Skip to main content
Log in

Der Patient mit Ornithintranscarbamylasemangel

Anästhesiologisches und intensivmedizinisches Management

Patients with ornithine transcarbamylase deficiency

Anaesthesiological and intensive care management

  • Kasuistiken
  • Published:
Der Anaesthesist Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Der Ornithintranscarbamylase- (OTC-)Mangel ist der häufigste angeborene Defekt des Harnstoffzyklus. Patienten mit dieser Erkrankung sind zeitlebens durch eine metabolische Dekompensation mit Hyperammonämie und konsekutiver Entwicklung einer akuten Enzephalopathie mit Hirnödem bedroht. Auslösende Faktoren für die Erstmanifestation bzw. eine Dekompensation bei bekanntem OTC-Mangel stellen katabole Stoffwechsellagen mit gesteigertem Proteinmetabolismus, etwa durch Fasten oder Nahrungsumstellungen, Proteinexzesse, Infektionen, bestimmte Medikamente sowie Stress infolge Geburt, Trauma, Operation und Narkose dar. Hieraus ergibt sich eine besondere Bedeutung dieser Erkrankung für die perioperative Medizin. Im Folgenden soll daher anhand der Kasuistik einer Erstmanifestation und der Kasuistik einer problemlosen Narkose bei bekanntem OTC-Mangel das anästhesiologische bzw. intensivmedizinische Management von Patienten mit OTC-Mangel besprochen werden.

Abstract

Ornithine transcarbamylase deficiency (OTCD) is the most common inborn urea cycle disorder. Patients with OTCD are at risk of acute metabolic decompensation with hyperammonemia and subsequent encephalopathy, coma and death. Symptoms may be triggered by infections, drugs and stress, evoked by trauma, pain, fear, surgery and anaesthesia or by episodes of protein catabolism, i.e. fasting-induced, post partum or during gastrointestinal bleeding. Several specific considerations must be made for anaesthetic and intensive care management in patients with this disease in order to avoid metabolic decompensation. We report the intensive care management of the first manifestation of late-onset OTCD in a 16-year-old girl and a course of inconspicuous general anaesthesia with midazolam, s-ketamine, fentanyl and isoflurane in a 22-year-old girl with known OTCD.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3

Literatur

  1. Arn PH (1990) Hyperammonemia in women with mutation at the ornithine carbamoyltransferase locus. A case of postpartum coma. N Engl J Med 322:1652–1655

    PubMed  Google Scholar 

  2. Batshaw ML, Brusilow SW (1982) Valproate-induced hyperammonemia. Ann Neurol 11:319–321

    Article  PubMed  Google Scholar 

  3. Baum VC, O’Flaherty JE (1999) Ornithine transcarbamylase deficiency. In: Baum VC, O’Flaherty JE (eds) Anesthesia for genetic, metabolic, and dysmorphic syndromes of childhood, 3rd edn. Lippincott Williams & Wilkins, Philadelphia, pp 225–226

  4. Berry G T, Steiner R D (2001) Long term management of patients with urea cycle disorders. J Pediatr 138:S56–61

    Article  PubMed  Google Scholar 

  5. Brusilow SW, Horwich AL (2001) Urea cycle enzymes. In: Scriver CR, Beaudet AL, Sly WS, Valle D (eds) The metabolic and molecular bases of inherited disease, 8th edn. McGraw-Hill, New York, pp 1909–1963

  6. Gaspari R, Arcangeli A, Mensi S et al. (2003) Late-onset presentation of ornithine transcarbamylase deficiency in a young woman with hyperammonemic coma. Ann Emerg Med 41:104–109

    Article  PubMed  Google Scholar 

  7. Goddon N (2003) Ornithine transcarbamylase deficiency: a urea cycle defect. Eur J Paediatr Neurol 7:115–121

    Article  PubMed  Google Scholar 

  8. Hübler A, Seidel J, Patzer L, Bellstedt K, Schramm D (2001) Interdisziplinäre Behandlung des frühmanifesten Ornithintranscarbamylase (OTC)-Mangels. Z Geburtsh Neonatol 205:236–241

    Article  Google Scholar 

  9. Iida R, Nagai H, Iwasaki K, Kato J, Saeki S, Ogawa S, Suzuki H (1996) Anesthetic management of a patient with ornithine transcarbamylase deficiency. Masui 45:642–645

    PubMed  Google Scholar 

  10. Kasahara M, Kiuchi T, Uryuhara K et al. (1998) Treatment of ornithine transcarbamylase deficiency in girls by auxiliary liver transplantation: conceptual changes in a living-donor program. J Pediatr Surg 33:1753–1756

    Article  PubMed  Google Scholar 

  11. Legras A, Labarthe F, Maillot F, Garrigue MA, Kouatchet A, Ogier D (2002) Late diagnosis of ornithine transcarbamylase defect in three related female patients: polymorphic presentations. Crit Care Med 30:241–244

    Article  PubMed  Google Scholar 

  12. Michalak A, Butterworth RF (1997) Ornithine transcarbamylase deficiency: pathogenesis of the cerebral disorder and new prospects for therapy. Metab Brain Dis 12:171–182

    Article  PubMed  Google Scholar 

  13. Perez Valdivieso JR, Mbongo Bubakala CL, Calderon Pelayo R, Lopez Olaondo LA, Bes Rastrollo M (2002) Anesthetic considerations in a woman with congenital hyperammonemia. Rev Esp Anestesiol Reanim 49:219–220

    PubMed  Google Scholar 

  14. Perpoint T, Argaud L, Blanc Q, Robert D (2001) Fatal hyperammonemic coma caused by ornithine transcarbamylase deficiency in a woman. Intensive Care Med 27:1962

    Article  PubMed  Google Scholar 

  15. Plöchl E, Plöchl W, Wermuth B, Roscher AA (2001) Varianten angeborener Stoffwechselstörungen mit spätem Beginn, aber bedrohlichem Verlauf. Klin Padiatr 213:261–265

    Article  PubMed  Google Scholar 

  16. Schwab S, Schwarz S, Mayatepek E, Hoffmann GF (1998) Recurrent brain edema in ornithine transcarbamylase deficiency. J Neurol 246:609–611

    Article  Google Scholar 

  17. Schwarz S, Schwab S, Hoffmann GF (1999) Enzymdefekte des Harnstoffzyklus in der Differenzialdiagnose der akuten Encephalopathie im Erwachsenenalter. Nervenarzt 70:111–118

    Article  PubMed  Google Scholar 

  18. Tazuke M, Murakawa M, Nakao S, Mukaida K, Toda H, Mori K (1997) Living related liver transplantation for patients with ornithine transcarbamylase deficiency. Masui 46:783–787

    PubMed  Google Scholar 

  19. Trivedi M, Zafar S, Spalding MJ, Jonnalagadda S (2001) Ornithine transcarbamylase deficiency unmasked because of gastrointestinal bleeding. J Clin Gastroenterol 32:340–343

    Article  PubMed  Google Scholar 

  20. Wraith JE (2001) Ornithine carbomoyltransferase deficiency. Arch Dis Child 84:84–88

    Article  PubMed  Google Scholar 

Download references

Interessenkonflikt:

Der korrespondierende Autor versichert, dass keine Verbindungen mit einer Firma, deren Produkt in dem Artikel genannt ist, oder einer Firma, die ein Konkurrenzprodukt vertreibt, bestehen.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to J. Schmidt.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Schmidt, J., Schroth, M., Irouschek, A. et al. Der Patient mit Ornithintranscarbamylasemangel. Anaesthesist 54, 1201–1208 (2005). https://doi.org/10.1007/s00101-005-0911-5

Download citation

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00101-005-0911-5

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation