Stoffwechselsteigerung. Ein funktioneller metabolischer Test scheint als minimal-invasives Verfahren zum Nachweis einer MH-Veranlagung geeignet.

Abstract

Background

In malignant hyperthermia (MH), volatile anesthetics induce hypermetabolism, lactic acidosis and rhabdomyolysis in predisposed patients. The authors hypothesized that intramuscular caffeine and halothane application would increase local lactate concentration in MH susceptible (MHS) individuals more than in non-susceptible (MHN) subjects without initiating the full MH syndrome.

Methods

In 14 MHS, 12 MHN and 7 control individuals, microdialysis probes were placed in the rectus femoris muscle and perfused with Ringer’s solution at 1 µl/min. After equilibration, 250 µl caffeine (80 mM) was injected through the first microdialysis probe, halothane 10 vol% dissolved in soybean oil was perfused through a second microdialysis probe and a third probe was used for control measurements. Dialysate samples were analyzed for lactate spectrophotometrically. Systemic hemodynamic and metabolic parameters were measured. Data are presented as median and quartiles.

Results

Intramuscular caffeine and halothane significantly increased local peak concentrations of lactate in MHS probands [5.0 mM (3.4–8.1 mM) and 3.7 mM (2.6–5.0 mM), respectively] compared to MHN [1.6 mM (1.3–2.0 mM) and 1.9 mM (1.6–2.0 mM)] or control individuals [2.1 mM (1.9–2.3 mM) and 2.0 mM (1.6–2.1 mM)]. This was accompanied by a higher serum creatine kinase level in the MHS group. Hemodynamic and metabolic parameters were normal in the investigated groups.

Conclusion

Intramuscular caffeine and halothane application induces a temporary and abnormal increase of local lactate in MHS individuals. No serious systemic side effects occurred. This study presents evidence that metabolic monitoring with local stimulation by caffeine and halothane may allow a minimally invasive diagnosis of MH susceptibility.

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Literatur

  1. Adam H, Gottschaldt U, Pausch NC et al. (2007) Fulminant MH crisis during the ninth general anaesthesia. Anasthesiol Intensivmed Notfallmed Schmerzther 42: 692–699

    Article  PubMed  Google Scholar 

  2. Benveniste H, Huttemeier PC (1990) Microdialysis: theory and application. Prog Neurobiol 35: 195–215

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  3. Bina S, Cowan G, Karaian J et al. (2006) Effects of caffeine, halothane and 4-chloro-m-cresol on skeletal muscle lactate and pyruvate in malignant hyperthermia-susceptible and normal swine as assessed by microdialysis. Anesthesiology 104: 90–100

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  4. Endo M (1983) Changes in the Ca2+ induced Ca2+ release in the sarcoplasmic reticulum of the muscle from a patient with malignant hyperthermia. Biomed Res 4: 83–92

    CAS  Google Scholar 

  5. Gronert GA, Antognini JF, Pessah IN (2000) Malignant hyperthermia. In: Miller RD (ed) Anesthesia, 5th edn. Churchill Livingstone, Philadelphia, pp 1033–1052

  6. Hartung E, Anetseder M (2000) The standard in-vitro contracture test. In: Schulte am Esch J, Scholz J, Wappler F (eds) Malignant hyperthermia. Pabst, Lengerich, pp 251–261

  7. Jurkat-Rott K, McCarthy T, Lehmann-Horn F (2000) Genetics and pathogenesis of malignant hyperthermia. Muscle Nerve 23: 4–17

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  8. Laurence AS (2000) Serum myoglobin and creatine kinase following surgery. Br J Anaesth 84: 763–766

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  9. Müller M (2002) Microdialysis: science, medicine and the future. BMJ 324: 588–591

    Article  PubMed  Google Scholar 

  10. Musser JB, Fontana Jl, Mongan PD (1999) The anesthetic and physiologic effects of an intravenous administration of halothane lipid emulsion (5% vol/vol). Anesth Analg 88: 671–675

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  11. Robinson R, Carpenter D, Shaw MA et al. (2006) Mutations in RYR1 in malignant hyperthermia and central core disease. Hum Mutat 27: 977–989

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  12. Schuster F, Anetseder M, Metterlein T et al. (2005) Direct intramuscular injection of halothane induces hypermetabolism in MH non-susceptible and control volunteers. Anesthesiology 103: A –1121

    Google Scholar 

  13. Schuster F, Schöll M, Hager M et al. (2006) Dose-response relationship and regional distribution of lactate following intramuscular injection of halothane and caffeine in malignant hyperthermia susceptible pigs. Anesth Analg 102: 468–472

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  14. Schuster F, Tas P, Müller R et al. (2006) Pharmacologic modulation of skeletal muscle metabolism: a microdialysis study. Basic Clin Pharmacol Toxicol 98: 372–376

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  15. Schuster F, Metterlein T, Negele S et al. (2007) Intramuscular injection of sevoflurane detects malignant hyperthermia predisposition in susceptible pigs. Anesthesiology 107(4): 616–620

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  16. Sigma Diagnostics (1994) Reagenz zur Bestimmung von Laktat. Bedienungsanleitung 1–4

  17. The European Malignant Hyperpyrexia Group (1984) A protocol for the investigation of malignant hyperpyrexia (MH) susceptibility. Br J Anaesth 56: 1267–1269

    Article  Google Scholar 

  18. Ungerstedt U (1991) Microdialysis – principles and applications for studies in animal and man. J Intern Med 230: 365–373

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  19. Urwyler A, Deufel T, McCarthy T et al. (2001) Guidelines for molecular genetic detection of susceptibility to malignant hyperthermia. Br J Anaesth 86: 166–168

    Article  Google Scholar 

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Schuster, F., Hager, M., Metterlein, T. et al. In-vivo-Diagnostik einer malignen-Hyperthermie-Disposition. Anaesthesist 57, 767–774 (2008). https://doi.org/10.1007/s00101-008-1399-6

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