Skip to main content
Log in

Exposition des Personals gegenüber Sevofluran

Ergebnisse orts- und personenbezogener Messungen nach Abschalten der zentralen Lachgasversorgung im Klinikum der Universität Regensburg

Exposure of hospital personnel to sevoflurane

  • Originalien
  • Published:
Der Anaesthesist Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Hintergrund

Die Exposition gegenüber volatilen Anästhetika ist auch unter modernen technischen Arbeitsbedingungen nicht komplett zu vermeiden. Bei balancierter Anästhesie zeigte sich 1997 in unserer Klinik eine geringe Belastung des Personals (Sevofluran 0,49 ppm; N2O 11,5 ppm). Seit 1999 wird in unserer Klinik kein N2O mehr verwendet.

Methodik

Zur Beantwortung der Frage, ob durch den Verzicht auf N2O eine höhere Exposition gegenüber volatilen Anästhetika, namentlich Sevofluran, besteht, wurde dessen Raumluftkonzentration mithilfe der photoakustischen Infrarotspektrometrie erfasst. Um auch die personenbezogene Exposition zu ermitteln und mit der ortsbezogenen Exposition vergleichen zu können, trugen 14 Anästhesisten während einer Woche einen Diffusionssammler im Einatembereich.

Ergebnisse

Der Median der Sevoflurankonzentration lag im zentralen Operationsbereich je nach Messpunkt zwischen 0,09 und 0,21 ppm, in Eingriffsräumen zwischen 0 und 24,8 ppm. Bei personenbezogenen Messungen fand sich ein Median von 0,19 ppm.

Schlussfolgerung

Die Arbeitsplatzbelastung ist somit bei ausschließlicher Verwendung von Sevofluran nicht höher als bei einer Kombination mit N2O. Orts- und personenbezogene Messungen lieferten ähnliche Ergebnisse.

Abstract

Background

Occupational exposure to volatile anaesthetics cannot be completely avoided even in modern operating theatres. In 1997, the staff exposure during balanced anaesthesia in our hospital was low (sevoflurane 0.49 ppm; N2O 11.5 ppm). In 1999, N2O was completely omitted at our hospital, therefore, exposure to volatile anaesthetics, namely sevoflurane, might have increased.

Methods

Environmental exposure was measured by photoacoustic infrared spectrometry. To determine the personal exposure and to compare it with environmental exposure, 14 anaesthetists wore diffusion samplers near their breathing zones for 1 week.

Results

The median environmental concentration of sevoflurane was between 0.09 and 0.21 ppm in central operating theatres and between 0 and 24.8 ppm in intervention rooms. The median personal concentration was 0.19 ppm.

Conclusion

The occupational exposure to volatile anaesthetics is not higher using sevoflurane alone compared to the combination of sevoflurane and N2O. In addition, the data acquired from environmental and personal measurements showed similar results.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Literatur

  1. Baden JM, Rice SA (2000) Metabolism and toxicity of inhaled anesthetics, 5th edn. In: Miller RD (ed) Anesthesia. Churchill Livingston, Philadelphia, pp 147–173

  2. Bozkurt G, Memis D, Karabogaz G et al. (2002) Genotoxicity of waste anaesthetic gases. Anaesth Intensive Care 30:597–602

    Google Scholar 

  3. Byhahn C, Lischke V, Westphal K (1999) Arbeitsplatzbelastung im Krankenhaus mit Lachgas und den neuen Inhalationsanästhetika Desfluran und Sevofluran. Dtsch Med Wochenschr 124:137–141

    Google Scholar 

  4. Byhahn C, Strouhal U, Westphal K (2000) Exposition des Anästhesisten gegenüber Sevofluran und Lachgas während inhalativ eingeleiteter Narkosen in der Kinderanästhesie. Anaesthesiol Reanim 25:12–16

    Google Scholar 

  5. Byhahn C, Heller K, Lischke V, Westphal K (2001) Surgeon’s occupational exposure to nitrous oxide and sevoflurane during pediatric surgery. World J Surg 25:1109–1112

    Article  Google Scholar 

  6. Gustorff B, Lorenzl N, Aram L, Krenn CG, Jobst BP, Hoerauf KH (2002) Environmental monitoring of sevoflurane and nitrous oxide using the cuffed oropharyngeal airway. Anesth Analg 94:1244–1248

