Abstract
Background
Despite a lack of evidence and low compliance, current guidelines recommend the use of a vaginal dilator (VD) after pelvic radiotherapy (RT). We analyzed the effect of VD on vaginal stenosis (VS) and its influence on sexual quality of life (QoL) in women treated with adjuvant RT for endometrial cancer (EC).
Methods
Between 2014 and 2015, 56 consecutive patients were instructed to use a VD after completion of treatment. The maximum diameter of the comfortably introducible VD was measured before and at 1 year after treatment. The degree of VS was evaluated clinically, and sexual QoL was assessed with the European Organisation for Research and Treatment of Cancer (EORTC) sexual functioning items before RT, during RT, at 6 weeks, and at 1 year after RT.
Results
One year after RT, mean VD diameter had decreased by 2.7 ± 3.2 mm (p < 0.001) and 36 patients (64.3%) had clinical VS (grade I–III). A larger decrease in VD diameter correlated with a higher degree of clinical VS (p < 0.001). VD use (p = 0.81), RT modality (p = 0.68), and adjuvant ChT (p = 0.87) had no influence on VD diameter. Sexual activity decreased during RT and increased beyond pre-RT values 1 year after RT (p < 0.001). Sexual enjoyment decreased continuously during and after completion of RT (p = 0.013) and was influenced negatively by a higher degree of clinical VS (p = 0.01).
Conclusion
Almost two thirds of patients developed clinical VS 1 year after adjuvant RT for EC, and sexual enjoyment was substantially reduced by VS. The use of a VD after RT may not serve to prevent sexual impairments and VS.
Zusammenfassung
Hintergrund
Trotz fehlender Evidenzlage und geringer Compliance empfehlen die aktuellen Leitlinien die Anwendung eines Vaginaldilatators (VD) nach pelviner Radiotherapie (RT). Wir analysierten den Effekt eines Vaginaldilatators auf die Vaginalstenose (VS) und auf die sexuelle Lebensqualität (QoL) bei Frauen mit Endometriumkarzinom (EC) nach erfolgter adjuvanter RT.
Methoden
Zwischen 2014 und 2015 wurden 56 Patientinnen instruiert, einen VD nach Beendigung der RT zu benutzen. Der maximale Durchmesser des am angenehmsten einführbaren VD wurde vor und 1 Jahr nach Therapie gemessen. Die Ausprägung der VS wurde 1 Jahr nach Therapie klinisch erfasst und die sexuelle QoL anhand der von der European Organisation for Research and Treatment of Cancer (EORTC) vorgegebenen sexuellen Funktionsfragen vor, während, 6 Wochen und 1 Jahr nach RT bestimmt.
Ergebnisse
Der mittlere VD-Durchmesser nahm 1 Jahr nach RT um 2,7 ± 3,2 mm ab (p < 0,001). Bei 36 Patientinnen (64,3%) konnten wir klinisch eine VS (Grad I–III) feststellen. Hierbei nahm der VD-Durchmesser mit höherer klinischer Ausprägung der VS ab. Die Anwendung des VD (p = 0,81), die RT-Modalität (p = 0,68) und eine adjuvante Chemotherapie (p = 0,87) hatten keinen Einfluss auf den VD-Durchmesser. Zudem nahm die sexuelle Aktivität während RT ab und stieg nach RT über den Ausgangswert hinaus (p < 0,001). Das sexuelle Vergnügen nahm kontinuierlich während und nach Beendigung der RT ab (p = 0,013) und korrelierte negativ mit einem höheren Grad an klinischer VS (p = 0,01).
Schlussfolgerung
Nahezu ein Drittel der Patientinnen entwickelten 1 Jahr nach adjuvanter RT eine VS und die sexuelle Lebensqualität zeigte sich aufgrund der VS beträchtlich reduziert. Durch Anwendung des VD nach RT können eine VS und die Verschlechterung der sexuellen Funktionalität möglicherweise nicht vermieden werden.
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Acknowledgements
We thank our Gynecologic Research Group members for their great effort.
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S. Akbaba, J.T. Oelmann-Avendano, D. Krug, N. Arians, T. Bostel, J. Hoerner-Rieber, N.H. Nicolay, J. Debus, K. Lindel, and R. Foerster declare that they have no competing interests.
Ethical standards
This study was approved by the independent ethical committee of the University of Heidelberg, Germany, on 21st of June 2016 (#S-269/2016) and was conducted with the Helsinki Declaration of 1975 in its most recently amended version. The requirement of informed consent was waived by the ethical committee due to the retrospective nature of this study.
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The data used in this analysis is from publications available in the public domain.
The first author and the corresponding author developed and planned the retrospective analysis. All authors read and approved the final manuscript.
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Akbaba, S., Oelmann-Avendano, J.T., Krug, D. et al. The impact of vaginal dilator use on vaginal stenosis and sexual quality of life in women treated with adjuvant radiotherapy for endometrial cancer. Strahlenther Onkol 195, 902–912 (2019). https://doi.org/10.1007/s00066-019-01466-1
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00066-019-01466-1