Abstract
Purpose
The goal of this work was to validate the Radiation Therapy Oncology Group (RTOG)-endorsed guidelines for brachial plexus (BP) contouring by determining the intra- and interobserver agreement. Accuracy of the delineation process was determined using anatomically validated imaging datasets as a gold standard.
Materials and methods
Five observers delineated the right BP on three cadaver computed tomography (CT) datasets. To assess intraobserver variation, every observer repeated each delineation three times with a time interval of 2 weeks. The BP contours were divided into four regions for detailed analysis. Inter- and intraobserver variation was verified using the Computerized Environment for Radiation Research (CERR) software. Accuracy was measured using anatomically validated fused CT–magnetic resonance imaging (MRI) datasets by measuring the BP inclusion of the delineations.
Results
The overall kappa (κ) values were rather low (mean interobserver overall κ: 0.29, mean intraobserver overall κ: 0.45), indicating poor inter- and intraobserver reliability. In general, the κ coefficient decreased gradually from the medial to lateral BP regions. The total agreement volume (TAV) was much smaller than the union volume (UV) for all delineations, resulting in a low Jaccard index (JI; interobserver agreement 0–0.124; intraobserver agreement 0.004–0.636). The overall accuracy was poor, with an average total BP inclusion of 38 %. Inclusions were insufficient for the most lateral regions (region 3: 21.5 %; region 4: 12.6 %).
Conclusion
The inter- and intraobserver reliability of the RTOG-endorsed BP contouring guidelines was poor. BP inclusion worsened from the medial to lateral regions. Accuracy assessment of the contours showed an average BP inclusion of 38 %. For the first time, this was assessed using the original anatomically validated BP volume. The RTOG-endorsed BP guidelines have insufficient accuracy and reliability, especially for the lateral head-and-neck regions.
Zusammenfassung
Ziel
Ziel der Studie war es, die von der „Radiation Therapy Oncology Group“ (RTOG) unterstützten Richtlinien für die Plexus-brachialis-(PB-)Konturierung durch Bestimmung von Inter- und Intraobserver-Reliabilität zu validieren. Die Präzision des Abgrenzungsprozesses wurde unter Verwendung anatomisch validierter Bilddatensätze als Goldstandard bestimmt.
Materialien und Methoden
Fünf Beobachter skizzierten im Tomographiedatensatz von drei Leichen den rechten PB. Um die Intraobserver-Abweichung zu bestimmen, wiederholte jeder Beobachter jede Konturierung 3-mal mit einem Zeitintervall von 2 Wochen. Die PB-Konturierungen wurden zur Detailanalyse in 4 Bereiche eingeteilt. Die Inter- und Intraobserver-Abweichungen wurden mit Hilfe der „Computerized-Environment-Radiation-Research“-(CERR-)Software geprüft. Die Präzision wurde anhand anatomisch validierter CT-MRI-Datensätze durch Messung der PB-Inklusion der Konturierung bestimmt.
Ergebnisse
Die gesamten κ-Werte waren eher niedrig (durchschnittliches Gesamt-Interobserver-κ: 0,29; durchschnittliches Gesamt-Intraobserver-κ: 0,45), was auf eine schwache Inter- und Intraobserver-Zuverlässigkeit hinweist. Im Allgemeinen nahm der κ-Koeffizient vom medialen zum seitlichen Bereich schrittweise ab. Das „Total Agreement Volume“ (TAV) war für alle konturierungen viel kleiner als das „Union Volume“ (UV), was einen niedrigen Jaccard-Index (JI) ergab (Interobserver-Übereinstimmung 0–0,124; Intraobserver-Übereinstimmung 0,004–0,636). Die gesamte Präzision war schwach, mit einem gesamten durchschnittlichen PB-Einschluss von 38 %. Die Inklusionen waren unzureichend für die meisten seitlichen Bereiche (Bereich 3: 21,5 %; Bereich 4: 12,6 %).
Schlussfolgerung
Die Inter- und Intraobserver-Reliabilität der von der RTOG unterstützten Richtlinien für die PB-Konturierung waren schwach. Die PB-Inklusion ließ vom mittleren zum seitlichen Bereich nach. Die Bestimmung der Präzision der Konturierung zeigte eine durchschnittliche PB-Inklusion von 38 %. Zum ersten Mal wurde dies anhand des ursprünglichen, anatomisch validierten PB-Volumens bestimmt. Die RTOG-unterstützten PB-Richtlinien zeigen eine unzureichende Präzision und Zuverlässigkeit, vor allem für den seitlichen Kopf-Hals-Bereich.
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Conflict of interest
J. Van de Velde, T. Vercauteren, W. De Gersem, J. Wouters, K. Vandecasteele, P. Vuye, F. Vanpachtenbeke, K. D’Herde, I. Kerckaert, W. De Neve, and T. Van Hoof state that there are no conflicts of interest.
All procedures followed were in accordance with the ethical standards of the responsible committee on human experimentation (institutional and national) and with the Helsinki Declaration of 1975 (in its most recently amended version).
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Van de Velde, J., Vercauteren, T., De Gersem, W. et al. Reliability and accuracy assessment of radiation therapy oncology group-endorsed guidelines for brachial plexus contouring. Strahlenther Onkol 190, 628–635 (2014). https://doi.org/10.1007/s00066-014-0657-6
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00066-014-0657-6