    Article  Google Scholar 

  7. Hobbhahn J, Wiesner G, Taeger K (1998) Arbeitsplatz- und Umweltbelastung durch Inhalationsanästhetika unter besonderer Berücksichtigung von Sevofluran. Anaesthesist 47 [Suppl 1]:S77–86

  8. Hoerauf K, Koller C, Taeger K, Hobbhahn J (1997) Occupational exposure to sevoflurane and nitrous oxide in operating room personnel. Int Arch Occup Environ Health 69:134–138

    Article  Google Scholar 

  9. Hoerauf K, Wiesner G, Funk W, Schroegendorfer K, Hobbhahn J (1997/98) Biologisches Monitoring bei Exposition durch die Anästhetika Isofluran und Sevofluran. Zentralbl Hyg Umweltmed 200:521–529

    Google Scholar 

  10. Hoerauf KH, Hartmann T, Zavrski A, Adel S, Burger HJ, Koinig H, Zimpfer M (1999) Occupational exposure to sevoflurane during sedation of adult patients. Int Arch Occup Environ Health 72:174–177

    Article  Google Scholar 

  11. Hoerauf K, Wallner T, Akca O, Taslimi R, Sessler DI (1999) Exposure to sevoflurane and nitrous oxide during four different methods of anesthetic induction. Anesth Analg 88:925–929

    Article  Google Scholar 

  12. Imberti R, Preseglio I, Imbriani M, Ghittori S, Cimino F, Mapelli A (1995) Low flow anaesthesia reduces occupational exposure to inhalation anaesthetics. Environmental and biological measurements in operating room personnel. Acta Anaesthesiol Scand 39:586–591

    Google Scholar 

  13. Kuchenbecker D, Schaffernicht H, Bachmann A (2004) Arbeitsbedingte Expositionen von Anästhesisten mit Sevofluran und Biomonitoring mittels GC/MS-Urinanalyse. Arbeitsmed Sozialmed Umweltmed 39:80–84

    Google Scholar 

  14. Meier A, Jost M, Rüegger M, Knutti R, Schlatter C (1995) Narkosegasbelastung des Personals in der Kinderanästhesie. Anaesthesist 44:154–162

    Article  Google Scholar 

  15. National Institute for Occupational Safety and Health (1977) Criteria for a recommended standard: occupational exposure to waste anesthetic gases and vapors. US Department of Health, Education and Welfare (DHEW), Cincinnati, Ohio, USA, Publication number 77–140

    Google Scholar 

  16. Szyfter K, Szulc R, Mikstacki A, Stachecki I, Rydzanicz M, Jaloszynski P (2004) Genotoxicity of inhalation anaesthetics: DNA lesions generated by sevoflurane in vitro and in vivo. J Appl Genet 45:369–374

    Google Scholar 

  17. Westphal K, Strouhal U, Kessler P, Schneider J (1997) Arbeitsplatzbelastung durch Sevofluran. Anaesthesist 46:677–682

    Article  Google Scholar 

  18. Wiesner G, Harth M, Hoerauf K et al. (2000) Occupational exposure to inhalated anaesthetics: a follow-up study on anaesthetists of an eastern European university hospital. Acta Anaesthesiol Scand 44:804–806

    Article  Google Scholar 

  19. Wiesner G, Harth M, Hoerauf K et al. (2001) A follow-up study on occupational exposure to inhalated anaesthetics in eastern European surgeons and circulating nurses. Int Arch Occup Environ Health 74:16–20

    Article  Google Scholar 

Download references

Interessenkonflikt:

Der korrespondierende Autor versichert, dass keine Verbindungen mit einer Firma, deren Produkt in dem Artikel genannt ist, oder einer Firma, die ein Konkurrenzprodukt vertreibt, bestehen.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to F. Schiewe-Langgartner.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Schiewe-Langgartner, F., Wiesner, G., Gruber, M. et al. Exposition des Personals gegenüber Sevofluran. Anaesthesist 54, 667–672 (2005). https://doi.org/10.1007/s00101-005-0813-6

Download citation

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00101-005-0813-6

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation