Abstract
Objective
To examine the outcomes of reirradiation for recurrent head and neck cancers using different modalities.
Methods
This retrospective study included 26 patients who received charged particle radiotherapy (CP) and 150 who received photon radiotherapy (117 CyberKnife radiotherapy [CK] and 36 intensity-modulated radiotherapy [IMRT]). Inverse probability of treatment weighting (IPTW) involving propensity scores was used to reduce background selection bias.
Results
Higher prescribed doses were used in CP than photon radiotherapy. The 1‑year overall survival (OS) rates were 67.9% for CP and 54.1% for photon radiotherapy (p = 0.15; 55% for CK and 51% for IMRT). In multivariate Cox regression, the significant prognostic factors for better survival were nasopharyngeal cancer, higher prescribed dose, and lower tumor volume. IPTW showed a statistically significant difference between CP and photon radiotherapy (p = 0.04). The local control rates for patients treated with CP and photon radiotherapy at 1 year were 66.9% (range 46.3–87.5%) and 67.1% (range 58.3–75.9%), respectively. A total of 48 patients (27%) experienced toxicity grade ≥3 (24% in the photon radiotherapy group and 46% in the CP group), including 17 patients with grade 5 toxicity. Multivariate analysis revealed that younger age and a larger planning target volume (PTV) were significant risk factors for grade 3 or worse toxicity.
Conclusion
CP provided superior survival outcome compared to photon radiotherapy. Tumor volume, primary site (nasopharyngeal), and prescribed dose were identified as survival factors. Younger patients with a larger PTV experienced toxicity grade ≥3.
Zusammenfassung
Zielsetzung
Bestimmung der Ergebnisse einer Rebestrahlung von wiederkehrenden Kopf-Hals-Tumoren mittels verschiedener Modalitäten.
Methode
Die retrospektive Studie umfasst 26 Patienten, die mit der Ionenstrahlentherapie (CP), und 150 Patienten, die mit der Photonenstrahlentherapie (117 Stereotaxien [CK] und 36 intensitätsmodulierte Strahlentherapien [IMRT]) behandelt wurden. Der Kehrwert der Behandlungswahrscheinlichkeit (IPTW) wurde für die Propensity-Score-Analyse angewendet, um die Hintergrundauswahleffekte zu verringern.
Ergebnisse
CP verwendete eine höhere verschriebene Dosierung als die Photonenstrahlentherapie. Die Gesamtüberlebensrate (OS) nach 1 Jahr betrug 67,9 % für CP und 54,1 % für die Photonenstrahlentherapie (p = 0,15; 55 % für CK und 51 % für IMRT). Maßgebliche Prognosefaktoren für das Überleben waren in der multivariaten Cox-Regression Nasen- und Kehlkopfkrebs, eine höhere verschriebene Dosierung und kleineres Tumorvolumen. Die IPTW zeigte einen statistisch signifikanten Unterschied zwischen der Ionen- oder Photonenstrahlentherapie (p = 0,04). Die lokalen Kontrollraten für Patienten, die mit der Ionen- oder Photonenstrahlentherapie behandelt wurden, betrugen nach 1 Jahr jeweils 66,9 % (Spanne 46,3–87,5 %) bzw. 67,1 % (Spanne 58,3–75,9 %). Insgesamt 48 Patienten (27 %) erfuhren eine Toxizität ≥ Grad 3 (24 % in der Photonenstrahlentherapie-, 46 % in der CP-Gruppe), einschließlich 17 Patienten mit einer Grad-5-Toxizität. In der multivariaten Analyse waren jüngeres Alter und größeres Planungszielvolumen (PTV) signifikante Risikofaktoren für eine Grad-3-Toxizität oder schlechter.
Schlussfolgerung
CP lieferte bessere Überlebensdaten als die Photonenstrahlentherapie. Tumorvolumen, Lage des Primärtumors (nasopharyngeal) und verschriebene Dosierung wurden als Überlebensfaktoren identifiziert. Jüngere Patienten mit größerem PTV erfuhren einen Toxizitätsgrad ≥3.
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Acknowledgements
The authors would like to thank Enago for the English language review and Crimson Interactive for German language review.
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H. Yamazaki, Y. Demizu, T. Okimoto, M. Ogita, K. Himei, S. Nakamura, G. Suzuki, K. Yoshida, T. Kotsuma, Y. Yoshioka, and R. Oh declare that they have no competing interests.
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Yamazaki, H., Demizu, Y., Okimoto, T. et al. Reirradiation for recurrent head and neck cancers using charged particle or photon radiotherapy. Strahlenther Onkol 193, 525–533 (2017). https://doi.org/10.1007/s00066-017-1129-6
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00066-017-1129-6
Keywords
- Head and neck neoplasms
- Reirradiation
- Stereotactic radiotherapy
- Charged particle radiotherapy
- Intensity-modulated radiotherapy