Abstract
Purpose
The aim of this analysis was to compare the biochemical no evidence of disease (bNED) rates in low-risk prostate cancer patients treated at two centers of excellence using different approaches: seed brachytherapy (BT) and external beam radiotherapy (EBRT).
Materials and methods
A total of 919 low-risk prostate cancer patients, treated from 1998–2008, were identified in the two databases. In Utrecht, 667 patients received I-125 BT applying a dose of 144 Gy. In Vienna, 252 patients were treated with EBRT, applying a local dose of 70 Gy in 82 patients and 74 Gy in 170 patients. bNED rates (Phoenix definition) were assessed.
Results
The median follow-up was 46 months (range 1–148 months). The 5-year actuarial bNED rates were 94% for BT patients and 88% for EBRT patients (p = 0.002)—84% for patients receiving 70 Gy and 91% for patients receiving 74 Gy, respectively. In the univariate analysis, patients receiving 70 Gy showed significantly worse outcome compared to BT (p = 0.001) and a difference close to significance compared to 74 Gy (p = 0.06). In the multivariate analysis including tumor stage, Gleason score, initial PSA, hormonal therapy, and dose, patients receiving 70 Gy EBRT showed significantly worse bNED rates compared to BT patients.
Conclusion
Low-risk prostate cancer patients receiving 74 Gy by EBRT show comparable biochemical control rates to patients receiving seed brachytherapy, whereas patients receiving 70 Gy show significantly worse outcome.
Zusammenfassung
Ziel
Das Ziel der Studie war der Vergleich der biochemischen Kontrollrate („biochemical no evidence of disease“, bNED) bei Niedrigrisiko-Prostatakarzinompatienten, die an zwei Kompetenzzentren unterschiedlich behandelt wurden: mit der Seeds-Brachytherapie (BT) und mit externer Strahlentherapie (EBRT, mit 70 bzw. 74 Gy).
Material und Methoden
Zwischen 1998 und 2008 wurden 919 Patienten mit einem Niedrigrisiko-Prostatakarzinom behandelt und eingeschlossen. In Utrecht erhielten 667 Patienten eine Jod-125 Seeds-Brachytherapie mit einer Dosis von 144 Gy. In Wien wurden 252 Patienten mittels EBRT behandelt, wobei 82 Patienten mit 70 Gy und 170 Patienten mit 74 Gy bestrahlt wurden. Die biochemischen Kontrollraten wurden entsprechend der Phönix-Definition ermittelt.
Ergebnisse
Die mittlere Nachsorge betrug 46 Monate (1–148 Monate). Die biochemischen 5-Jahres-Kontrollraten lagen bei 94% für die BT- und bei 88% für alle EBRT-Patienten (p = 0,002) mit jeweils 84% für die 70-Gy-Patienten und 91% für die 74-Gy-Patienten. In der univariaten Analyse zeigten die 70-Gy-Patienten im Vergleich zu den BT-Patienten signifikant schlechtere Resultate (p = 0,001) und im Vergleich zu den 74-Gy-Patienten beinahe signifikante Unterschiede (p = 0,06; Fig. 1). In der multivariaten Analyse mit Einschluss von Tumor-Stadium, Gleason-Score, initialem PSA, Hormontherapie und Dosis zeigten Patienten bei EBRT mit 70 Gy signifikant schlechtere bNED-Raten (Tab. 2).
Schlussfolgerung
Niedrig-Risiko Prostatakarzinompatienten, die mittels EBRT mit 74 Gy behandelt wurden zeigen vergleichbare Resultate zu Seeds Brachytherapie Patienten. Patienten, die mit einer Dosis von 70 Gy mittels EBRT behandelt werden zeigen signifikant schlechtere Tumorkontrollraten.
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Acknowledgments
The authors want to thank Mag. Alexander Iro for his support regarding statistical analyses.
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The corresponding author states that there are no conflicts of interest.
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Goldner, G., Pötter, R., Battermann, J. et al. Comparison of seed brachytherapy or external beam radiotherapy (70 Gy or 74 Gy) in 919 low-risk prostate cancer patients. Strahlenther Onkol 188, 305–310 (2012). https://doi.org/10.1007/s00066-012-0078-3
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00066-012-0078-3
Keywords
- Prostate cancer
- Low risk
- External beam radiotherapy
- Permanent interstitial brachytherapy
- Biochemical control