Abstract
Background and purpose
The goal of this work was to assess optimal treatment positioning of 3D conformal radiotherapy (3DCRT) for high-risk prostate cancer patients.
Patients and methods
Treatment plans of 25 patients in different patient positions were evaluated: with knee and ankle support (KAS) in the supine position and with a belly board (BB) in the prone position both with full (FB) and empty bladder (EB). Planning target volumes (PTVs) for pelvis, prostate and vesicles, prostate, and organs at risk (OARs) were delineated. Dose and overlapping volumes were evaluated.
Results
Overlapping volumes were significantly smaller with a FB than with an EB. No significant differences were found in overlapping volumes with respect to patient fixation systems, but the percentage values of dose to the OARs showed significantly better results employing KAS than a BB. A FB reduced the dose volumes to the OARs. Comparison with respect to circumference of abdomen (CA) showed significantly smaller overlapping at large CA in most of the cases.
Conclusion
Supine position is suggested with KAS combined with a FB (especially in cases of larger CA) when using 3DCRT with planning technique modification for high-risk prostate cancer patients to reduce the dose of OARs, based on our results.
Zusammenfassung
Hintergrund und Ziel
Das Ziel dieser Arbeit ist die Festlegung der optimalen Bestrahlungsposition in der 3-D-konformalen Strahlentherapie (3DKRT) für Hochrisikoprostatakarzinompatienten.
Patienten und Methoden
Bestrahlungspläne von 25 Patienten in unterschiedlichen Lagerungspositionen wurden ausgewertet: mit Knie- und Knöchelunterstützung (KKU), in Rückenlage und mit dem Bauchbrett (BB) in Bauchlage, sowohl mit voller (VB) als auch mit leerer Blase (LB). Die geplanten Zielvolumina (ZVs) für Becken, Prostata plus Samenblasen sowie für Prostata und Risikoorgane (RO) wurden konturiert. Dosisvolumina und überlappende Volumina wurden ausgewertet.
Ergebnisse
Überlappende Volumina waren mit VB signifikant kleiner als mit LB. Es wurden keine signifikanten Unterschiede im Bezug auf Patientenimmobilisationssysteme gefunden, aber die prozentualen Dosisvolumina der RO zeigten bessere Resultate wenn KKU anstelle des BB angewendet wurde. Mit VB reduzierten sich die Dosisvolumina der RO. Vergleiche bezüglich des abdominellen Umfangs (AU) haben in den meisten Fällen signifikant kleinere Überlappungen bei großem AU gezeigt.
Schlussfolgerung
Auf Grund unserer Ergebnisse ist die Bestrahlungspositionierung mit KKU und VB in Rückenlage (speziell bei Fällen mit großem AU) bei 3DKRT mit Modifikation der Bestrahlungsplanung für hochriskante Prostatakarzinompatienten zur Dosisreduktion der RO zu empfehlen.
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The corresponding author states the following: there is no actual or potential conflict of interest. None of the authors has had a relationship with an entity that has a financial interest in the subject matter discussed in this manuscript.
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Czigner, K., Ágoston, P., Forgács, G. et al. Patient positioning variations to reduce dose to normal tissues during 3D conformal radiotherapy for high-risk prostate cancer. Strahlenther Onkol 188, 816–822 (2012). https://doi.org/10.1007/s00066-012-0126-z
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00066-012-0126-z
Keywords
- High-risk prostate cancer
- Normal tissue sparing
- Three-dimensional conformal radiotherapy
- Patient positioning